De invloed van landen uit het Midden Oosten op de wielersport wordt almaar groter. Zo is bekend gemaakt dat Movistar een samenwerkingsverband aan gaat met de wielerfederatie van Saoedi-Arabië. Een op het oog vreemde samenwerking die, kijkend naar de belangen van de twee partijen, minder vreemd is dan die lijkt.
Op de website van Movistar Team is te lezen wat de samenwerking van de twee partijen inhoudt. 'De samenwerking heeft als doel om technisch personeel op te leiden, de samenwerking op het gebied van trainingsprogramma’s te versterken, ervaringen uit te wisselen, regelmatig workshops te houden en evenementen, races en activiteiten in Saoedi-Arabië te ondersteunen in de komende jaren.'
De samenwerking lijkt dus vooral gericht op verbetering van de wielerinfrastructuur in het Arabische land, een gebied dat niet valt onder de afzetmarkt van het Spaanse telecombedrijf. Demografisch gezien heeft Movistar enkel invloed in Spanje, Latijns-Amerika en Zuid-Amerika (en Antarctica).
Samenwerking Movistar en Saoedie-Arabië op het gebied van cybersecurity
Het moederbedrijf van Movistar, Telefonica, heeft echter meer banden met het land, dat regelmatig onder vuur ligt vanwege het schenden van mensenrechten. In augustus 2021 sloten Telefonica en ATCSC, het cybersecurityplatform van Saudi Telekom Company, een 'strategische overeenkomst' om geavanceerde cybersecurity oplossingen te ontwikkelen.
Saudi Telekom Company wordt voor het overgrote deel gefinancierd door de staat. De overheid heeft dertig procent van zijn aandelen verkocht, maar dat houdt concreet in dat het nog altijd bijna zeventig procent van het bedrijf in handen heeft. Volgens het Souvereign Wealth Fund Institute, is Saudi Telekom Company een staatsbedrijf.
Via via heeft het bedrijf Movistar samengewerkt, en mogelijk nog steeds, met de overheid van Saoedi-Arabië, waardoor het ook logischer wordt dat de wielerploeg een samenwerking is aangegaan met de natie. Op sportief gebied zal vooral Saoedi-Arabië wat aan de samenwerking hebben, maar op financieel gebied lijken er voor Movistar zeker belangen bij de samenwerking. Of Annemiek van Vleuten in haar laatste profjaar plots naar het land toe zal moeten voor een activiteit, is nog ongewis. Ze hoeft in ieder geval geen mannelijke chauffeur te regelen, want vanaf 2018 mogen vrouwen zelf rijden in het land.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties