Ken Vanmarcke, ploegleider bij EF Education-EasyPost, moet er niet raar van op kijken als hij over tien jaar in een aflevering van Belga Sport, de Andere Tijden Sport-equivalent in België, zit. Vanuit de tweede ploegleidersauto van de Amerikaanse ploeg stuurde hij - bij gebrek aan beelden - eerste man Andreas Klier aan, die op diens beurt medeverantwoordelijk kon zijn voor het sprookje van Neilson Powless. In de Leiderstrui sprak met Vanmarcke na Dwars door Vlaanderen.
Powless is geen kleine jongen - hij werd al eens vijfde in de Ronde van Vlaanderen en won al Clasica San Sebastian -, maar toch koos hij voor de weg van anticipatie in Dwars door Vlaanderen. Bij zijn eerste afspraak in de Vlaamse Ardennen, hij reed geen Omloop, E3 en zo verder, kon hij er maar beter voor rijden.
Het bleek de goede zet, daar hij zo net de Visma | Lease a Bike-trein voor was. Vanuit de achtergrond sloten Wout van Aert, Tiesj Benoot en Matteo Jorgenson aan en zij besloten de EF-man dan maar op de bagagedrager mee te nemen. Powless moest wel zijn beurtjes doen, maar mocht door het gebrek aan aanvalszucht bij de Visma-mannen ook voor de zege sprinten. En hoe, want hij stoof Van Aert op de laatste, rechte lijn in Waregem nog voorbij ook.
Lees verder onder de video!
Interview EF-ploegleider Ken Vanmarcke na Dwars door Vlaanderen-zege Neilson Powless
Ken, hoe heb jij deze aanval beleefd?
'Relatief rustig. Andreas had geen goede TV in de eerste auto, dus ik heb informatie doorgegeven over hoe dat het zat. Want ik had wel TV. Het was dus zaak om zo rationeel mogelijk relevante informatie door te geven, op de momenten dat het zin had. Zonder Andreas te overstelpen met informatie van dit, dat.
De vraag was: hoe moeten we dit doen, als we willen winnen? Met drie tegen één, pfff... hoe begin je daaraan?'
De vraag stellen is hem beantwoorden.
'We hebben dan volledig de kaart-Wout van Aert getrokken. Het was aan Visma | Lease a Bike om de ruis in de pers stil te leggen en Wout zo goed mogelijk naar De Ronde te kunnen laten toeleven. De enige die mocht winnen, was Wout van Aert. Dat moest gewoon.'
Maar een ander won.
'Ze kennen Neilson nochtans supergoed. Hij heeft bij die ploeg gereden (in 2018 en 2019, red.), dus ze kennen al zijn data. Ze weten hoe goed hij is en dat hij een sprint heeft. Maar ik denk dat ze redelijk zeker waren: als wij een goede lead-out voor Wout doen, dan kan het eigenlijk niet meer misgaan. Maar Neilson is gewoon een supergoede coureur.'
Hebben jullie hem nog wat meegegeven?
'Er stond een flinke tegenwind, dus we zeiden dat hij op vijf kilometer van de finish in het wiel van Van Aert moest gaan zitten. Wel mee ronddraaien, maar in dat wiel van Van Aert blijven zitten. Altijd. Omdat we ervan overtuigd waren dat niemand ging vertrekken zonder Wout. Met die tegenwind wisten we dat hij een kans zou hebben als Wout op tijd zou beginnen aan zijn sprint. Als hij later was vertrokken, was het moeilijker geworden.'
Lees verder onder de foto!

Als je dit zo hoort, hadden jullie de zaakjes goed op orde in de ploegleidersauto.
'We mogen best zeggen dat we vooral gehoopt hadden dat we zeker tweede zouden worden. Met die tegenwind weet je het echter nooit. Dat zeiden we in de auto ook, dat hij dan te kloppen was.'
Op een gegeven moment zagen we Neilson ook even praten met die mannen van Visma. Wat werd daar gezegd?
'Als het drie tegen één is, is er altijd een kans dat ze niet blijven rijden. Maar ze kunnen ook bluffen. Zo is dat gegaan. Wij wilden dat spelletje niet meespelen en lieten Neilson dus meedraaien, met kortere beurten.'
Daarachter neutraliseerden jullie met andere renners ook de Pedersens en Küngs van deze wereld.
'We waren echt gemotiveerd en zijn ook al langer goed bezig. Met Madis Mikhels zijn we derde geworden in Classic Brugge-De Panne en ook in E3 Saxo Classic en Gent-Wevelgem zaten we er goed bij, maar liep het niet helemaal goed in de sprintvoorbereiding. We weten wel dat we meedoen en dit gaat nu wel een boost geven richting De Ronde. Daar gaan we ook vechten voor een uitslag, waar dit zeker bij gaat helpen.'
Plaats reactie
0 reacties
Laad meer reactiesJe bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties