Verschrikkelijk nieuws vanuit Zwitserland: Gino Mäder is niet meer. De 26-jarige Zwitser van Bahrian Victorious kwam donderdag ten val in de afdaling van de Albulapass en is aan de gevolgen van die crash overleden.
Bahrain Victorious, de ploeg van Mäder, deelt in een statement het verschrikkelijke nieuws mee. 'Het is met diep verdriet dat we moeten meedelen dat Gin op vrijdag 16 juni overleden is aan de gevolgen van een zware val in de vijfde rit van de Ronde van Zwitserland. Gino is na het gevecht tegen zijn blessures overleden en de hele ploeg is ondersteboven van dit tragische incident. Onze gedachten zijn bij Gino, zijn familie en zijn geliefden.'
'Na zijn zware val in de laatste afdaling van de rit van donderdag, is hij na een reanimatie met een helikopter overgebracht naar het ziekenhuis. Ondanks de geweldige inspanningen van het personeel van het ziekenhuis in Chur, heeft Gino het niet kunnen overleven. Om 11.30 uur hebben we hem gedag moeten zeggen. Hij was een geweldige atleet en een gewaardeerd lid van onze ploeg en de hele wielergemeenschap', aldus zijn ploeg.
Milan Erzen, manager bij Bahrain Victorious, deelt mee: 'We zijn zeer aangeslagen door het verlies van onze exceptionele wielrenner, Gino Mäder. Zijn talent, toewijding en enthousiasme waren een inspiratie voor ons allemaal. Daarnaast was hij een geweldige persoon naast de fiets. Al onze gedachten zijn bij zijn familie en geliefden en als Bahrain Victorious zullen we hem in elke koers blijven herinneren.'
Mäder werd 26 jaar. De Zwitserse klimmer kwam samen met Magnus Sheffield van INEOS Grenadiers ten val in de afdaling van de Albulapass, waarbij de ernst direct duidelijk was. Bij deze sluit In de Leiderstrui zich aan bij het statement van Bahrain Victorious en wensen we iedereen die zich daartoe aangesproken voelt veel sterkte.
Plaats reactie
7 reacties
paul_clumpkens +1
Gaat er nu eindelijk iets veranderen in de wielrennerij? Is Gino Mäder niet voor niets gestorven?
Ik ben er bang voor.
Wat had ik een rotdag sinds het horen van dit afgrijselijke bericht, door het overlijden maar ook door het wederom bevestigd krijgen dat koersplanners zich niets aantrekken van de veiligheid van de renners en ermee wegkomen zo’n vreselijke afdaling in te plannen vlak voor de finish.
Ja, ik weet het: waar leg je dan de grens? Wat is nog veilig en wat niet? Renners kunnen verongelukken door een sullige val in een langzame vlakke etappe door simpelweg op een stoeprand te kletsen met het hoofd.
Of in een schijnbaar veilige want overzichtelijke en niet al te snelle afdaling met een lekke band over de vangrail duikelen. Kan allemaal en is nauwelijks te beveiligen.
Maar afdalingen met dit soort percentages die onoverzichtelijke bochten hebben in een finale van een etappe leggen, waarvan je van tevoren al weet dat er mannen zijn die daar omwille van hun sportieve prestatie een verschil willen gaan maken, dat is de kat op het spek binden. Alles voor de sensatie, kortom: het geld.
Dat moeten we als wielerliefhebbers, wielrenners, ploegbazen, sponsoren, organisatoren en wielerbonden niet meer willen.
Mensen die nu gaan beweren “dat dat niet kan” moeten zich eens flink kapot gaan schamen. Alles kan, als je maar wilt.
Ik ben in shock en walg van wat er gebeurd is, maar misschien nog wel meer van wat er nu NIET gaat gebeuren, daar waar iedereen aanvoelt dat het er hoog tijd voor is….
wielervriend +446
het is helaas heel simpel: de sport leeft van heroiek, mythische verhalen, drama en de aanraakbaarheid van de renners zelf. ga je daar te veel aan toornen dan stort de sport in, gaan de gelden naar beneden en blijf je een zeer kleine niche
jopie79 +117
Wat een kut bericht. 😥
wielervriend +446
vreselijk nieuws
lars_stavenuiter +6
Shitttt dit mag nooit gebeuren. Ik vraag mij af of dit nu aan de route lag of dat renners nu gewoon te veel risicos nemen in een afdaling
yskonijn +262
Een ongeluk kan altijd gebeuren, wat is het alternatief, geen afdalingen meer? Natuurlijk is het erg en schokkend, ik herinner me ook nog steeds het beeld van Fabio Casartelli (in tour de France 1995), hoe die met zijn hoofd tegen een betonnen paaltje was geklapt aan de kant van de weg, ook een afdaling.
Uiteraard goed om naar te kijken wat er anders kan maar helemaal voorkomen lukt nooit. Die afdaling ging over de 100, dat zijn geen fijne snelheden met een flinterdun pakje aan en een lichtgewicht helmpje. Gelukkig gaat het meestal goed.
wielervriend +446
weet je nog hoe ontiegelijk veel weerstand er in het peleton was tegen helmplicht toendertijd? verandering en meer veiligheid komt echt wel maar het gaat met een slakkentempo helaas
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties