Punten kosten... munten: dsm-firmenich PostNL in gevarenzone, transfermarkt slaat op hol te midden van WT-cyclus Wielrennen
Wielrennen

Punten kosten... munten: dsm-firmenich PostNL in gevarenzone, transfermarkt slaat op hol te midden van WT-cyclus

Punten kosten... munten: dsm-firmenich PostNL in gevarenzone, transfermarkt slaat op hol te midden van WT-cyclus

We zitten inmiddels in de zesde maand van 2024, wat betekent dat we bijna op de helft van deze WorldTour-cyclus zitten. Bovenin ligt het met de topploegen UAE-Team Emirates en Visma | Lease a Bike wel aardig vast, wat ook geldt voor de middenmoot met teams als Alpecin-Deceuninck, Soudal Quick-Step en Lidl-Trek. Onderin begint men echter al wel de spanning te voelen, wat zich ook uit in de gedragingen. Een overzicht.

De te behalen punten zijn op twee manieren belangrijk. Enerzijds is er de jaarlijkse afrekening, waarbij de twee ploegen die vanuit het procontinentale circuit het beste presteren startrecht krijgen tot alle WorldTour-wedstrijden in het volgende seizoen. De nummer drie van de lijst krijgt een ticket voor alle eendaagse wedstrijden, zoals Uno-X dit jaar heeft. Lotto-Dstny en Israel-Premier Tech mochten zich inschrijven voor alle koersen van het hoogste niveau.

En dan is er nog de driejaarlijkse afrekening, oftewel de promotie-degradatie-regeling. Daarbij verdwenen Lotto-Dstny en Israel-Premier Tech eind 2022 uit de WorldTour, maar worden de plekjes eind 2025 opnieuw verdeeld. Nu we bijna op de helft van die cyclus zitten, beginnen steeds meer teams al de noodzaak te voelen om de ranglijst steeds beter in de gaten te houden.

Punten kosten... munten: dsm-firmenich PostNL in gevarenzone, transfermarkt slaat op hol te midden van WT-cyclus

Hoe staan de ploegen die voor promotie en degradatie strijden ervoor?

Teams die hun beste renners plots de hele wereld over stuurden, salarissen die aangepast werden naar ratio van behaalde punten en her en der beklag over het systeem: eind 2022 zagen we het allemaal voorbij komen, maar medio 2024 zien we bij steeds meer ploegen ook weer beslissingen waarbij de punten aan belang beginnen te winnen.

10. Lotto-Dstny (ProTeam) - 20.255 punten

Lotto-Dstny lijkt hard op weg om de plek in de WorldTour weer in te nemen. De Belgische formatie staat tiende op de ranking en houdt daarmee zelfs ploegen als Decathlon AG2R en EF Education-EasyPost van het hoogste niveau achter zich. Dat heeft het met name te danken aan klinkende overwinningen van Arnaud De Lie, Maxim Van Gils en Lennert Van Eetvelt, zowel op het hoogste niveau als net daaronder.

maxim van gils

Op de achtergrond sluimert er wel het al dan niet verlangen van sponsor Dstny, maar de ploeg dacht goed vooruit met verlengde verbintenissen voor goudhaantjes als De Lie, Van Gils en Van Eetvelt. Zij liggen alle drie nog tot en met 2026 onder contract, maar een categorie daaronder lijken mannen als Florian Vermeersch en Andreas Kron wel andere oorden op te zoeken.

13. Movistar (WorldTeam) - 15.756 punten

Tussen Lotto-Dstny (tiende) en Movistar (dertiende) vinden we dus Decathlon AG2R en EF Education-EasyPost, maar het gat met die twee ploegen is voor de Spaanse formatie toch al redelijk groot. Het team van Eusebio Unzué zit daarbij met het probleem dat er aan de sterkste renners wordt getrokken, terwijl het zelf niet direct kapitaalkrachtig genoeg lijkt om er wat tegenover te zetten.

Alex Aranburu wint niet vaak, maar staat wel gerant voor de nodige zekerheid qua ereplaatsen (en dus punten). Om die reden trekt de Bask naar Arkéa - B&B Hotels, waar ze hem een riant contract voorschotelden om die punten vanaf volgend seizoen voor hen te behalen. Daarbij trekt voorjaarsrevelatie Oier Lazkano naar BORA-hansgrohe, dus zullen Unzué en co hopen dat Enric Mas hen in de Tour en Vuelta wat in de veiligheid kan rijden.

14. Jayco AlUla (WorldTeam) - 15.500 punten

Het staat onderin de WorldTour allemaal redelijk dicht bij elkaar, wat ervoor zorgt dat blessures bij grotere coureurs zomaar eens flink wat invloed kunnen hebben. Zo zit het ook bij Jayco AlUla, waar beoogde puntenpakkers als Simon Yates, Eddie Dunbar en Mauro Schmid dit seizoen nog niet het beste van zichzelf wisten te geven. Ook de terugzetting van Michael Matthews in de Ronde van Vlaanderen heeft zich doen voelen.

dylan groenewegen 4

De Australische ploeg zal net als Movistar hopen op enkele betere maanden, waarbij kopmannen Yates, Matthews en Dylan Groenewegen ingezet worden in de Tour de France en belangrijkere najaarskoersen. Yates loopt daarbij ook nog eens uit zijn contract, wat ook bij enkele andere ploegen als Israel-Premier Tech bekend is.

15. Israel-Premier Tech (ProTeam) - 15.383 punten

Israel-Premier Tech kreeg met Chris Froome als absolute grootverdiener, omringd door nog enkele mannen op leeftijd, eind 2022 de hoon over zich heen na de degradatie. Een ploeg met zo'n budget en er dan niet in slagen om de WorldTour te behalen met al die grote contracten... dat zorgde bij de concurrentie wel voor een kleine glimlach.

Medio 2024 staat de formatie virtueel op promotie, maar daar doet het ook alles aan. Zo werd het contract van Rick Zabel eind mei opgeofferd voor de vervroegde overstap van puntenpakker Joe Blackmore, rijdt de ploeg zo'n beetje alle koersen over de gehele wereld en kiest het er in veel koersen voor om met meerdere spurters te sprinten. Ere wie ere toekomt: het won ook al de Tour Down Under, Waalse Pijl en ritten in het Critérium du Dauphiné en de Ronde van Catalonië, naast koersen in Rwanda en Taiwan.

16. Intermarché-Wanty (WorldTeam) - 15.245 punten

Intermarché-Wanty was zich begin 2022 als één van de eerste ploegen bewust van de UCI-ranking, waardoor het dat cruciale seizoen uiteindelijk als vijfde afsloot op de ranking. Twee jaar later hangt de vlag er iets anders bij: enkel Cofidis en Astana Qazaqstan Team doen slechter in het huidige kalenderjaar, wat mede ingegeven werd door enkele valpartijen van kopman Biniam Girmay.

Punten kosten... munten: dsm-firmenich PostNL in gevarenzone, transfermarkt slaat op hol te midden van WT-cyclus

De renner uit Eritrea haalde na zijn Giro-opgave nog wel de nodige punten binnen in enkele semi-klassiekers, maar zeker is dat het bij Intermarché-Wanty nog niet meezat: de hersenschudding van Taco van der Hoorn speelt nog altijd en Arne Marit en Gerben Thijssen braken allebei hun enkel in de Scheldeprijs, waardoor de ploeg het beproefde recept van drie sprinters niet volledig kon inzetten en noodzakelijk moest schuiven.

17. Cofidis (ProTeam) - 14.752 punten

Het duurde tot begin mei, maar inmiddels is ook de zegeteller bij Cofidis gaan lopen. De Franse ploeg begon beroerd aan het seizoen en staat er zodoende ook niet al te best voor in de 2024-ranglijst, maar met de Giro-ritzege van Benjamin Thomas is er wel wat veranderd. Ondertussen rijgt ook Axel Zingle de ereplaatsen weer bijeen.

Voor hoe lang? De Fransman heeft een aflopend contract en teams als Visma | Lease a Bike hebben hun interesse kenbaar gemaakt, terwijl Cofidis vanuit de hoofdsponsor ook mag rekenen op een kapitaalinjectie de komende jaren. Namen als Emanuel Buchmann en Kasper Asgreen zingen al langer rond bij de ploeg, die zich terdege wel bewust moet zijn van handhaving op het hoogste niveau.

18. dsm-firmenich PostNL (WorldTeam) - 13.832 punten

Ook bij dsm-firmenich PostNL moeten ze zich ondertussen wel bewust zijn van het risico van degradatie. De Nederlandse formatie staat bijna op de wip, waar Romain Bardet met zijn tweede plek in Luik-Bastenaken-Luik en negende plaats in de Giro nog goede zaken voor deed. Het contract van de Fransman loopt echter af en hij twijfelde al meermaals aan een wielerpensioen, terwijl verscheidene Franse teams hem ook nog altijd wel zullen willen hebben....

fabio jakobsen

Voor Iwan Spekenbrink en de zijnen is het te hopen dat de strategie van verschillende sprinters zijn vruchten blijft afwerpen zoals het dat nu met Casper van Uden stilaan begint te doen, want zo gat (iets minder dan 900 punten) is het gat naar het investerende Arkéa - B&B Hotels nu ook weer niet...

19. Arkéa - B&B Hotels (WorldTeam) - 12.701 punten

Arkéa - B&B Hotels staat op het moment van schrijven op degraderen en daar wil de ploeg koste wat kost verandering in brengen. Afgelopen seizoen kocht de ploeg al puntenpakkers als Arnaud Démare, Vincenzo Albanese, Clément Venturini en Florian Sénéchal aan voor de gelegenheid, terwijl de contracten van onder meer Kévin Vauquelin, Amaury Capiot en Luca Mozzat ook niet voor niets tot 2025 lopen.

Er is de ploeg dus alles aan gelegen om voor lijfsbehoud te zorgen, wat ook te zien is aan de rekruteringstactiek. Alex Aranburu, 31e op de ranking van 2024, werd voor veel geld al binnengeharkt en mag ook Sergio Samitier meenemen. Dat deze tactiek werkt, blijkt wel aan de vorderingen die de ploeg maakt: eindigde het vorig jaar nog als negentiende, nu staat het twaalfde op de lijst van 2024.

20. Uno-X (ProTeam) - 10.877 punten

Eén van de ploegen van de afgelopen weken is Uno-X en dat is niet zonder reden: de Scandinavische formatie weet dat er in de maanden mei en juni veel te punten rapen zijn en wil dan ook maximaal scoren, met als doel om uiteindelijk toe te treden tot de WorldTour. Alexander Kristoff won viermaal, terwijl ook de dit voorjaar met blessures kampende Magnus Cort en Tobias Halland Johannessen stilaan weer hun duit in het zakje beginnen te doen.

1156555737

Momenteel doet de formatie van Thor Hushovd het virtueel met de plek die het dit jaar ook heeft: die van automatische wildcard voor alle WorldTour-klassiekers. Wil het meer, is het uiteraard wel gebonden aan de geografische beperkingen die het tot dusver hanteert: renners uit Denemarken of Noorwegen.

21. Astana Qazaqstan Team (WorldTeam) - 10.082 punten

Van de WorldTour-ploegen staat Astana Qazaqstan Team momenteel roemloos onderaan. Het gat naar de veilige plek achttien bedraagt al bijna vierduizend punten en ook enkele noodingrepen - zoals Alexey Lutsenko naar de Giro sturen - pakten niet direct goed uit. Voor de bühne is het Mark Cavendish voor 35 ritzeges-verhaal natuurlijk wel mooi, maar punten kopen Alexander Vinokourov en de zijnen er niet mee...

Op de achtergrond speelden er de laatste jaren ook nog wat budgettaire dingen, waardoor het verhaal van het ooit zo succesvolle Astana in de WorldTour toch eindig lijkt. Volgens L'Equipe is een reddingsboei onderweg, daar een Chinese investeerder interesse zou hebben getoond in de licentie van de ploeg en het budget zou willen verdubbelen. Werk is er sowieso aan de winkel, want 18 van de 29 contracten lopen af...

22. TotalEnergies (ProTeam) - 8151 punten

Op basis van de huidige lijst wordt het voor TotalEnergies haast onmogelijk om de WorldTour op korte termijn te betreden, maar toch nemen we deze ploeg mee in de lijst. Waarom? Door de aanwezigheid van Peter Sagan kon de ploeg de afgelopen jaren standaard rekenen op alle uitnodigingen voor grote wedstrijden, maar nu die katalysator weg is zat de ploeg dit voorjaar plots zonder invitatie voor enkele klassiekers.

Punten kosten... munten: dsm-firmenich PostNL in gevarenzone, transfermarkt slaat op hol te midden van WT-cyclus

Daar deed iemand als Anthony Turgis al zijn beklag over, dus moeten ze aan de slag. Al langere tijd flirt de ploeg openlijk met Julian Alaphilippe, iemand voor wie in Frankrijk en ook mondiaal natuurlijk de nodige deuren opengaan. Het lijkt de noodgreep die de formatie nodig heeft.

23. Tudor (ProTeam) - 5659 punten

Ook Tudor zit met veel te weinig punten om eind 2025 tot de WorldTour toe te treden, maar bij de formatie van Fabian Cancellara bouwen ze eveneens gestaag aan de weg. Jaar na jaar wordt de basis uitgebreid, wat recent al tot een uitnodiging voor de Giro d'Italia leidde. Daar finishte het met Michael Storer in de top tien, een mooi beginpunt.

Op de achtergrond wordt er stevig aan Marc Hirschi getrokken, de huidige UAE-Team Emirates-coureur die als achtste op de wereldranglijst staat. Ook andere grote namen als Julian Alaphilippe zongen als eens rond, wat de kapitaalkrachtigheid van het Zwitserse horlogemerk aangeeft op langere termijn.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws