Het mag een klein wonder heten dat Tre Valli Varesine dinsdag werd volbracht zonder grote incidenten. De vrouwenrace werd in de constante regen nog wel afgemaakt, maar bij de mannenkoers greep wereldkampioen Tadej Pogacar uiteindelijk in. Bij de diverse ploegen werd tegenover In de Leiderstrui goedkeurend gereageerd op het initiatief vanuit het peloton om de koers te stoppen, al was er ook verbazing over het feit dat de organisatie nog niet aan stoppen dacht.
'Er was een moment dat er gewoon overal water was en we niet meer konden rijden', zo omschrijft Valerio Piva als ploegleider van Team Jayco-AlUla de bizarre omstandigheden in de afdaling van de Montello in Tre Valli Varesine. 'De renners knepen uiteindelijk in de remmen en hebben aangegeven dat er in deze condities niet gekoerst kon worden. Het was gevaarlijk, dus steunen wij dat initiatief. Vanuit de start wisten we al dat er enorm veel water zou vallen en het leidde uiteindelijk tot overstromingen.'
Piva toonde nog wel wat mededogen met de organisatie. 'Dit is jammer voor hen en ook voor ons, want wij willen koersen. Wij hadden zelfs mannen mee zitten in de vlucht, maar iedereen was het ermee eens om te stoppen. Er is nooit gesproken over niet starten, maar we hebben wel aangegeven dat we later konden starten met minder rondes. Later op de dag was het weer beter, maar bij overstromingen maakt dertig minuten of een uur niet zoveel uit. Dan is er zoveel water, dan kun je het niet meer controleren.'
Lees verder onder de foto
Ploeg Evenepoel had graag eerder actie gezien
Bij Soudal-Quick Step stonden de wenkbrauwen op standje gefronst. 'We wisten dat het gevaarlijk koersen zou zijn. Los van het weer waren het vooral de putdeksels die omhoog kwamen, die het gevaarlijk maakten. Er heeft ook niemand geprotesteerd, het hele peloton stond hier achter', stelt ploegleider Klaas Lodewyck. 'De organisatie had graag nog een ronde gedaan, om te kijken of het beter was. Maar het water in een dal blijft stromen. Het probleem is dat iedereen dit zag aankomen en er wordt in zo'n geval altijd tot het laatste moment gewacht om beslissingen te nemen. Had naar iedereen geluisterd en was gestart in Varese, dan had je twee uur kunnen koersen. Maar bepaalde omstandigheden maken dat onmogelijk, dus nemen de renners dan de beslissing.'
'We hebben geen voorstel gedaan, want er is iemand verantwoordelijk voor de ploegen', zegt een felle Lodewyck verder. Hij wijst naar het recente overlijden van juniore Muriel Furrer op het WK in Zürich, na een vreselijke crash. 'We gaan ervan uit dat er logische beslissingen worden genomen, maar dit is inherent aan de koers. De één wil volle bak koersen en de ander denkt aan de veiligheid. Dan worden er nooit echt knopen doorgehakt. Het is slecht voor de koers dat je zoiets moet doen, maar uiteindelijk is er op het WK in Zwitserland nog iemand gestorven, dus je hoopt dat ze dan iets eerder ingrijpen. Ze moesten er echter eerst nóg eens overheen, dus voor hetzelfde geld gaan er dertig renners tegen de grond. De renners doen het nu zelf.'
Lees verder onder de foto
Rast iets milder voor organisatie: 'Ook zij willen heus geen gewonde renners'
Gregory Rast zat qua toon een beetje tussen Piva en Lodewyck in. De eindverantwoordelijke bij Lidl-Trek vond het een logische keuze om te staken. 'De renners waren het er over eens dat we moesten stoppen. Het regende zo hard, dat de putdekels loskwamen en naar beneden dreven. Het water stond hoog, dus dan is het te gevaarlijk om te racen. De renners wilden voorkomen dat er iets heel ergs zou gebeuren en de organisatie heeft de situatie ook gezien. Ze hebben het juiste gedaan, ook al is het jammer voor iedereen. Voor de gezondheid is dit gewoon het beste.'
Rast gaf verder aan dat hij wél geluiden had gehoord over gesprekken met de organisatie. 'Natuurlijk is er vooraf gesproken en er werden al twee lokale rondes geschrapt. De organisatie wil alleen koersen en wij ook, dus hebben we het geprobeerd. Maar zij willen natuurlijk ook geen gewonde renners en als zelfs een koersdier als Pogacar niet verder wil... Als je niet kan zien waar putdeksels liggen of gaten zijn in de weg, dan krijg je verschrikkelijke ongelukken.'
Lees verder onder de foto
Bij Visma | Lease a Bike noemen ze omstandigheden 'heel extreem'
'Het was heel extreem', begint sportief directeur Marc Reef van Visma | Lease a Bike tot slot aan zijn nabeschouwing in een communiqué van de ploeg. 'De regen kwam echt flink naar beneden, waardoor de wegen overstroomd raakten. In de afdalingen kon je het asfalt niet eens meer zien en kwamen zelfs putdeksel los. Het was gewoon te gevaarlijk om verder te koersen onder deze omstandigheden', duidde de Nederlander de erbarmelijke omstandigheden.
Reef kijkt dan ook naar de organisatie, die een scenario als deze aan had kunnen zien komen. 'Iedereen wist van tevoren dat het vandaag heel hard ging regenen. Voor de start werd er besloten om twee lokale ronden te schrappen, maar dat leek ons geen veiligere optie. Na het vertrek gaven onze renners meteen aan dat zij het niet veilig vonden, en daarom ook wilden stoppen. Tiesj Benoot nam, samen met andere renners, de leiding in deze beslissing. Samen met Tadej Pogacar sprak hij met de UCI-commissaris tijdens de wedstrijd.' Dat leidde uiteindelijk tot het stoppen van de koers. 'Dat was de juiste beslissing', aldus Reef.
Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties