De reacties over de beslissing van de Franse regering en de ASO om de Tour de France zonder publiek te laten rijden, leveren veel verschillende geluiden op in de wielerwereld. 'De Tour zonder publiek, elke dag op een omloopje dat een aantal keer gereden wordt?' Een onaantrekkelijk idee, vindt AD journalist Thijs Zonneveld.
Via Twitter laat Zonneveld weten wat hij vindt van deze situatie. Hij denkt dat financiële redenen een rol spelen in de beslissing. 'Een seizoen geen koers, en vooral geen Tour, plus een economische klap betekent dat talloze koersen en ploegen zullen omvallen. Wielerploegen en de meeste organisaties leunen voor 95 tot 100 procent op sponsoren.'
De journalist snapt dan ook wel waarom de ASO er alles aan doet om het grootste wielerevenement ter wereld te redden. 'Veel van de organistoren van de grootste ploegen zitten er vooral in vanwege de marktwaarde van de Tour. Dat maakt wielrennen financieel labiel en extreem gevoelig voor economische klappen.'
Kerckhoffs: 'Deze zomer een Tour wordt héél moeilijk
Media expert Raymond Kerckhoffs zet op Cycling Opinions zijn vraagtekens bij de ASO, dat de Tour de France vooralsnog door laat gaan. 'Het EK-voetbal en de Olympische Spelen zijn met een jaar uitgesteld. Vinden de Fransen hun evenement zoveel belangrijker?'
Volgens Kerckhoffs is er nu wel meer ruimte voor de Tour, omdat andere evenementen zijn geschrapt. 'Wanneer er de komende twee weken geen duidelijke verbeteringen in de corona-grafieken in vrijwel alle Europese landen komen, dan wordt het héél moeilijk om de Tour deze zomer nog plaats te laten vinden.'
Ghyselinck: 'De Tour is een bewegende reclamefolder'
Ook Marc Ghyselinck, chef wielrennen bij HLN, heeft een mening over de Tour de France van dit jaar. 'Het is opvallend, dat niet organisator ASO, maar de minister van Sport het woord voert, als het over de Tour de France gaat. Een privé-organisatie die staat voor de eigen winst en waar het land normaal niets mee te maken heeft.'
Volgens Ghyselinck spelen comerciële belangen een groot aandeel in deze kwestie. 'Met de Tour zet Frankrijk zichzelf op de wereldkaart, elk jaar opnieuw. De Tour is een bewegende reclamefolder. (...) Daar staat geen prijs op, of hij moet zeer hoog zijn, dat gaan ze zich in Frankrijk niet zomaar later afnemen.' (Foto: screenshot)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties