Tim Wellens start zaterdag als medekopman van Tadej Pogacar in de Strade Bianche. De 32-jarige Belg van UAE Team Emirates heeft de voorbije weken al zijn goede benen laten zijn met een twaalfde plaats in de Omloop het Nieuwsblad, maar vooral met een tweede plek in Kuurne-Brussel-Kuurne achter Wout van Aert.
Wellens wil zich helemaal op zijn helpersrol toeleggen, aldus de Limburger bij Het Nieuwsblad. 'Zaterdag denk ik niet echt aan een eigen resultaat, nee. Voorop staat dat de zege binnen de ploeg blijft. Het is de bedoeling om met zo veel mogelijk pionnen rondom Tadej de finale aan te vatten. Pogacar blijft onze grootste kans op winst. Stel dat ik voorop geraak met een veelbelovend groepje, dan zal ik zeker niet meedraaien zolang Pogacar niet is aangesloten. Tadej mag te allen tijde achter me aankomen.'
De reden daarvoor maakt Wellens al snel duidelijk. 'Kijk, voor het openingsweekend ben ik samen met hem gaan trainen. Terwijl ik aan het afzien was tijdens mijn blokkentraining, volgde hij me gezwind in het wiel. Grappend en grollend en filmpjes makend. Kortom, Tadej is van een ander niveau. Ik heb geen enkele moeite om me op te offeren voor zo’n renner. Ook niet voor een ploeggenoot trouwens. Het algemene niveau binnen UAE Emirates ligt zo enorm hoog. Een training afwerken met ploeggenoten is echt impressionant. De gemiddelde snelheden die wij dan halen....'
Lees verder onder de foto.
Wellens heeft begrip voor parcourswijziging, maar vindt nieuwe gravelstroken maar niets
Het zou wel eens een andere koers kunnen worden, nu de organisatie het aantal kilometer van 185 naar 215 heeft opgetrokken. De Belgische pers was er eerder deze week wat afkeurig over, maar Wellens heeft er wel begrip voor. 'De organisatie zal de wedstrijd allicht meer een monumentaal karakter willen aanmeten. Naar mijn mening hadden ze die extra kilometers beter meteen na de start ingepast. Dan was de finale tenminste intact gebleven. De voorbije edities wist je: op Monte Sante Marie breekt de koers open. Nu ligt die lastige strook allicht te ver van de finish en zou de wedstrijd wel eens langer op slot kunnen zitten.'
De organisatie van de gravelkoers voegde ook twee nieuwe stroken toe aan de finale. 'Die twee nieuwe stroken voor de tweede doortocht over Colle Pinzuto en Le Tolfe hebben totaal geen meerwaarde. Ze voelen aan alsof je over asfalt rijdt. Ik zie er het nut niet van in. Maar kom, de koers moet nog altijd gereden worden. Laat ons afwachten wat deze koerswijziging met zich meebrengt. Als ik zaterdag als winnaar in Siena op het podium sta, dan vind ik het allicht het mooiste parcours ooit.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties