[Update] UCI voert 'super tuck'-verbod door, ook 'tijdritpositie' tijdens wegraces aan banden Wielrennen
Wielrennen

[Update] UCI voert 'super tuck'-verbod door, ook 'tijdritpositie' tijdens wegraces aan banden

[Update] UCI voert 'super tuck'-verbod door, ook 'tijdritpositie' tijdens wegraces aan banden

De UCI heeft een reeks nieuwe maatregelen aangekondigd die de rennersveiligheid dit jaar al moeten gaan verbeteren. Een deel van de maatregelen gaat maandag al in, terwijl een ander deel na een aanpassingsperiode vanaf 1 april gaat gelden.

Alle organisatoren moeten voortaan een Event Safety Manager aanstellen, zo stelt de UCI in een persbericht. Ook worden de wedstrijden getoetst op veiligheid door een nieuwe database van het wielerorgaan en een externe partij, die bijhoudt wat voor incidenten en ongevallen er in de laatste vijf edities van een bepaalde koers zijn voorgevallen. Ook de risico-evaluatie van komende wedstrijden wordt momenteel met een nieuwe tool getest. Daarnaast worden de hekken beter onderzocht, zodat crashes als die van Fabio Jakobsen en Dylan Groenewegen in de toekomst voorkomen kunnen worden.

Oppassen met bidons weggooien en afdalen op de buis

Ook voor de renners gaat er wat veranderen. Zo wordt er om de dertig of veertig kilometer een afvalzone ingezet in de wedstrijden, waarin renners hun overbodige producten kunnen lozen. Daarnaast mogen bidons in het peloton vanaf 1 april niet meer op gevaarlijke wijze weggegooid worden, in ieder geval niet zodanig dat ze terug kunnen bouncen in het peloton. Hierdoor zijn in het verleden meerdere renners ten val gekomen, maar dat wil de UCI dus aan banden leggen.

Ook is het vanaf 1 april voor de renners verboden om op de buis te zitten, een stijl die met name in het afdalen gebruikt wordt en geliefd is door renners als Matej Mohoric en Chris Froome. Worden die regels overtreden? Dan volgen er straffen als waarschuwingen en zelfs schorsingen, zo meldt de UCI.

Update - 8 februari 2021 (14.00 uur): UCI verbiedt ook 'tijdritpositie' tijdens wegraces

De UCI heeft het zogenaamde 'super tuck'-verbod doorgevoerd binnen de reglementen. Daarnaast geeft hetzelfde artikel ook een verbod op de zogenaamde 'tijdritpositie', waarin renners hun onderarmen gebruiken als steun op het stuur, terwijl hun handen van het stuur af zijn. Dit zal alleen nog toegestaan zijn tijdens tijdritten.

Het verbod op de super tuck leidde de afgelopen dagen tot flink wat kritiek bij renners. Sommigen hadden hun vraagtekens of deze regel de sport daadwerkelijk veiliger zou maken. Het is niet bekend of de wielerorganisatie naar deze geluiden geluisterd heeft. Het dalen op de buis kan vanaf 1 april leiden tot een diskwalificatie.

Verder heeft de UCI de regels voor het weggooien van bidons en afval verduidelijkt. Het zal niet meer mogelijk zijn om dit naar toeschouwers te gooien. Dit zal alleen nog maar toegestaan zijn binnen speciaal ingerichte afvalzones. Renners riskeren diskwalificatie en puntenaftrek in de UCI-ranking als ze zich niet aan deze regels houden.

Als laatste komt de wereldwielerbond met een standaard voor de hekken die in de finales van wedstrijden geplaatst worden. De lichte variant hiervan wordt niet meer toegestaan en er mogen geen openingen tussen zitten in de laatste vierhonderd meter.

5 claps
4 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws