De UCI heeft donderdag een boekwerk vol nieuwe veiligheidsmaatregelen gepresenteerd. Nieuwe regels en extra aanscherpingen moeten gaan zorgen voor een betere en veiligere omgeving voor renners. De regels gaan op 1 april in. In de Leiderstrui zet de belangrijkste punten op een rij.
Bij de totstandkoming van het veiligheidsplan waren drie partijen actief betrokken. De UCI zat met president David Lappartient en Tom Van Damme aan tafel. De AIGCP (de Association International des Groupes Cyclistes Professionels) had Iwan Spekenbrink (Team DSM), Richard Plugge (Jumbo-Visma), Carsten Jeppesen (INEOS Grenadiers) en Patrick Lefevere (Deceuninck-Quick-Step) als spreekbuis. Christian Prudhomme, Richard Chassot en Thierry Gouvenou waren van de partij namens wedstrijdorganisatie-vakbond AIOCC en tot slot zat rennersvakbond CPA bij de gesprekken met voorzitten Gianni Bugno, Pascal Chanteur, Laura Mora en renners Philippe Gilbert en Matteo Trentin.
Veiligheidsmanagers, data over incidenten en parcours-software
In de afgelopen weken ging het bij het veiligheidsplan vooral om de maatregelen om het dalen op de buis en het rijden met de onderarmen op het stuur te verbieden. Dat is echter maar een kleine greep uit de vele regels die in 2021 gelden. Alle partijen spreken in de veiligheidsgids uit dat de veiligheid van renners prioriteit is en moet zijn. Lappartient steekt de hand bij sommige gevaarlijke situaties zelfs in eigen boezem. 'Er zijn situaties in de race waar wij onze rol spelen. Het gaat daarbij vooral om de overtuiging dat voertuigen en fietsen op de juiste manier gebruikt moeten worden.'
Laten we eens kijken: allereerst stelt de UCI met Richard Chassot een officiële veiligheidsmanager aan. Hij moet de veiligheidsmaatregelen rondom UCI-wedstrijden gaan overzien. Hij zal in nauw contact staan met de veiligheidsmanagers van wedstrijden, die anno 2021 verplicht zijn om een dergelijk iemand aan te stellen. De UCI zal trainingen geven aan deze veiligheidsmanagers, zodat zij tijdens races goed kunnen ingrijpen, ook als dat op het laatste moment nodig is. Daarnaast zal de UCI actief data gaan vergaren en bijhouden aangaande incidenten tijdens wedstrijden. Op basis van deze data kunnen betere en snellere oplossingen worden gevonden. Tot slot komt er een software, waarmee in de weken voor een race het parcours kan worden gecontroleerd. Wedstrijdorganisaties moeten met deze software informatie delen met de UCI over kritieke punten.
Betere hekken, fotografen op afstand
Ook naar de hekken in wedstrijden wordt beter gekeken. Na de dramatische val van Fabio Jakobsen in de Ronde van Polen kwam de spotlight meer dan ooit te staan op het hekwerk in de koers. Die laat nogal eens te wensen over. Ze zijn niet goed bevestigd, ze zijn niet van goede kwaliteit of ze hebben gevaarlijk uitstekende pootjes. Wedstrijdorganisaties zijn anno 2021 verplicht om hekken te plaatsen op potentieel gevaarlijke passages op het parcours. Hekken moeten allereerst stevig zijn en genoeg gewicht hebben. Te lichte hekken die makkelijk weg waaien, zijn verboden. Ook is het vanaf heden verboden om borden, palen en/of andere uitstekende voorwerpen in de hekken te monteren. Denk hierbij aan kilometeraanduidingen.
Bij de finish zijn hekken meer dan ooit belangrijk en dus benadrukt het veiligheidsplan dat hekken recht naast elkaar moeten staan en dat ze goed aan elkaar bevestigd moeten worden. Openingen in de hekken zijn uit den boze. Daarnaast is er een apart punt voor fotografen opgenomen in de gids. Zij mogen wel na de finish staan, maar moeten dit op een voor de renners veilige plek doen. Een hele meute fotografen, vlak na de streep en recht voor de gefinishte renners, zien we in 2021 normaal gesproken niet meer terug. Wat betreft de hekken: de UCI heeft opdracht gegeven tot een gedegen onderzoek naar de juiste hekken voor een sprintfinish. De resultaten hiervan worden later dit jaar bekend en zullen worden meegenomen in het veiligheidsplan voor 2022. Hierbij is het ook goed denkbaar dat er een vaste standaard komt voor bepaalde hekken bij sprintfinishes.
Finishbogen aangepakt, motards en andere voertuigen krijgen meer regels
In het verlengde van de hekken is er ook gekeken naar de bogen die we tijdens de koers regelmatig zien. Kilometeraanduiding, aankondiging van een tussensprint of gewoon de finishboog... De UCI grijpt in bij bogen die de weg versmallen. Dit mag nog wel, maar dan moet er honderd meter voor de boog met hekken al worden gezorgd voor een natuurlijke wegversmalling. Renners die plots moeten uitwijken door de palen van een boog, dat zien we hopelijk niet meer terug.
Nog interessanter zijn de regels voor motards en andere voertuigen die tijdens de koers mee rijden met de renners. Voertuigen (dus ook motards) moeten ten alle tijden minimaal vijf meter afstand houden. Dit kan meer zijn, als dit door de wedstrijdorganisatie wordt opgedragen. Als een motard of ander voertuig een renner wil inhalen, moet dit één voor één gebeuren. Het inhalen mag hierbij niet harder gaan dan maximaal twintig kilometer sneller dan de renner op dat moment rijdt. In 2021 wordt gestart met een logboek, waarbij de bestuurders van voertuigen in de gaten worden gehouden. Vanaf 2022 wordt er daaropvolgend een licentie puntensysteem geïntroduceerd.
Afval op daarvoor bestemde plekken, meer veiligheid rond bidons
Dan de renners zelf, want die zijn natuurlijk ook niet altijd van onbesproken gedrag. De UCI mikt hierbij vooral op het milieu en komt met strengere regels voor het ontvangen en weggooien van bidons. Zoals reeds bekend komen er tijdens de race zones waar afval kan worden weggegooid. Het blijft toegestaan om bidons aan te nemen vanuit de auto en de UCI voegt hieraan toe dat renners hun lege bidons ook weer mogen teruggeven aan de ploegauto. Het aangeven van etenszakjes blijft tevens toegestaan.
Waar veel strenger op zal worden gelet, is het weggooien van bidons of eten in het peloton, waarmee de veiligheid van andere renners in gevaar wordt gebracht. Ook het weggooien van spullen buiten de daarvoor bestemde zones is verboden. De wedstrijdorganisaties moeten er om die reden voor zorgen dat er iedere dertig á veertig kilometer een afvalzone wordt ingebouwd. De laatste zone mag in de laatste kilometers worden ingebouwd, of voorafgaand aan de laatste klim, kasseistrook en/of grindweg.
De positie op de fiets en de boetes
Tot slot de posities op de fiets. Het is reeds bekend dat renners niet meer op de buis mogen dalen en ook niet meer met de onderarmen op het stuur mogen fietsen. Daar komt bij dat renners in een afdaling niet met de kont achter het zadel mogen hangen. Ook het hangen over het stuur is niet toegestaan, mocht iemand dit tijdens trainingen al aan het proberen zijn. De handen met ten alle tijden op het stuur zitten. Tijdens het afdalen met de kont in contact blijven met het zadel.
Wie zich niet houdt aan de regels, kan flinke boetes tegemoet zien. Organisaties die de UCI geen juiste inzage geven in het parcours of op andere manieren tegenwerken, moeten 10.000 Zwitserse frank betalen. Organisaties die zich niet houden aan de nieuwe veiligheidsregels (zoals hekwerk en finishbogen) krijgen zelfs 50.000 Zwitserse frank boete. Op het onreglementair rijden in of op een voertuig staat 2.000 Zwitserse frank boete, met mogelijk zelfs uitsluiting van etappes voor de bestuurder of zelfs volledige verwijdering uit de wedstrijd.
Ook de renners kunnen zwaar gestraft worden met de nieuwe regels. Wie afval weggooit op de verkeerde manier of op verkeerde plekken, kan een boete, vermindering van UCI-punten en zelfs diskwalificatie tegemoet zien. In rittenkoersen kan er ook met tijdstraffen worden gesmeten. Hierbij gaat het om dertig seconden bij de eerste overtreding, twee minuten bij de tweede en diskwalificatie bij de derde. Renners gooien hun afval dus maar beter goed weg. En dan de posities op de fiets: wie zich toch schuldig maakt aan een anno 2021 verboden positie, wordt uit koers gehaald.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties