...
Visma | Lease a Bike zag na DDV-crash andere Van Aert, maar onderzoek en E3 toonden aan dat aanpassen geen optie is Wielrennen
Wielrennen

Visma | Lease a Bike zag na DDV-crash andere Van Aert, maar onderzoek en E3 toonden aan dat aanpassen geen optie is

Visma | Lease a Bike zag na DDV-crash andere Van Aert, maar onderzoek en E3 toonden aan dat aanpassen geen optie is

Mathieu Heijboer is in de podcast Wielerredactie uitgebreid ingegaan op de vele valpartijen bij Visma | Lease a Bike en dan vooral Wout van Aert. De performance coach van de ploeg en de persoonlijke trainer van Van Aert stelt dat er na een rampzalig 2024 vol tuimelingen heel goed werd gekeken naar het hoe en waarom. In 2025 moet Visma | Lease a Bike daar de vruchten van plukken.

De Killer Bees zaten vorig seizoen in de hoek waar de klappen vallen, nadat het in de jaren ervoor zo dominant was geweest. De crashes van Van Aert in Dwars door Vlaanderen en de Vuelta a España, de crash van Jonas Vingegaard in de Ronde van het Baskenland, de vele valpartijen van Dylan van Baarle, Sepp Kuss, Wilco Kelderman, Robert Gesink... Het hield niet op. Van Aert miste zijn grootste doelen in het voorjaar, Vingegaard kon Tadej Pogacar niet in absolute topvorm uitdagen in de Tour.

Visma | Lease a Bike puzzelde sowieso het hele jaar door valpartijen en ziektes met de diverse selecties voor races. Want denk bijvoorbeeld ook aan de corona-opgaves van Cian Uijtdebroeks in de Giro en Vuelta, de ziekte van Christophe Laporte in het voorjaar en al die andere renners die tegenslag kenden. Pech? Bij de Nederlandse wielerploeg geloven ze daar niet echt meer in. Want wie zo vaak op de grond ligt, in tegenstelling tot anderen, kan kennelijk iets beter doen.

Lees verder onder de foto

wout van aert
Van Aert ging als een raket in de Vuelta, totdat hij viel...

Visma | Lease a Bike zag Van Aert vallen door minder techniek

Alle keiharde klappen hadden fysiek gevolgen, maar volgens Heijboer ook mentaal. Hij zag bij Van Aert dat de durf en daarmee de techniek van het fietsen achteruit ging na zijn crash in Dwars door Vlaanderen. 'Hij is daarna een aantal keren alleen gevallen, bijvoorbeeld de val in de Tour de France, waar hij op kop reed en een bocht verkeerd inschatte', zo zegt de trainer over etappe 11 in de Tour van 2024. 'Dat was een valpartij, die waarschijnlijk te voorkomen was geweest, als hij daar iets geconcentreerder en vooral zichzelf was geweest.'

Heijboer haalt ook de crash aan van de Olympische Spelen in Parijs, waar Van Aert onderdeel uitmaakte van een groepje met Mathieu van der Poel. 'Remco Evenepoel was al weg, dus dat had de koers niet meer beïnvloed. Maar Wout viel als enige op een plek, waar hij al meerdere keren was geweest. Dat ligt dan aan een stukje concentratieverlies, maar we denken ook dat de crash in Dwars door Vlaanderen in algemene zin meer impact heeft gehad, dan we op dat moment hebben ingeschat.'

Lees verder onder de video

Visma | Lease a Bike zag ook in 2025 al renners wegvallen

Heijboer schrijft het toe aan 'angst' of 'last op een bepaalde manier, waardoor je dingen minder goed inschat'. Maar hij vindt het uiteindelijk 'moeilijk te duiden'. 'Het viel wel op dat Wout een renner was, die relatief weinig viel. En na die valpartij was hij er best wel vaak bij betrokken.' En dus dook Visma | Lease a Bike de analyse-kamer in, waarbij renners ook zelf hun eigen valpartijen moesten gaan bekijken en analyseren. 'Het gebeurde zo vaak dat het niet goed zou zijn als we dat hadden afgedaan als alleen maar pech', aldus Heijboer.

De tuimelpartijen zijn ook niet ineens verholpen. Vingegaard viel in Parijs-Nice, Niklas Behrens en Van Baarle braken hun begin dit jaar hun sleutelbeen, net als Olav Kooij afgelopen zondag in Gent-Wevelgem. Laporte kampt bovendien met een vervelend virus. 'Dat is absoluut niet leuk. Maar het hoort ook bij de sport. We kijken hoe we valpartijen kunnen voorkomen en hoe we de zware gevolgen kunnen voorkomen. Het is een proces. Maar ik kan je niet die ene oplossing geven die dit alles gaat voorkomen', zei ploegleider Grischa Niermann erover bij de NOS.

Lees verder onder de foto

jonas vingegaard
Vingegaard viel in Parijs-Nice en miste daardoor Catalonië

Renners Visma | Lease a Bike waren opvallend zelfkritisch

In een diepte-onderzoek kwamen 'zo'n 20 á 25 co-factoren' als plaats in het peloton, aard van het peloton, wel of geen regen, manier van koersen, materiaalgebruik en nog veel meer aan bod. 'Valpartijen hebben natuurlijk een enorme impact op je seizoen, met name als twee van je beste renners maandenlang zijn uitgeschakeld', benadrukt Heijboer, die spreekt van 'een afname van succes' in 2024. 'Er is uiteraard niet één factor die eruit sprong, maar we hebben wel gezien dat de valpartijen vaak vooraan het peloton plaatsvonden.'

Verrassend, want ook Visma | Lease a Bike wil z'n renners altijd van voren hebben op belangrijke momenten. Maar: 'Als je het peloton opdeelt in vier delen, dan vonden de valpartijen veelal plaats in de eerste 25 procent. Dat is ook logisch, omdat je meedoet om de overwinning en daardoor vaak voorin zit. Maar het is dus niet zo dat als je voorin zit, je aan de veilige kant zit. Renners zeiden daarnaast in veel meer gevallen dan we hadden verwacht, dat de valpartij te vermijden was geweest. Dat is heel interessant, dat renners later terug-analyserend zeggen dat het anders had gekund.'

Lees verder onder de foto

val van baarle tdu
Van Baarle (rechts) lag begin 2025 in Australië op het asfalt en brak z'n sleutelbeen

Was de E3 het voorbeeld van de Visma-spagaat?

Volgens Heijboer is de zelfkritische houding van een renners een cruciale factor. 'Dan is de emotie eraf, en ligt het niet meer alleen aan anderen of het straatmeubilair.' En dus nemen renners van Visma | Lease a Bike dat mee naar de toekomst. 'Maar het blijft heel moeilijk om iets anders te doen', klinkt het. 'Heel veel renners willen voorin rijden en als je besluit om een beetje uit de gevarenzone te blijven en ze rijden vooraan weg, dan rijd je dat met het niveau van vandaag de dag niet zomaar weer dicht.'

Dat zagen we in de E3 Saxo Classic nog, waar Visma | Lease a Bike met Van Aert en Matteo Jorgenson wat verder zat, toen Mads Pedersen en Mathieu van der Poel aanvielen. De strijd was gestreden. Heijboer erkent de hogere snelheden en het hogere niveau, en daarmee een Visma-spagaat: risico's nemen, die je na onderzoek eigenlijk niet wil nemen. Reactiesnelheid proberen ze te trainen, maar dat kan in een sport met zes uur hoge concentratie moeilijk zijn. Visma | Lease a Bike voert cognitieve tests uit. 'We zijn ervan overtuigd dat je er iets aan kan doen, maar dat gaan we nog verder specificeren.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws