Column: Mijn conclusies na het eerste jaar van wielerwebsite In de Leiderstrui Opinie
Opinie

Column: Mijn conclusies na het eerste jaar van wielerwebsite In de Leiderstrui

Column: Mijn conclusies na het eerste jaar van wielerwebsite In de Leiderstrui

Dat ieder begin moeilijk is, heeft het eerste jaar van In de Leiderstrui wel bewezen. Na jaren trouwe dienst in het wereldje van Ajax als hoofdredacteur van Ajax Showtime deed ik daar eind 2017 op bepaalde gebieden bewust een stapje terug om met een schitterend clubje wielerfanaten een wielersite op te richten. Ik ging van een platform met 700.000 unieke bezoekers per maand terug naar de basis. Mijn bevindingen:

Op 1 januari 2018 waren we, na twee maanden voorbereiding, in de lucht en dankzij een mooie deal met het voormalige WielerUpdate hoefden we niet vanaf nul te beginnen. We konden meteen een mooi publiek aan ons binden en op Facebook het spraakmakende nieuws delen. Toch was dat even wennen voor velen. Wat kwamen die snotneuzen doen? Is het Wielerupdate in een nieuw jasje? Wat zijn hun ambities? 'Ons doel is om jullie dagelijks te informeren over al het nieuws uit het wielrennen en het veldrijden bij de mannen en de vrouwen. Daarnaast zullen we zoveel mogelijk eigen content genereren en presenteren', zo klonk het bij onze kennismaking.

Onder de streep ben ik samen met collega Marijn best tevreden over een jaar, waarin ik ook kennis maakte met een nieuwe wereld. Ik volgde het wielrennen al jaren, maar om dagelijks de koers op de voet te volgen, dat was wel even wat anders. Een schitterende ervaring, dat wel. Om onze doelstellingen waar te maken, zijn we vanaf dag één begonnen met het sorteren van het belangrijkste wielernieuws. Dit vulden we aan met content die binnen ons bereik lag; dat begon met de voorbeschouwingen, de opinies, de eerste rubrieken vanuit de redactie en de eerste interviews en eindigde vlak voor Kerst onder meer met onze aanwezigheid bij de perspresentatie van Team Jumbo-Visma.

Het is een stap die we in 2019 hopen door te zetten, want hoewel het voor een volledige en up-to-date-wielersite nodig is om het nieuws met de juiste bronvermelding te verzamelen, willen wij meer dan dat. Een site die volledig wil zijn, bestaat voor zeventig procent uit het wielernieuws uit de media, maar bij ons lag dat percentage in 2018 hoger. Dat was vooral voor mij wennen, aangezien ik bij Ajax Showtime met de redactie juist een netwerk had opgebouwd waar we dagelijks op konden rekenen. Dat netwerk was er op 1 januari 2018 op een nieuwe site niet meer.

Ik ben dan ook trots op alle redacteuren die in 2018 van In de Leiderstrui een beginnend succes hebben gemaakt. Eerst cijfermatig (met vooral tijdens de grote rondes een groot publiek), daarna ook steeds meer inhoudelijk. We hebben een mooie basis gelegd en hebben waar mogelijk geprobeerd om vernieuwend te zijn. Met 'Gespot op Strava' zijn we wekelijks het populaire Strava-wereldje in gedoken, in het 'Duel van de Week' bezorgden we de cijfers achter de twee potentiële hoofdrolspelers voor het weekend, 'IDL Retro' zorgde voor de broodnodige historie, we boden eind 2018 analyses over de WorldTour-ploegen, met natuurlijk LottoNL-Jumbo als stralend middelpunt. En de 'Fanclub Friday' bood een podium voor de mensen voor wie wij dagelijks aan het werk zijn; de wielerfanaten.

Juist die fans en bezoekers wil ik bedanken voor de vaak positieve respons. Vaak sloten die dankbare mailtjes, tweets of direct messages aan bij de doelstellingen die wij als site hadden toen we begonnen. De algemene tendens was en is dat mensen blij zijn met een platform waar ze alles kunnen vinden. De reacties op Facebook namen per maand toe en we maakten dankbaar onderdeel uit van de wielertunnels die de Giro d'Italia, de Tour de France en de Vuelta a Espana heten. Wielerfans zijn nog meer betrokken dan ik al dacht, dat maakt het een dankbare job om uit te voeren.

Maar natuurlijk was er ook kritiek. De anno 2018 gebruikelijke 'knip- en plak'-discussies of de strenge gebruikers van social media die ons op fouten wezen; ook daar hebben we van geleerd. Als beginnende website moet je soms ook even je oogkleppen op doen, we leven anno 2018 niet meer in een wereld met louter kranten. De knip- en plak-discussie blijft echter altijd bestaan met al die websites in Nederland die een bundeling van nieuws brengen in hun eigen straatje (ook in de wielerwereld). Ik kan alleen maar beloven: Ik hou ervan als content van onze site gelinkt wordt door anderen, dus zullen we dat zelf altijd doen. Net zoals alleen een beperkte hoeveelheid van quotes uit artikelen wordt overgenomen, zoals we dat zelf graag zouden zien. Met de juiste bronvermelding en dus een directe doorlink, wat niet erg gangbaar is bij de online media. De discussie zal echter altijd een welles-nietes blijven, dus onze borst blijft nat, ook in 2019.

Ik kan alleen maar nog meer ambities uitspreken voor het nieuwe jaar, waarin ik van 'best tevreden' naar 'heel tevreden' wil. Ik wil van In de Leiderstrui niet alleen een platform maken voor het laatste wielernieuws, er moet ook meer en meer ruimte zijn voor achtergrond en diepgang. Ik ben dan ook dankbaar voor de partijen die ons in 2019 de kans geven om dat te doen en ik hoop dat we de potentie die zij in ons zien gaan waarmaken.

Rest mij niets anders te zeggen dan dat ik iedereen een adembenemend goed 2019 toe wens. 2018 was een fantastisch wielerjaar, laten we dat in 2019 nog eens dunnetjes over doen. En voor een beetje reclame op het einde: Volg In de Leiderstrui via Twitter, Facebook, WhatsApp en zet de webpush aan; dan kun je in het nieuwe jaar nauwlettend in de gaten houden of we bovenstaande ambities waarmaken en mis je bovendien niets meer van jouw favoriete sport. (foto: BORA-hansgrohe)

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: redactie@indeleiderstrui.nl)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws