Voor Tadej Pogacar zit het wielerseizoen er inmiddels al vier weken op. De Sloveen van UAE Team Emirates heeft alle tijd om terug te blikken op zijn bizarre jaar. Bij de Inside The Ride Podcast ging de wereldkampioen verder in op het veroveren van de regenbootrui en wat het hem gekost heeft, maar deed hij ook een boekje open over zijn trainingen en de toekomst van het Sloveense wielrennen.
Tijdens zijn ellenlange solo op het WK in Zürich leek Pogi niet te stoppen, maar het was veel zwaarder dan het leek. 'Ik maakte me twee rondes voor het einde wel zorgen. Ik kwam boven bij de laatste klim. Toen de auto naast me kwam rijden, vroeg ik: 'Hoeveel rondes nog? Is het nog één of twee?' Ik hoopte echt dat hij zou zeggen dat ik maar één ronde te gaan had. Ik keek ondertussen al een beetje scheel, maar ik wist dat als ik een redelijke voorsprong had bovenop de slotklim, ik een goede kans zou maken. Maar aan de start dacht iedereen: 'Niemand wil een Jan christen doen'.' De jonge Zwitser reed lang solo aan kop bij de beloftenkoers, maar werd op het laatst ingerekend en strandde nipt buiten de medailles.
Nadat hij in Glasgow in 2023 al dichtbij de wereldtitel kwam, mag Pogacar nu eindelijk de regenboogtrui aantrekken. De vraag was al snel: wordt het een zwarte of een witte broek? 'Ik heb twee races gereden in de wereldkampioenstrui. In Emilië reed in met de zwarte broek. In de regen rijd je niet met witte broek. In Lombardije was het gelukkig goed weer, maar ik denk alleen als ik echt dun ben, dat het goed staat. Wit maakt je wat dikker', aldus de veelvraat.
Lees verder onder de foto!
Bling en Pogi, een topduo in training: 'Maar in koers laat ik hem er niet tussen'
Pogacar is woonachtig in Monaco, net als een groot aantal andere renners. Toch is de trainingsgroep van de Sloveen niet heel groot, dankzij de loodzware trainingen die hij afwerkt. 'Dat is waarom niet veel mensen met mij willen rijden. Of ik niet met hen.' Een renner die wel vaak aan de zijde van de wereldkampioen te zien is, is Michael Matthews. De twee kunnen het samen goed vinden. 'Bling kan waarderen hoe ik train, en ik houd van hoe hij traint. Vaak gaan we daarom samen. Voor koffierondjes en makkelijke rondjes zijn er vaak meer mensen.' Maakt de vriendschap het koersen tegen de Australiër anders? 'Als ik op het wiel zit van mijn ploeggenoot in de laatste vijf kilometer, laat ik hem er niet tussen', is Pogacar duidelijk.'
Naast wielrenners wonen ook een aantal autocoureurs in het belastingparadijs. Zo ook de Spanjaard Carlos Sainz. 'Het wordt steeds populairder om te fietsen in de motorsport. Ik denk dat ze een voordeel zien. Ze hebben geweldige reflexen, en je moet heel sterk zijn om de g-krachten te weerstaan. Maar de hartslag ligt ook enorm hoog, dus het helpt om te fietsen. Carlos Sainz begon dit jaar met fietsen en hij is verliefd geworden. Daarom rijden we af en toe samen.' Sainz op de fiets: stapt Pogacar binnenkort in de F1-auto? 'Ik hoop het, maar misschien niet om te rijden', lacht hij.
Lees verder onder de foto!
Sloveense jeugd krijgt hulp van Pogacar: 'De volgende sterren naar voren brengen'
Het Sloveense wielrennen zit in een gouden periode, maar Pogacar wil daar niet te dromerig over doen. Met zijn eigen opleidingsploeg wil hij het niveau in de jeugd hooghouden. 'De tijd dringt, er zijn nog een paar van ons die bijna domineren in het wielrennen. Maar we moeten allemaal werken aan de jeugd en de volgende sterren naar voren brengen. In mijn oude ploeg en het Pogi Team hebben we nu 150 kinderen rijden. Toen ik reed hadden we nog niet eens 1/3e daarvan. Het is enorm gegroeid, maar er is werk in de winkel, omdat we de jeugd ook op niveau moeten brengen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties