Onlangs werd bekend dat Dave Brailsford de wielrennerij ging verlaten. De Britse sportdirecteur liet na vijftien jaar dienst INEOS Grenadiers, de ploeg die voorheen door het leven ging als Team Sky, achter zich voor een avontuur in de voetballerij. Brailsford bouwde een bijzondere staat van dienst op in het vorige decennium, maar had volgens oud-ploegleider en Eurosport-commentator Brian Smith ook een grote zwakte, waardoor INEOS langzaam achterop raakte bij bijvoorbeeld Visma | Lease a Bike en UAE Team Emirates.
In de jaren 2010 boekte Team Sky maar liefst zeven Touroverwinningen. Chris Froome won viermaal, terwijl ook Bradley Wiggins, Geraint Thomas en Egan Bernal het geel naar Parijs brachten. De architect achter dat verhaal: Dave Brailsford. De ploeg met het grootste budget domineerde het grote rondewerk in het wielrennen en was haast onverslaanbaar in de Tour de France. De laatste vier jaar kon INEOS niet meer op herhaling: Jonas Vingegaard en Tadej Pogacar wonnen tussen 2020 en 2023.
'Hij kon alle gaten dichten met wat er was, maar talenten als Roglic en Pogacar legde hij niet vast'
Dat Sky zo succesvol was, lag, naast dat het grote budget een factor speelde, volgens Smith ook aan de manier waarop Brailsford het schip leidde. 'Hij kon perfect alle gaten en lekken dichten. Zo kwam hij met de marginal gains. Hij keek heel goed naar de details. Maar hij had ook een echte zwakke kant: het rekruteren van talent was hij niet goed in. Vroeger wilde alle Britse kinderen voor Team Sky rijden, nu rijden er veel Britse talenten voor andere ploegen', vertel Smith aan Global Cycling Network.
Brailsford perste zodoende alles uit de al aanwezige toppers, die vaak ook al wat ouder waren. Het aantrekken van nieuw toptalent ging moeizamer. 'Nog voor Primoz Roglic echt doorbrak, tipte ik hem bij Dave. Hij was wel geïnteresseerd, maar hapte niet toe. Hij deed zijn best met de mensen die er al waren en wilde geen mannen opofferen om ruimte te maken voor nieuwe toppers. Ik weet niet hoe zeer hij aan talenten trok, maar hij was niet goed in het rekruteren van jonge renners. Ook bij Tadej Pogacar en Jonas Vingegaard hapte de ploeg niet toe. Hij kocht in het begin renners die op hun top waren en leverden. Maar die perioden stoppen altijd weer. Als je het meeste geld hebt, moet je de jonge talenten gewoon kopen, voor de andere ploegen dat doen', aldus Smith.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties