Daniel Martin reed zijn laatste wedstrijd als prof op 9 oktober 2021, in zijn geliefde Ronde van Lombardije. Een jaar nadat Martin zijn racefiets aan de wilgen heeft gehangen, brengt hij een autobiografie uit: 'Chased By Pandas'. Hierin blikt hij terug op zijn carrière als wielrenner (en hardloper) én geeft hij zijn mening over het moderne wielrennen. 'Angst is taboe in het peloton', luidt één van zijn statements.
Sinds 13 oktober 2022 is de autobiografie van Martin met de ietwat raadselachtige titel verkrijgbaar. 'Chased By Pandas' verwijst naar de overwinning van Martin in Luik-Bastenaken-Luik (2013), waar hij in de laatste meters werd achtervolgd door een panda-mascotte.
Het boek komt niet lang na het stoppen van zijn carrière als professioneel wielrenner uit. 'We zijn er in 2021 rond eind november aan begonnen en in augustus 2022 ging het al naar de drukker. Het was een strakke planning', aldus de winnaar van onder meer de Ronde van Polen en de Ronde van Lombardije tegenover L'Équipe.
De 36-jarige Martin schreef het boek in samenwerking met de Franse journalist Pierre Carrey, een oude compagnon. Het boek is tevens in het Frans uitgebracht. 'Toen ik een kind was, bracht ik al mijn vakanties door in Frankrijk. Fietsen is voor mij Frankrijk: de Dauphiné, de Tour. Ik heb altijd affiniteit gehad met dit land, de taal en de mensen', aldus de winnaar van een rit in alle grote rondes.
Martins uitlatingen zorgen voor de nodige opschudding
Omtrent het uitbrengen van zijn boek gaf Martin eerder deze maand een interview aan The Guardian. Martins uitspraken, voornamelijk over de offers van een profwielrenner en dopingcontroles, zorgden voor het nodige tumult in de wielerwereld. 'Ik heb het recht om een mening te hebben en het blijft slechts een mening', is hij stellig.
In het boek werkt de sympathieke Ier, die in zijn hoogtijdagen een van de meest populaire persoonlijkheden was binnen het peloton, een aantal 'controversiële' onderwerpen uit. Zo vindt hij het moderne fietsen ietwat 'saai' geworden en is angst volgens Martin een taboe in het peloton.
'Waarom is bang zijn een probleem? Moet je in de samenleving je emoties verbergen?', vraagt Martin zich in het interview met de Franse krant hardop af. In het kader van het moderne fietsen, maakt hij de vergelijking met de autosport. 'Er zijn in 2022 drie teams geweest die erbovenuit staken. Het lijkt op de Formule 1. Als motorliefhebber schrik ik daarvan. Ik bedoel niet dat het per se saai is, maar zo zou het wel gezien kunnen worden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties