Jayco AlUla verandert tactiek door puntensysteem: 'In de gevarenzone zijn punten belangrijker dan drie overwinningen' Wielrennen
Wielrennen

Jayco AlUla verandert tactiek door puntensysteem: 'In de gevarenzone zijn punten belangrijker dan drie overwinningen'

Jayco AlUla verandert tactiek door puntensysteem: 'In de gevarenzone zijn punten belangrijker dan drie overwinningen'

Op de vraag waarom niemand in staat lijkt om Tadej Pogacar’s solo-aanvallen te stoppen, gaf Matthew Hayman, ploegleider van Team Jayco AlUla en voormalig winnaar van Parijs-Roubaix, een verrassend antwoord. 'Het boeit ons niet. Het heeft niks met ons te maken', vertelde hij CycloWired. Oftewel: wanneer Pogacar aan de start staat, is de eerste plaats al vergeven.

Dit jaar zagen we in vier van de vijf grote Monumenten solo gewonnen worden. Mathieu van der Poel won met onmiskenbare overmacht in de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix, terwijl Pogacar in Luik-Bastenaken-Luik en Il Lombardia op vrijwel identieke wijze solo’s van tientallen kilometers wist af te werken. Het was onmogelijk voor de rest om te volgen. In Strade Bianche wist iedereen dat Pogacar op die specifieke plek zou aanvallen, en hoewel iedereen in zijn wiel zat, deed niemand ook maar de moeite om te volgen. Hij was gewoon té goed.

Tekst gaat door onder de foto

1174452867

Jayco gebruikt andere tactieken: 'We staan onder constante druk' 

In een interview na de Japan Cup gaf Hayman inzicht in hoe en waarom sommige renners simpelweg niet meer proberen om Pogacar te volgen. Zijn verklaring was: 'Wil je het geheim weten? UCI-punten. Als renners zich volledig op een overwinning richten, kunnen ze geen massa aan UCI-punten verzamelen. In Montreal bijvoorbeeld gaf ik de instructie dat de renners zich niet moesten focussen op het terughalen van de kopgroep, maar dat we zouden vertrouwen op UAE om het werk te doen. Wij gingen voor meerdere top 10-plaatsen, in plaats van de overwinning.' Het idee achter deze strategie was dat het behalen van meerdere top-10 noteringen meer UCI-punten opleverde, wat cruciaal is voor Jayco AlUla’s positie op de UCI-Ranking.

Deze benadering maakt dat Jayco AlUla jaarlijks hun strategie afhankelijke van de situatie moet aanpassen. 'Teams zoals UAE, Jumbo-Visma en Ineos hoeven zich geen zorgen te maken over iets anders dan winst. Maar voor ons is het essentieel om punten te blijven verzamelen. We staan onder constante druk van sponsors. Als we in de gevarenzone voor degradatie zitten, zijn de UCI-punten belangrijker dan drie overwinningen. Het verschil tussen de top tien van de wereld en een team in de degradatiezone is enorm, vooral als het gaat om sponsorcontracten. Bedrijven willen hun naam geassocieerd zien met de Tour de France.'

Tekst gaat door onder de foto

Het puntensysteem laat Pogacar meer winnen, vindt Jayco-ploegleider Haymen: 'Het boeit ons niet'

Het huidige systeem maakt het wielrennen kapot

Het zal dus geen verrassing zijn; Hayman is geen voorstander van het huidige systeem. 'Het maakt de wielersport kapot. Als Pogacar bij Soudal Quick-Step of EF Education - EasyPost zou rijden, wint hij nog steeds alles, zelfs zonder het systeem van degradatie en promotie', denkt Haymen. Hiermee bedoelt hij dat het huidige UCI-puntensysteem indirect de dominantie van Pogacar versterkt. Het dwingt andere teams namelijk om hun tactiek te wijzigen en zich meer te richten op puntenwinst dan op het daadwerkelijk winnen van koersen. En dat, volgens Hayman, heeft gevolgen voor de sportieve strijd.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws