De discussie rondom veiligheid in de wielersport is afgelopen jaar relevanter dan ooit, met de dodelijke ongelukken van Muriel Furrer en André Drege in respectievelijk Zwitserland en Oostenrijk. Sommigen stellen dat de organisaties, en de UCI daarbij meegerekend, meer moeten doen om de veiligheid van de renners te waarborgen, terwijl anderen zeggen dat renners meer verantwoordelijkheid moeten nemen. Chris Froome mengt zich nu in de discussie. Hij ziet dat het limiteren van technologie misschien wel een 'moetje' wordt.
De sport ontwikkelt razendsnel. Dat zorgt voor geweldige records, maar ook voor gevaren. 'We zien dat de sport sneller en sneller gaat, en de koersen worden anders met meer stress, meer gevechten om positie en jammer genoeg zien we daardoor meer serieuze crashes', vertelt Froome aan La Gazzetta dello Sport. 'Op een gegeven moment denk ik dat we misschien een discussie moeten hebben over een limiet op de progressie van technologie in de sport om de veiligheid te bevorderen. Dat zou iets simpels kunnen zijn als de versnellingen te limiteren.'
'Ik wil niet zeggen dat iedereen op junior-versnellingen moet rijden, maar over een jaar of twee zullen we niemand meer een sprint ingaan met een voorblad met 60 tanden, wat je nu af en toe wel ziet. De snelheid die nodig is om zo'n tandwiel voort te stuwen kan boven de 80 kilometer per uur liggen, terwijl je nog steeds trapt. Misschien moet 54 of 56 het limiet zijn, om de snelheid in de afdalingen ook te beperken.' Onlangs deelde Wout van Aert deze mening. 'Het limiteren van het aantal versnellingen, zou de sport volgens mij al veel veiliger maken', vertelde hij tegenover Sporza.
Froome ziet dat het eigenlijk een bizarre ontwikkeling is, om de progressie van een sport op deze manier te beperken. 'Het is een gek probleem om te hebben, omdat we al zo lang proberen uit te vogelen hoe we sneller en sneller kunnen gaan ieder jaar. We hebben met aerodynamica, voeding, training en coachen geëxperimenteerd en ik denk dat dat nu allemaal werkt.'
Lees verder onder de foto!
'Gemiddelde leeftijd in het peloton is aan het veranderen'
UCI-baas David Lappartient stelde dat renners te veel risico's nemen om in positie te komen. 'Renners riskeren niet per se te veel', countert Froome. 'Maar de gemiddelde leeftijd in het peloton is ook aan het veranderen. We zien dat er veel meer jonge jongens in het profpeloton zitten. Dat betekent dat ze minder ervaring hebben. Ze gaan harder en nemen meer risico. Dan kan ook een factor zijn.'
De Italiaanse krant vroeg de viervoudig Tourwinnaar ook over Tadej Pogacar. De Sloveen was vorig jaar vrijwel onklopbaar, maar ook Froome had een tijd waar hij niet te verslaan was. Als hij op zijn best was, had hij de Sloveen het vuur aan de schenen kunnen leggen? 'Het is moeilijk te zeggen of ik hem zou kunnen verslaan, want er zijn natuurlijk veel dingen veranderd in de sport, zelfs in de afgelopen vijf jaar.'
En dus is het appels met peren vergelijken. 'We zien klimtijden die zo veel sneller zijn dan vijf jaar geleden. Mijn beste tijden waren toen ik alleen of misschien met een, twee anderen de berg op ging, maar nu zie je twintig, dertig gasten samen in een groep die dezelfde snelheid rijden. Alles is sneller geworden, de fietsen, het materiaal. We zien records van twintig, dertig jaar oud die worden verbroken.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties