Vingegaard, Visma | Lease a Bike én Van Aert krijgen alles wat hun hartje begeert met potentiële anti-Pogacar-Tour Wielrennen
Wielrennen

Vingegaard, Visma | Lease a Bike én Van Aert krijgen alles wat hun hartje begeert met potentiële anti-Pogacar-Tour

Vingegaard, Visma | Lease a Bike én Van Aert krijgen alles wat hun hartje begeert met potentiële anti-Pogacar-Tour

Met de bekendmaking van het parcours van de Tour de France 2025 lijkt het duidelijk wat de insteek van de organisatie is. de ASO kiest voor een parcours met relatief weinig (vlakke) tijdritkilometers, en we keren terug op plekken waar Jonas Vingegaard in het verleden veel succes kende. Ook zijn de bonificatieseconden verdwenen bij de aankomsten bergop. Er wordt zo gewed op een nieuw duel tussen de Deen en zijn grote rivaal Tadej Pogacar: in Frankrijk willen ze geen herhaling van vorig jaar.

Zes bergritten, zes aankomsten bergop: de parcoursmakers hebben voor de echte klassiekers gekozen. De Tour de France finisht onder andere bovenop de Mont Ventoux, maar ook mythische cols als de Col du Tourmalet, de klim naar Hautacam en La Plagne worden aangedaan. De drie weken koers in Frankrijk staan boordevol hoogtemeters. Op het eerste gezicht lijkt het zo gemaakt voor Pogacar, maar eerlijk, welk parcours is dat niet? Met de openingsrit in Lille en de daaropvolgende heuvelritten wil de ASO in ieder geval voorkomen dat de Sloveen al vanaf dag één in het geel rijdt.

Met het grote aantal aankomsten bergop staat de wereldkampioen ongetwijfeld te watertanden, maar er zit een verhaal achter de keuzes van de Tourorganisatie. Op Peyragudes, Hautacam, de Mont Ventoux én de Col de la Loze heeft Pogacar namelijk een geschiedenis. Op de eerstgenoemde berg wist Pogi zijn rivaal van Visma | Lease a Bike nipt te verslaan, maar de dag erna werd de kopman van UAE Team Emirates er vierkant afgereden richting Hautacam, mede dankzij een oersterke Wout van Aert. En wie herinnert zich de geweldige rit naar Malaucène nog, waar Vingegaard in 2021 voor het eerst zijn concurrent de hielen wist te laten zien? Voor Visma | LaB is dat een plek van dubbel feest, omdat Van Aert daar de rit won. De ploeg liet al weten verheugd te zijn met het parcours.

Lees verder onder de Tweet!

Plekken van trauma kunnen voor Pogacar twee kanten opvallen

De Col de la Loze kan met recht de zwartste dag in de loopbaan van Pogacar genoemd worden. Tijdens de Tour de France van 2023 brak hij op de flanken van de Alpenpas glorieus en verloor hij bijna zes minuten op de geletruidrager. Het lijkt alsof Tourbaas Christian Prudhomme de titelverdediger wat angst wil inboezemen. Maar voor de Sloveen kan het ook een moment voor revanche zijn: nadat hij de afgelopen Tour al zijn eigen gelijk bewees met een dominante zege, kan hij de puntjes op de i zetten op terrein waar hij voorheen zwakte toonde. Voor Vingegaard zal het parcours in ieder geval een extra boost geven: hij weet dat hij zijn rivaal al wist te kloppen naar Hautacam en de Col de la Loze.

Met het wegnemen van de bonificatieseconden op de aankomsten bergop wil de organisatie een signaal afgeven. Pogacar won vier keer bovenop een col in 2024: zo hopen ze dat de sprint van de Sloveen minder doorslaggevend zal zijn in het algemeen klassement. Tevens geeft het de vluchters meer kans. In de echte bergritten waren de aanvallers volstrekt kansloos tegen de macht van UAE Team Emirates, Visma | Lease a Bike en Soudal Quick-Step. Nu er geen extra tijd meer te winnen valt, zal het minder aantrekkelijk zijn om de kopgroep te achtervolgen.

Lees verder onder de foto!

Vingegaard, Visma | Lease a Bike én Van Aert krijgen alles wat hun hartje begeert met potentiële anti-Pogacar-Tour
Een sprint tussen Pogacar en Vingegaard zal in 2025 alleen nog maar om de ritoverwinning gaan.

Openingsweek toneel voor het andere duel: VdP vs WvA

Welnu, genoeg over de twee kemphanen. Want er staat drie weken koers voor de boeg en het tweetal kan moeilijk elke rit winnen. Naast de bergritten was de eerste week een andere blikvanger. Een begin in Noord-Frankrijk is meestal een recept voor vlak, vlak, vlak, maar niets is minder waar: in de eerste week zijn er eigenlijk maar twee volle sprintkansen. Verder zien we vooral veel heuvelritten, met flink wat hoogtemeters en korte, venijnige puistjes. De puncheurs staan al te dromen over de mogelijkheden: het geel ligt hen voor het oprapen.

Waar een tweestrijd in de maak lijkt voor het algemeen klassement, lijkt er dus hetzelfde te gebeuren in de eerste week. Want wie anders dan Mathieu van der Poel en Wout van Aert zullen de favorieten zijn voor de gele trui in week één? Met lastige aankomsten in rit twee, vier, zes én zeven ziet het er erg rooskleurig (lees: geelkleurig) uit voor de rivalen. En vergeet de tijdrit in Caen niet: 33 kilometer aan plat asfalt, dat ligt Van Aert wel. Maar ook de wereldkampioen van Glasgow is niet vies van een potje stampen: in een soortgelijke situatie wist Van der Poel zijn gele trui in 2021 te verdedigen.

Eerder deze week gaf de Nederlander nog aan niet zeker te zijn van een eventuele Tourstart. Wellicht zou hij het mountainbiken weer oppakken in de zomer: dat is nog altijd een groot doel. Maar met zo'n eerste week, inclusief een terugkeer op de Mûr-de-Bretagne waar hij zijn emotionele Tourrit (én de gele trui) wist te grijpen, wordt het moeilijk om nee te zeggen tegen meneer Prudhomme. Voor Alpecin-Deceuninck kan het daarnaast dé kans zijn voor een uniek een-tweetje: Jasper Philipsen heeft zijn ogen al gericht op rit één. Van der Poel zou vervolgens in de volgende ritten het stokje over kunnen nemen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws