Ze reden er op het EK in Vlaanderen de hele dag achteraan en stelden alles in het werk om de weg voor een sprint met Jonathan Milan te plaveiden. De spurtbom van Lidl-Trek kwam er echter niet aan te pas, dus was al het Italiaanse werk voor niets. Dat zorgde bij de altijd gepassioneerde Azzuri voor teleurstelling.
Bondscoach Daniele Bennati zag dat vooral Matteo Trentin op ongeveer alles reageerde en zo 99 procent van de aanvallen in het heuvelachtige Limburg neutraliseerde. Hij kon echter niet voorkomen dat gevreesde targets Mathieu van der Poel, Mads Pedersen en Christophe Laporte tóch wegreden en even met een groep van zes vooruit waren. 'We zijn op ieder scenario voorbereid, want het is duidelijk dat Van der Poel en Pedersen geen sprint willen. Zij zullen chaos willen maken', klonk het vooraf bij de Italiaanse keuzeheer, bij Bici Pro.
Na afloop kwam Bennati tot de conclusie dat Van der Poel en co het toch voor elkaar hadden gekregen. 'Er was één scenario dat we moesten vermijden, maar helaas ontwikkelde de race zich zo dat we als ploeg onze verantwoordelijkheid moesten nemen achter die kopgroep van zes. Daarvoor moesten we Edoardo Affini en Mattia Cattaneo opofferen, terwijl zij in de laatste drie kilometer heel nuttig hadden kunnen zijn. Het grootste doel was namelijk om Jonathan niet in te laten insluiten en er op het juiste moment uit te komen. Helaas moesten we nu al op 1.300 meter van het einde aangaan en dus kwamen de mannen van achteren.'
'We hadden deze situatie niet mogen laten ontstaan', klinkt het verder streng. België deed het volgens Bennati slimmer, door één mannetje op te offeren voor de achtervolging, maar de rest in de sprinttreinen van Tim Merlier en Jasper Philipsen te houden. 'Zij hebben ons uitgeput en onze mannen opgerookt. De achtervolging heeft ons twee mannen gekost.' Mirco Maestri vindt als knecht echter niet dat Italië het anders had kunnen doen. 'Als wij er niet waren geweest, hadden Van der Poel en Pedersen het gered. Helaas konden we het tempo met mannen minder niet hoog houden in de sprint en kon Jonathan daardoor niet sprinten.'
Lees verder onder de foto
Laporte redt de meubelen bij Frankrijk
Naast Italië was ook Frankrijk actief in de achtervolging. Rémi Cavagna nam de openingsuren voor zijn rekening, achter een kopgroep van vijf. Voor wie? Het was uiteindelijk Laporte die met Van der Poel en Pedersen mee kon richting de finale. 'Het was een onrustige race en dat wilden wij ook graag. Daarom reden we mee. Het is echter niet gelukt om een sprint te voorkomen', aldus Laporte bij Cyclism'Actu.
'Ik heb geen spijt van mijn koers', zei de Fransman van Visma | Lease a Bike verder. 'Ik zat in de groep van Van der Poel en Pedersen, waarbij de verstandhouding goed was. Dat werd daarna iets minder, dus hebben we ons in de sprinttrein gezet voor Arnaud Démare. We zaten altijd goed van voren, maar hebben nooit een opening gevonden om te sprinten.'
Dat de groep met Laporte werd teruggepakt, kwam dus door Italië. 'Zij waren erg sterk vandaag. Ik zat in de best mogelijke groep, maar weet niet waarom de samenwerking minder werd. We voelden ergens dat het niet ging lukken.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties