Steven de Jongh wil niks weten van anti-oortjesplannen van UCI: 'Zijn al een paar levens gered door oortjes' Wielrennen
Wielrennen

Steven de Jongh wil niks weten van anti-oortjesplannen van UCI: 'Zijn al een paar levens gered door oortjes'

Steven de Jongh wil niks weten van anti-oortjesplannen van UCI: 'Zijn al een paar levens gered door oortjes'

Wielrennen en veiligheid, het wordt een steeds luidere discussie. Zeker met een aantal zware ongevallen in het achterhoofd. De UCI is druk bezig met nieuwe regels, maar die schieten bij veel renners en ploegleiders in het verkeerde keelgat. Een verbod op oortjes zou de sport veiliger moeten maken, maar de atleten zelf zijn absoluut tegen. Ook Steven de Jongh is van mening dat oortjes cruciaal zijn, al helemaal op het gebied van veiligheid.

'Het is een verschrikkelijk idee', begint De Jongh bij de How To Become A Pro Cyclist-podcast van Strava-fenomeen Jack Burke. 'Ik kan het me niet voorstellen dat ze worden weggenomen, want er zijn al een paar levens gered door de oortjes. Pedro Horrillo viel bijvoorbeeld een ravijn in. Teamgenoten konden de ploegwagen waarschuwen. Ze zeiden: 'Ik denk dat Horrillo is gevallen, in die en die bocht. Let op.' Ze zijn gestopt, en ze hebben hem toen gevonden. Anders was de ploegwagen gewoon langsgereden, en dan was hij er niet meer.' De val in Italië, waar de Spanjaard van Rabobank zijn dijbenen, knie en nek brak en tevens een geperforeerde long opliep, betekende het einde van zijn loopbaan.

Niet alleen als het gaat om het doorgeven van ongevallen zijn oortjes belangrijk voor de veiligheid van renners. 'Als Skjelmose een lekke band heeft en hij kan niks zeggen tegen de auto, dan kan de jury het missen. Die is vaak bezig, dat is al eerder gebeurd', legt de ploegleider van Lidl-Trek uit. 'Plots is hij voor je auto, en je moet snel remmen. Dat is zo gevaarlijk. We hebben deze situatie al gehad en het is echt heel, heel gevaarlijk.'

Lees verder onder de foto!

Steven de Jongh wil niks weten van anti-oortjesplannen van UCI: 'Zijn al een paar levens gered door oortjes'
Drie renners van Lidl-Trek waren betrokken bij de zware val in Dwars door Vlaanderen, waaronder kopman Mads Pedersen.

Betere regels omtrent materiaal moet sport veiliger maken

De Jongh ziet dat de sport steeds gevaarlijker wordt. 'Vroeger had je twintig mannen die om positie knokten, maar nu zijn het er zestig of tachtig. Er is niet genoeg ruimte om met z'n allen te vechten voor dezelfde positie.' Wat moet er dan anders? Het materiaal is een belangrijk aspect, denkt de 51-jarige Nederlander. 'Het stuur wordt steeds kleiner, daar kunnen we ook naar kijken. Als je kijkt naar mountainbiken: daar rijden ze met enorme sturen, om meer controle te hebben. Misschien is er daarom een limiet nodig.'

Ook spelen banden een rol in de veiligheid. 'Iedereen rijdt op andere banden, op andere merken. Iedereen. Natuurlijk zijn er een paar merken die veel worden gebruikt, maar toch. En die banden hebben verschillende gripniveaus. Als je kijkt naar Formule 1, daar moet iedereen hetzelfde merk gebruiken. Daarbinnen kan je keuzes maken over de verschillende banden. Dat is ook iets waar we misschien naar moeten kijken: dat er één merk komt dat alle WorldTour-teams gaat sponsoren en de banden gaat leveren.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws