(10 februari 2021) Chris Froome begint dit jaar aan zijn eerste seizoen voor zijn nieuwe ploeg Israel Start-Up Nation en stapt zodoende ook over op een ander merk fiets. Waar hij grotendeels erg te spreken is over zijn nieuwe rijtuig, de Factor Ostro VAM, is hij dat niet over de schijfremmen. ‘Ik ben nog niet honderd procent om.’
Het gaat Froome niet eens over de werking van schijfremmen, want daar is hij wel tevreden over. ‘Dat werkt allemaal perfect: je staat stil wanneer je stil wil staan, in de regen en als het droog is’, aldus Froome in een promotiefilmpje over zijn nieuwe fiets. De viervoudig Tourwinnaar ziet echter nadelen voor het gebruik van schijfremmen in wedstrijden. ‘Er is meer kans op wrijving, je hebt grotere kans op pech, er is de oververhitting in afdalingen, waardoor de schijven kromtrekken als je vaak remt. De afstand tussen de schijven en de rotors is gewoon klein op het moment, dus je houdt altijd die kans op wrijving.’
Ondanks de kritiek weet Froome dat het gebruik van schijfremmen niet meer terug te draaien is.’ Het is de kant die de fietsenmerken op willen en daar zullen we in mee moeten.’ Een opvallend detail is dat Froome zijn voormalige ploeg, INEOS Grenadiers, als enige ploeg in de WorldTour nog standaard gebruik maakt van velgremmen.
Update 30 oktober 2021 (15.30 uur): Froome stelt mening over schijfremmen bij
Waar Froome aan het begin dit jaar nog weinig enthousiast was over schijfremmen, is hij daar na zeventig koersdagen en talloze trainingsuren enigszins op teruggekomen. ‘Ik heb gezien dat de industrie veranderingen en verbeteringen doorvoert en hopelijk is het een technologie die alleen maar beter zal worden en zo de sport veiliger zal maken’, aldus Froome in een interview met Cyclingnews.
Hoewel Froome aan het begin van het jaar dus zijn twijfels had over schijfremmen, heeft hij er tijdens het seizoen wel veel gebruik van gemaakt, ook tijdens de Tour de France. ‘Ik heb het merendeel van het seizoen met schijfremmen gereden, alleen een of twee koersen met velgremmen.’
Eerder noemde Froome de grotere kans op pech, oververhitting in de afdaling en de afstand tussen de schijfremmen en de rotors als problemen. Waar hij dat laatste nog steeds als negatief punt benadrukt, ziet de Brit dus dat er vooruitgang wordt geboekt. Daar draagt hij met zijn eigen ervaringen ook aan bij. ‘Er zijn nog altijd wat kwesties wat betreft profkoersen, maar de technologie wordt steeds beter. Ik heb ook samengewerkt met het personeel van Factor (fietsenmerk Israel-Start-Up Nation). Ik ben één van de eigenaren, dus feedback geven en bijdragen aan de ontwikkeling hoort ook bij mijn rol.’
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties