Hij leek lange tijd de sterkste van de kopgroep, maar toch moest Bart Lemmen genoegen nemen met plek zes in de achttiende etappe naar Barcelonnette. Dat had deels te maken met het tactische plan van zijn ploeg Visma | Lease a Bike, maar Lemmen was aan het einde ook 'helemaal leeg.'
De renner van de Nederlandse ploeg kwam in het begin van de rit terecht in een omvangrijke kopgroep van 36 man. Samen met ploeggenoot Wout van Aert vertegenwoordigde hij de Killer Bees. 'We zijn samen gesprongen op de eerste klim, in een heel grote groep', aldus Lemmen bij Eurosport na afloop. 'Daarna was het vrij makkelijk ronddraaien, totdat de race explodeerde met nog drie beklimmingen te gaan.'
En daar begon het tactische plan van Visma | Lease a Bike. Met Van Aert in de achtervolgende groep, die op papier over de snelste benen beschikte, hoefde Lemmen niet het achterste van zijn tong te laten zien. 'Vanaf de laatste echte klim, waar Kwiatkowski ging, heb ik echt kapot gezeten', legt de ex-militair uit. 'Ik kon lekker het spel spelen met Wout achter mij, gelukkig. Maar ik was echt helemaal leeg aan het einde.'
Probleem was ook: Van Aert kwam nooit meer van voren. Iedereen bij de omvangrijke achtervolgende groep reed op zijn wiel. 'Ik heb het moment niet goed aangevoeld', gaf hij aan bij onder meer HLN. 'Het was geen leuke finale. Kwiatkowski reed op een bepaald moment weg omdat hij de benen had. Net voor de top had ik gereageerd en toen hij ging moest ik passen. Ik ben wel blij dat Bart kon inschuiven, want hij was super belangrijk vandaag in de kopgroep. Vanaf dan heb ik beslist om te gokken en toen schoot Victor (Campenaerts, red.) van achter naar voor. Ik vind het jammer dat ik die slag mis, maar hij heeft wel het goede moment aangevoeld.'
Lees verder onder de foto
Lemmen zichtbaar gefrustreerd over motoren: 'Heel irritant'
Lemmen ging bij de NOS ook nog verder in op het plan van zijn ploeg. 'Als ik van voren zit, dan hoeft Wout niet te rijden en ik niet. En dan hopen dat het zou komen tot een sprint.' Maar zover kwam het niet. Lemmen kwam terecht in de achtervolgende groep. 'Die drie vooraan rijden weg in de afdaling. Heel apart, want ik rem ook niet... Dat kwam omdat er motoren voor hun rijden... Heel irritant. Maar ik reageer nu ook hoog in emotie.'
De grote vraag na de finish was, of Lemmen de etappe zelf had kunnen winnen, zonder al het werk voor kopman van Aert? 'Ik was vandaag wel goed. Het is wel zo, dat als we met Wout konden sprinten, zouden we grote kans hebben om te winnen, want hij is normaal gezien de snelste.'
Van Aert was echter ook niet super, gaf hij eerlijk toe. 'Ik had op het moment van Campenaerts de benen niet en ik heb gegokt en verloren. Ik heb iets te kort op de bal gespeeld op voorhand. Maar wel een dikke chapeau voor die mannen die vooropblijven, want wij reden hard, maar zij ook. Zo’n rit doe ik enkel om te winnen, maar voor Bart is het mooi om een top-tien resultaat te rijden. We hebben elkaar zo lang mogelijk geholpen, maar diep in de finale was het voor Bart.'
Lees verder onder de foto
Dumoulin vindt tactiek niet de beste keuze: 'Maar of ik het anders had gedaan...'
Analist van de NOS Tom Dumoulin zag een hele sterke Lemmen rondrijden. 'Ongelooflijk', noemde hij zijn rit. 'De eerste tweeënhalve week hebben we hem al heel goed bezig gezien, maar altijd in dienst van. Nu reed hij ook in dienst van, maar meer in de kijker. Hij was een van de sterksten van de kopgroep, maar moest vooral werk opknappen voor Van Aert. Die zou normaal gezien de snelste zijn van de kopgroep. Visma | Lease a Bike koos voor de tactiek om vol voor Van Aert te gaan en niet om Lemmen te laten rijden.'
Ondanks dat het achteraf makkelijker praten is dan vooraf, snapt Dumoulin de gekozen tactiek. 'Achteraf kan je zeggen, inderdaad, hij had mee moeten schuiven op de klimmetjes, dan had hij misschien kunnen winnen. Maar ze hebben gegokt op Van Aert. Ze zaten mee met twee op 36. Dan moet je er één fris houden. Bart Lemmen moest al die 36 controleren, dat houd je niet vol. Uiteindelijk komt Lemmen in een tweede groepje. Daarin mag hij niet rijden. Ze verliezen daardoor tijd. Uiteindelijk besluiten ze dat hij wel mag meerijden. Tactisch misschien niet de beste keuze, maar of ik het anders had gedaan, weet ik ook niet', aldus de Limburger.
Dumoulin zag de befaamde tactiek van ploegleider Arthur van Dongen terug. 'Van voren niet rijden en van achteren niet rijden. Dat werkt bij de profs niet altijd. Als je als enige niet gaat rijden vooraan, zegt de rest: wij gaan niet met jou doorrijden, dan brengen we je gratis naar de finish', besluit de ex-coureur zijn analyse. Van Aert had er bij Eurosport ook wel vrede mee. 'Het is moeilijk winnen vanuit de vlucht, iedereen wist kennelijk mijn nummer. Dat wil ik echter niet als excuus aandragen. Ik moest gokken. Dat mijn familie hier is, relativeert alles. Als je wint is het mooi als ze er zijn, maar nu ook. Zij zijn mijn wereld.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties