Een week geleden kwam Pim Ronhaar nog vloekend over de streep van de Wereldbeker cross van Namen. Waar hij in Franstalig België naar stek vier reed, passeerde hij in Hulst de finish als derde. In de Leiderstrui sprak met de spraakzame Nederlander na afloop van de koers.
Zo was de eerste vraag aan de Overijsselse crosser: hoe anders kwam jij nu in Hulst over de streep, in vergelijking met vorige week in Namen? 'Hetzelfde, maar iets minder', doelt hij op de hoeveelheid scheldwoorden die hij nodig had. 'Ik maakte vandaag gewoon iets te veel foutjes denk ik. Ik was op baby limus gestart en dat was toch te glad. Toen ben ik naar limus gewisseld, maar dat was toch inkomen.' Beide banden zijn modderbanden, al heeft de baby limus minder profiel waardoor grip tijdens veel modder lastig te vinden is.
Na de wissel moest de renner van Baloise Trek Lions eerst weer een gat dichtrijden op de eerste groep. 'Toen ik kwam aansluiten ging ik op m'n bek en moet ik weer tien tot vijftien seconden dichtrijden. Dat kost mij aan het einde misschien een tweede plek, maar Niels (Vandeputte, red.) was vandaag de beste.
Vrouwenkoers en regen zorgen voor verkeerde bandenkeuze bij Ronhaar
De bandenkeuze leek dus niet de juiste. Een verklaring daarvoor had Ronhaar ook: het parcours lag er anders bij dan de verkenning. 'Toen lag het eigenlijk perfect. Maar de vrouwen zijn er nog overheen geweest, die lopen het nog een beetje extra kapot en toch nog de regen dat het extreem glad maakt. Misschien iets te laat gewisseld, maar ik denk dat iedereen dat het in het begin van de wedstrijd had.'
Ronhaar was zeker niet de enige crosser die moeite had met de gladde Zeeuwse ondergrond: veel toprenners schoven geregeld onderuit. 'Het was niet een kwestie dat dit iets was voor de grotere motoren. Het was zaak om foutloos te blijven. Wel hard rijden, maar vooral foutloos blijven onder een hoog niveau en tempo. Dat heeft Niels perfect gedaan. Ik had niet het gevoel dat ik mijn power kwijt kon. Het was echt van bocht naar bocht rijden en proberen recht te blijven. Hopelijk is het morgen meer op de power.'
Ronhaar heeft meer zin in de cross van Zonhoven dan in rentree Van der Poel
Dan staat de 23-jarige renners weer aan de start van zijn volgende koers: de Wereldbeker van Zonhoven. Of hij nog wat over heeft na een lastige koers in Hulst? 'Natuurlijk hakt zo'n uur er wel in. Maar een uur in bijvoorbeeld Dendermonde of een uur in Hulst is wel anders. Je moet altijd diepgaan, maar het is lastig omdat het zo glad is. Dan is het lastig om zo hard te rijden tussen de bochten in en om een zo'n hoog mogelijk tempo te blijven rijden en recht te blijven. Ik heb nog niet naar de hartslagen gekeken, maar ik denk dat die ook wel hoog waren hoor.'
Desondanks kijkt de coureur met vertrouwen naar Zonhoven. 'Normaal ligt het parcours mij wel, vooral zullen die tussenstukken mij liggen omdat het heeft geregend. Maar dat gaan we morgen zien. Vorig jaar was ik vierde, toen deed ik tot de laatste ronde mee voor plek twee. Dat gaan we dit jaar weer proberen. Ik kon voor mij gevoel vandaag niet echt diep gaan, dat doen we morgen dan maar.'
In koers zal hij voor het eerst dit seizoen Mathieu van der Poel tegenkomen, die in Zonhoven zijn rentree in het veld maakt. Op de vraag of Ronhaar ernaar uitkijkt om het tegen de wereldkampioen veldrijden op te nemen, antwoordt hij geval en kort: 'Interesseert mij niet.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties