Safety car noodzakelijk in wielrennen? Tre Valli Varesine-organisator denkt van wel: 'Hoe anders alles veilig maken?' Wielrennen
Wielrennen

Safety car noodzakelijk in wielrennen? Tre Valli Varesine-organisator denkt van wel: 'Hoe anders alles veilig maken?'

Safety car noodzakelijk in wielrennen? Tre Valli Varesine-organisator denkt van wel: 'Hoe anders alles veilig maken?'

De veiligheid in het wielrennen heeft in 2024, zeker na de dood van Muriel Furrer tijdens het WK, weer een plek hoog op de discussielijst gekregen. Waar de een vindt dat de sport in zijn algeheel moet 'vertragen', leggen anderen de verantwoordelijkheid weer meer bij de sportbonden en de UCI. Nu heeft ook Renzo Oldani, voorzitter van de Alfredo Binda Cycling Society, een nieuw idee opgeworpen.

Oldani was als verantwoordelijke ook betrokken bij het stoppen van de Tre Valli Varesine, eerder dit najaar. Renners wilden niet verder koersen en dus werd besloten de wedstrijd definitief te schrappen. In gesprek met Bici gaat de Italiaan nu in op een maatregel waarover hij is gaan nadenken na die editie: een zogenoemde 'safety car' in het wielrennen, zoals je die ook bij de Formule 1 hebt.

Lees verder onder de foto

tre valli varesine
Renners in de drupregen rondom Varese 

Oldani wijst naar situatie met Mas en Bardet: 'Dan hadden we door gekund'

De verantwoordelijke voor de bewuste wedstrijd in oktober denkt terug aan wat een dergelijke wagen die dag had kunnen bereiken. Enric Mas en Romain Bardet lagen vooraan en hadden als eerste kennis kunnen maken met die auto. 'Een safety car, die de race vanuit competitief oogpunt had opgeschort en de race in staat had gesteld het gevaarlijke traject met gecontroleerde snelheid te overwinnen, zou hen in staat hebben gesteld door te rijden , waardoor die 10 minuten van zwaardere regen voorbij konden gaan.'

In de Formule 1 worden bij het inzetten van de safety car alle verschillen in de race geschrapt, iets wat in het wielrennen zeer ongewoon zou zijn. Toch is Oldani ervan overtuigd dat het idee toekomst heeft. 'Het is duidelijk dat we het idee niet tout court kunnen introduceren; het moet worden geëvalueerd en aangepast aan onze behoeften. Het is wel een factor die moet worden bestudeerd. Het zou een formule zijn waar iedereen tevreden mee zou zijn, maar we moeten erover praten met alle exploitanten, van de UCI tot de teams en de rennersvakbond zelf.'

Er werd volgens de Italiaan al over gesproken, met verschillende organisaties, waaronder de UCI. 'Tijdens het gesprek hebben we onze wensen uitgelegd. We lezen vaak dat wij organisatoren meer moeten doen, meer bescherming moeten bieden. Maar hoe zet je routes van meer dan 200 kilometer volledig af? Alles buiten beschouwing laten is dat objectief onmogelijk. Er moet naar andere oplossingen gekeken worden.'

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws