Afscheid nemen van 'belachelijke' en 'té gevaarlijke' finale? 'Ergens hier in De Panne zullen betere opties zijn' Wielrennen
Wielrennen

Afscheid nemen van 'belachelijke' en 'té gevaarlijke' finale? 'Ergens hier in De Panne zullen betere opties zijn'

Afscheid nemen van 'belachelijke' en 'té gevaarlijke' finale? 'Ergens hier in De Panne zullen betere opties zijn'

De ene na de andere crash volgden zich op in de finale van de WorldTour-koers Brugge-De Panne. Een massasprint stond in de sterren geschreven, maar het werd een slagveld. Meerdere topsprinters gingen tegen de grond, waardoor het na afloop van de koers vooral over de gevaren ging. In de Leiderstrui sprak met de renners en ploegleiders.

In het eerste groepje renners dat de streep passeerden, zaten vooral de coureurs die de valpartijen konden ontwijken, en daardoor kans maakten op de zege. Jonas Rickaert (Alpecin-Deceuninck) plaatste zich zodoende goed in de laatste rechte lijn, maar helaas zonder zijn kopman Jasper Philipsen. 'Ik hoorde vanuit de ploegauto dat er veel valpartijen waren.'

En dus was de logische vraag aan de Vlaamse lead-out-renner: is deze finale te gevaarlijk? 'Uiteindelijk wel, he', was de conclusie van Rickaert. 'Het was de hele dag nerveus, dus je weet dat het een gevaarlijke finale gaat worden. Als je met veel sprinters zit, willen alle ploegen bij de eerste tien zitten, maar er is maar plek voor tien.'

Collega-renner en lead-out van Tim Merlier, Bert van Lerberghe (Soudal Quick-Step) hield zijn woorden nog enigszins in na afloop. 'Persoonlijk vind ik dat het beter kan. Ik denk dat iedereen er hetzelfde over denkt. De laatste twee jaar is er niet gevallen, maar vandaag dubbel zo hard. Ze wilden het beter doen dan de oude aankomst, maar ik denk dat het alleen maar slechter is.'

Renners vinden finale 'echt belachelijk': 'Er zullen betere opties zijn in De Panne'

Even later verschijnen stuk voor stuk renners over de streep met kleerscheuren en schaafwonden. Meerdere renners van onder meer Cofidis, maar ook Maikel Zijlaard (Tudor Pro Cycling) komt met een kapot tenue bij zijn verzorgers aan. 'Dit is echt belachelijk', waren de weinige woorden van de Rotterdammer.

Kan het nog wel, zo'n finale met meerdere obstakels op de weg in een WorldTour-koers? 'We wisten allemaal vooraf hoe de aankomst zou zijn, want die is hetzelfde als de laatste jaren', aldus Van Lerberghe. 'Gevaarlijk dus...'

Rickaert denkt dat het nog wel kan, maar dat er wel iets gedaan moet worden aan deze aankomst. 'Als je van tweebaans naar autobreedte moet in een WorldTour-finale, is het wel iets om over na te denken. Ik denk dat er ergens hier in De Panne betere opties zullen zijn', aldus Rickaert.

Tekst loopt hierna verder!

crash kooij merlier
In de laatste kilometer kwam onder meer Tim Merlier (helemaal rechts) over de tramrails ten val.

Rennersvrouwen maken zich zorgen, maar komen met goed nieuws uit de bus

Waar veel gevallen coureurs nog de moeite namen om de koers reglementair uit te rijden, kozen ook enkele gevallen coureurs ervoor om vlak voor de finish links af te buigen de ploegbus in. Een van die renners was Tim Merlier. Partner Cameron Vandenbroucke bracht daar het 'goede' nieuws naar buiten door te knikken dat het niet al te slecht gesteld was met de sprinter.

Even verderop nam de vriendin van Edward Theuns de schade op bij het kamp Lidl-Trek. Van ploegleider Steven De Jongh hoorde ze dat Theuns voornamelijk geschaafd is, waarna de rennersvrouw met zoontje even later zelf de schade op nam in de bus.

De Jongh zag vanuit zijn auto vooral dat er simpelweg te veel obstakels onderweg zijn. 'Het is natuurlijk zo dat er steeds meer risico's worden genomen. Aan de obstakels kan je niks doen, want de infrastructuur is wat het is. Je kan er aan denken om de finish buiten een dorpskern te leggen, maar dat is ook wat... Hier zijn namelijk de mensen, de horeca, dus dat zal ook niet hartelijk ontvangen worden.'

Koersverloop en weersomstandigheden dé grote oorzaak voor stress en chaos in finale 

Voornamelijk het koersverloop en de milde weersomstandigheden werden genoemd als oorzaak van de chaos. Rickaert: 'Iedereen was redelijk fris, denk ik. Iedereen wilt zijn sprinter naar de meet brengen, maar dat maakt het extra gevaarlijk. Dan is het soms met de ogen dicht rijden.'

De frisheid van de renners werd ook genoemd door De Jongh, die met Jonathan Milan wel zijn sprinter op het podium terecht zag komen. 'In principe kan deze finale natuurlijk niet. Het voordeel de laatste twee jaar was dat er geen fris peloton meer aankwam. Nu was dat niet het geval, en zijn er gewoon te veel obstakels.'

'Vandaag waren de weersomstandigheden zodanig dat er veel frisse ploegen waren. En als je dan veel frisse sprinters heb die strijden voor de overwinning, kan je zo'n situatie verwachten. Heb je iets meer wind, is het peloton iets meer afgemat. Maar als je zulk mooi weer heb, zijn er te veel renners van niveau, daarom hebben we veel zware valpartijen gezien.'

Tekst loopt hierna verder!

Ook kamp Visma | Lease a Bike ziet sprinter Olav Kooij vallen

Ook bij de val betrokken: Olav Kooij. De sprinter van Visma | Lease a Bike kon, ondanks zijn val, de koers nog wel uitrijden. Een goed teken, aldus de Maarten Wynants, ploegleider bij de Nederlandse ploeg. 'Hij is goed geraakt. Ik ben in ieder geval blij dat hij nog een stukje heeft kunnen doorfietsen. Dat scheelt al. Dus nu de schade opmeten.'

Breuken leken er in eerste instantie niet te zijn bij de jonge Nederlander. 'Maar ik ben geen dokter. Het feit dat hij nog heeft kunnen fietsen tot de finish, is het eerste positieve', weet de Belgische ploegleider.

Praten over de gevaren van deze finale zat er niet heel erg in bi de voormalig coureur, die deze laatste kilometer in zijn carrière ook heeft moeten rijden. 'Daarvoor is nu nog te veel emotie. Er wordt hier gewoon veel gevallen. Als je soms hier rondrijdt, vraag je jezelf ook wel af hoe het kan dat het nog zo vaak goed gaat. Wegenwerken, verkeersborden... Het kan geen kwaad als ze hier eens goed naar kijken.'

Één renner kon na de koers tevreden zijn: winnaar Sebastian Molano (UAE Team Emirates). Maar ook hij sprak over een 'hele gevaarlijke en snelle finale': 'Maar dit is wielrennen. Natuurlijk is het erg gevaarlijk en 'crazy': niemand wilt remmen, ook ik niet. Maar dat hoort erbij... Dit is het wielrennen tegenwoordig.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws