Toen 'ie in december werd gepresenteerd tijdens de mediadag van UAE Team Emirates-XRG stonden ze bij Colnago te glunderen van trots. Met de Colnago Y1Rs ontwierp de fietsfabrikant een aero-monster, dat het verschil moet maken in wedstrijden zoals... Nou, Milaan-Sanremo! La Primavera staat zaterdag als eerste Monument van het jaar op de rol en dus ging In de Leiderstrui op vrijdag langs de teampresentatie om een update te halen over de fiets, die Pogacar ein-de-lijk de zege brengt?
In de uitgebreide analyse van de fiets in december kwamen een paar dingen naar boven die heel interessant waren richting Milaan-Sanremo. Zo stond er in het persbericht: 'Tests in de windtunnel hebben aangetoond dat de Y1Rs 20 watt bespaart bij een snelheid van 50 kilometer per uur. Project Engineer Filippo Galli vertelde ons verder dat de aero-fiets '200 a 300 gram zwaarder' is dan de klimfiets, en: 'Ik weet niet exact waar het kantelpunt ligt. De aerodynamische fiets is zwaarder, maar wint ook 20 watt. Het gaat ook van de renner afhangen en hun rol.'
Pogacar reed er in Strade Bianche niet mee, maar werd in onder meer de UAE Tour en tijdens een heleboel trainingen wel gespot met de Y1Rs. De Sloveen leek er in december zelf nog over te twijfelen, maar het lijkt een zekerheid dat hij er zaterdag op gaat rijden. 'Ik zou het logisch vinden als Pogacar hem daar gaat gebruiken, omdat het een race op hoge snelheid is. En dan denk ik ook aan de mannen die de hele dag op kop moeten gaan rijden. Wat Tadej uiteindelijk gaat doen, is aan hem. Maar als je het me nu vraagt, zou het logisch zijn als hij voor de nieuwe fiets gaat', aldus Galli destijds.
Lees verder onder de foto

Wellens had er graag op willen rijden, maar Pogacar gaat voor
Tim Wellens is er zaterdag bij in Milaan-Sanremo, de nummer drie van Strade Bianche moet Pogacar gangmaken. Als we over de aero-fiets beginnen, begint hij echter te glimlachen. 'Die fiets is zo populair binnen de ploeg, dat ik de mijne pas redelijk laat heb gekregen. Ik kan er dus nog niet te veel over zeggen en ga 'm zaterdag ook niet gebruiken. Na de klassiekers hoop ik dat wel te gaan doen. Er zijn er wel een paar die 'm zaterdag wel nemen.'
Dan maar de vraag: wat zeggen de andere renners er dan van? 'Mijn ploeggenoten zijn allemaal zeer tevreden en zeggen dat ze op training ook een pak sneller rijden, qua gemiddelde kilometer per uur. Die fiets moet dus wel goed zijn, ook al omdat vrij veel renners hem in Milaan-Sanremo gaan gebruiken. Het zegt wel iets dat Tadej er veel mee fietst en ik heb er zelf wel een paar keer op gereden. Het is een heel chique fiets, al durf ik er nu nog niet een volledig oordeel over te vellen. Mijn ploegmaats zijn echter heel tevreden.'
Lees verder onder de foto

Del Toro denkt dat aero-fiets verschil kan maken voor Pogacar
Wie zaterdag - naast Pogacar - wel op de aerodynamische fiets rijdt, is Isaac Del Toro. De kersverse winnaar van Milaan-Turijn is dolenthousiast als we hem vragen naar het nieuwe pareltje van Colnago. 'Ik denk wel dat het 't verschil kan maken tussen plek 1 of plek 3 voor Tadej, zeker. Voor mezelf zal het qua uitslag niet zoveel uitmaken, als hij maar wint.'
Dat zijn geen misselijke teksten. 289 kilometer lang 20 watt besparen langs de kust van Italië, klinkt ook als een groot voordeel. 'De fiets is echt sneller, het is mooi om erop te rijden deze dagen', aldus Del Toro. 'Ik denk dat ik 'm zaterdag ga gebruiken, ook al voelt de klimfiets van Colnago wel iets vertrouwder aan, omdat ik me er meer comfortabel op voel. Ik heb nog niet heel veel uren gemaakt op de aero-fiets, maar als 'ie echt veel sneller is, gaan we er zaterdag natuurlijk wel voor.'
Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)
Plaats reactie
0 reacties
Laad meer reactiesJe bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties