Onder de noemer: wisten jullie dat? Na afloop van de tweede etappe in de Giro d'Italia was er bij Jumbo-Visma tevredenheid en opluchting, want de op het oog makkelijke rit kreeg met een stevige crash in de laatste vier kilometer nog een venijnig staartje. Primoz Roglic overleefde, al had de Nederlandse ploeg met Sam Oomen al wel voorzorgsmaatregelen genomen.
'Volgens mij is het wel goed gegaan. Primoz is uit de problemen gebleven, dus dat is het belangrijkste', zo verzucht Oomen na afloop van de etappe, tegenover In de Leiderstrui. De Nederlander had de crash - waarbij Kaden Groves een duw uitdeelde aan Davide Ballerini - van dichtbij gezien. 'Ik zat achter de crash, want ik deed niet mee aan ons voorste treintje.'
Dat was een bewuste keuze, zo legt Oomen uit. Jumbo-Visma houdt in zulke finales kennelijk met alle scenario's rekening. 'Ik zat in de buik van het peloton, achterin. Voor mij was het in die fase het belangrijkste dat ik daar zat, want de crash was op vier kilometer van de streep. Als Primoz erbij had gelegen, had ik 'm mijn fiets gegeven.'
Oomen wordt belangrijk voor Roglic bij mechanische pech
Better safe than sorry, zeggen ze dan toch? Oomen blijkt bij Jumbo-Visma een belangrijke klant als het gaat om eventueel mechanische pech bij kopman Roglic deze Giro. 'Koentje (Bouwman, red.) en ik hebben dezelfde framemaat, dus als zo'n valpartij gebeurt en zijn fiets gaat naar de kloten, dan is het wel handig als er iemand van ons achter zit.'
Overigens kwamen niet alle klassementsrenners met evenveel fortuin weg als Roglic en ook klassementsleider Remco Evenepoel. Onder meer Tao Geoghegan Hart en Jay Vine kregen negentien seconden aan de broek, omdat ze achter de val zaten en het gat niet meer dichtkregen.
Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties