'Parijs-Roubaix is altijd weer een oefening om materiaal uit te kiezen dat net sterk genoeg is en toch zo licht mogelijk', aldus Niki Terpstra. De ex-winnaar deelt in zijn altijd interessante column in Het Nieuwsblad zijn visie op de foefjes die elk jaar boven worden gehaald in de kasseienkoers.
'Het meest cruciale onderdeel zijn de banden' meldt Terpstra. 'Ik heb het geluk gehad dat ik altijd in teams zat met goede bandensponsors. Bij Quick-Step introduceerde ik destijds de overstap van een bandbreedte van 28 naar 30 mm en dat was al een revolutie. Vorig jaar heb ik mijn laatste Roubaix gereden op banden van 34 mm', haalt hij op.
Terpstra over bandendruksysteem Jumbo-Visma: 'Kan zeker winst opleveren'
'Op kasseien heb je liefst wat minder bandendruk dan op asfalt, zodat je niet van kassei naar kassei hotst, maar soepeler van de ene naar de andere rolt', gaat Terpstra verder. 'Een systeem waarmee je die bandendruk kan aanpassen tijdens de koers, kan zeker winst opleveren. Ik vermoed dat het systeem dat Jumbo-Visma met Affini uittestte met een CO2-capsule werkt, waarmee je dus maar een paar keer druk kan laten weglopen en weer bijpompen.'
Die nieuwigheid wordt aangemoedigd door Terpstra. 'In principe zijn de eerste 100 km alleen maar asfalt, dus dan kan je daar starten met meer bandendruk. Voor de eerste kasseistroken kan je er wat lucht uitlaten en dan weer bijpompen in een tussenstuk om in de finale nog eens hetzelfde te doen. Als je op de piste in Roubaix kan aankomen met 6 bar in je banden in plaats van 3, dan scheelt dat een pak in een sprint', aldus Terpstra, die wel een kanttekening plaatst. 'Alleen moet je wel echt zeker zijn dat het werkt voor je er een kopman mee laat starten. Ik zou het risico niet nemen. Renners die normaal gesproken niet in aanmerking komen om te winnen, kunnen het er misschien wel op wagen', aldus Terpstra in Het Nieuwsblad.
Al bij al weet Terpstra uit ervaring vooral dat je niet te gek moet doen. 'Ik heb ook allerlei dingen uitgeprobeerd, maar hou het uiteindelijk toch bij wat het in andere wedstrijden goed doet. Als ik er goed mee over de Kwaremont kom, waarom zou ik dan met die afstelling Parijs-Roubaix niet kunnen rijden?'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties