PostNL gaf amper vier dagen geleden nog een winstwaarschuwing in de slechte zin van het woord mee aan de aandeelhouders, maar van wielerploeg dsm-firmenich PostNL en diens superpostbode Casper van Uden kwam er dinsdag in Saoedi-Arabië een winstwaarschuwing in de goede zin van het goede woord. In de Leiderstrui neemt het knappe voorbereidingswerk van de Nederlandse formatie wat steviger onder de loep.
Architect van het geheel is Roy Curvers, de man die zelf de opgang van Marcel Kittel bij de formatie van Iwan Spekenbrink meemaakte en nu verantwoordelijke van de sprinttreinen is bij de Nederlandse ploeg. We spraken hem eind vorig jaar al over toptalent Van Uden. ‘Casper kwam over vanuit de beloften en kreeg meteen heel veel kansen. Daarmee is het doel om hem beter te maken, maar dan is het niet logisch om meteen resultaten te verwachten in zo’n situatie. Casper groeit zeker, hij laat zo nu en dan zien dat hij bij de snelste mannen hoort. Dat is hoopgevend, maar hij kan zeker ook profiteren van de aanwezigheid van iemand als Fabio Jakobsen', zag de Limburger de positieve synergie-effecten van de komst van Jakobsen.
Vertwijfeling dsm-firmenich PostNL slaat om in vertrouwen
Van de vertwijfeling die de ploeg vorig jaar wel eens tentoonspreidde met onder meer Alberto Dainese en Sam Welsford als afmakers, was in Saoedi-Arabië bij de eerste échte afspraak alvast weinig over. Van Uden klopte topspurters in de dop als Dylan Groenewegen (Jayco AlUla), Tim Merlier (Soudal Quick-Step), Soren Waerenskjold (Uno-X) en Juan Sebastian Molano (UAE-Team Emirates), maar had dit - naast zijn eigen katachtige versnelling - voor een groot deel te danken aan de werken van zijn spurtvoorbereiders Bram Welten, John Degenkolb en Nils Eekhoff in de laatste tien kilometer.
Op 10,5 kilometer van de aankomst is er een laatste bonificatiespurt, waarbij Matteo Sobrero (BORA-hansgrohe) concurrent Fred Wright (Bahrain Victorious) de loef afsteekt. Vlak daarna zien we, op 10,3 kilometer van de finish, de trein van dsm-firmenich PostNL voor een eerste maal voorin verschijnen. Zes man sterk nestelen ze zich van voren, een positie die ze ook niet meer graag af zouden staan.
Met nog 8,0 kilometer te gaan komt eigenlijk hét beeld dat de dadendrang van de Nederlandse ploeg voor deze rit toont. Eén van de mannen van de oranje gestreepte ploeg schuift in, deelt nog een flinke duw uit aan zijn ploegmaat die aan zijn laatste lendenrukken bezig is en zo zit iedereen weer een rotonde en enkele honderden meters verder, waar juist de heren van Jayco AlUla-concurrent Dylan Groenewegen getroffen worden door een val van Alessandro de Marchi.
Op exact 6,0 kilometer van de meet neemt kapitän John Degenkolb over van landgenoot Nikias Märkl en leidt hij zijn mannen naar een belangrijke 180 graden-bocht, op het moment dat in hun rug twee mannen van Soudal Quick-Step een even spectaculaire als nuttige fietswissel doen.
Vier man (Degenkolb, Eekhoff, Welten en Van Uden) komen ze die bocht uit namens dsm-firmenich PostNL, maar op dat moment moet er nog altijd 5,5 kilometer gekoerst worden. Co-piloot Welten ziet het en maant zijn mannen met een zichtbaar handgebaar tot kalmte. Na enkele jaren spurts voorbereiden bij Arkéa Samsic en Groupama-FDJ weet hij intussen wel hoe het werkt.
Enkele honderden meters later herlanceert Degenkolb zichzelf aan de rechterkant van de weg, precies - zogenoemd aan de koord - één van de posities waar je als ploeg wil zitten. De Duitser geeft af op 4,2 kilometer van de finish en dan is het aan Eekhoff, van wie Jakobsen in ieder geval al een heel hoge pet op heeft in deze positie.
‘Degenkolb is natuurlijk een schat aan ervaring, en dan hebben we met Eekhoff ook nog een megamotor', vertelde hij op het trainingskamp in januari aan deze site. 'Ik ben het gewend om met Asgreen en Lampaert te werken, en dan zie ik veel gelijkenissen. Dan ga ik niet zeggen dat dat voorjaarsspecifiek is, maar je ziet het ook aan zijn prologen: hij kan echt wel drie kilometer boren, die gasten heb je nodig in je sprinttrein.'
Eekhoff houdt goed positie, hoewel Van Uden achter hem in robbertjes met Elmar Reinders (Jayco AlUla) en Gleb Syritsa (Astana Qazaqstan Team) terechtkomt en zo het wiel van Welten verliest op 2,7 kilometer van de aankomst. Hoewel Eekhoff en Welten perfect als vierde en vijfde een 90 graden-bocht op 1,8 kilometer van de finish induiken, zit Van Uden niet in het wiel.
Op 1,2 kilometer van de meet is er een 180 graden-bocht, waar echt alle sprinters met hun lead-out voorin willen zitten. Eekhoff en Welten behouden slim positie, waarbij die eerste meermaals omkijkt om te kijken of Van Uden er al weer is. De sprinter van dienst vindt zijn mannen op een energiezuinige manier en Eekhoff laat ze bij het insturen van die cruciale bocht slim voorgaan, om vervolgens achter ze post te vatten en zich te laten uitzakken door het peloton met achteropkomende sprinters heen. Een beurt van jewelste, precies zoals Jakobsen zei: van 4,2 kilometer tot 1,2 kilometer van de meet, dat drie kilometer boren.
Vervolgens is het aan Welten, die op goed 750 meter van de meet zij aan zij gaat met Reinders, terwijl Groenewegen nog een stuk verder zit namens Jayco AlUla. Welten heeft dat gezien, leidt Van Uden in en wijst vervolgens - in volle inspanning - naar Groenewegens lead-out Mezgec: 'Ga in dat wiel zitten, Casper.'
Slim, maar Mezgec is ook slim. De Sloveense knecht van Groenewegen kijkt om en ziet wel iets oranjes zitten, maar dat is Van Uden en dus niet zijn man Groenewegen. Dat betekent voor hem 'geen inspanning doen' en zonder aan te zetten laat hij zich uitzakken, waardoor Van Uden naar het wiel van Molano's lead-out Rui Oliveira moet wippen.
De Portugees, op zijn beurt afgezet door broer Ivo, gaat vol aan met Van Uden in zijn wiel. Molano zit op zijn beurt in het wiel van de Nederlander, terwijl topfavorieten Merlier (in de wind) en Groenewegen (in de mix, zoals ze dat zeggen) niet perfect gepositioneerd zitten. Van Uden gaat vervolgens vrij vlot over Oliveira heen en gaat maximaal door het midden van de weg, wat hij middels een formidabele krachtsinspanning tot aan de finish vol kan houden. Ondanks een krachtige spurt van Groenewegen - die zijn weg zelf moest zoeken - toont Van Uden zo met zijn lead-out al volledig op punt te zijn.
'We moesten er inderdaad voor zorgen dat we goed voorin zaten', beaamde de winnaar na afloop. 'Het was een flinke positiestrijd. Soms verloor ik de jongens even. Gelukkig bleven ze kalm en hervond ik hen in de laatste kilometers. Toen voerden we één grote move uit. Dat hebben ze geweldig gedaan', klonk het - terecht - lovend. 'Afgelopen winter kreeg ik echter het volledige vertrouwen vanuit de ploeg en deed ik wat ik kon. Iedereen geloofde namelijk in me. Het is voor mij heel tof om te winnen, maar ook voor iedereen binnen de ploeg. Ik kan ze niet genoeg bedanken.'
Roy Curvers vulde aan. 'Zoals Hannibal van The A-Team zou zeggen: I love it when a plan comes together. Want dat was het voor ons. We hadden een plan en daar hield iedereen zich aan. Het was dan ook heel mooi om te zien hoe dat perfect werd uitgevoerd en hoe Casper het af kon maken.'
Tom van der Salm (Twitter: @TomvanderSalm) | e-mail: t.vandersalm@indeleiderstrui.nl)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties