In een vrij kritische column heeft AD-journalist c.q. BEAT Cycling Club-renner Thijs Zonneveld zich bemoeid met het klimaatdebat, dat ook in de wielersport steeds nadrukkelijker op de agenda lijkt te komen. 'Wielrennen is niet alleen slachtoffer van het probleem. We zijn er onderdeel van', luidt zijn harde conclusie.
Niet alleen in het maatschappelijke debat, maar ook in verscheidene sporten komt de klimaatcrisis geregeld terug. Specifiek het wielrennen in ogenschouw nemend, zagen we Cofidis-man Guillaume Martin, 'de fietsende filosoof', eind 2022 al de noodklok luiden. 'We hebben te maken met een groot, heel groot probleem', liet de Fransman destijds optekenen. In de meest recente Tour de France zagen we Movistar rondfietsen in shirts die gemaakt waren van gerecycled plastic, welke vervolgens geveild werden ten gunste van oceaanbeschermingsprogramma's. Ook Michael Woods is een coureur die zich veelvuldig hard maakt voor het klimaat. Het zijn slechts een aantal voorbeelden, maar het onderwerp wint simpelweg aan aandacht.
'Fietsen is dan misschien milieuvriendelijk; wielrennen als profsport is dat allerminst'
'In deze Vuelta gaat vrijwel alles fout wat er fout kan gaan. Dankzij het amateuristische gekluns van de organisatie, maar vooral dankzij het weer', steekt de 42-jarige fietsfanaat van wal. Zonneveld refereert daarbij onder meer aan de vliegtuigverplaatsing die volledig in de soep liep. 'Die binnenlandse vliegreis had natuurlijk ook met de trein gekund. Ons klimaat verandert, het weer wordt extremer. Het heeft consequenties voor iedereen, dus ook voor een buitensport als wielrennen. Renners krijgen steeds vaker te maken met hittegolven en overstromingen, plensbuien en rukwinden. Daar is de sport nu nog amper mee bezig', vervolgt hij zijn relaas op kritische toon.
Zonneveld steekt zijn mening duidelijk niet onder stoelen of banken. 'Om heel eerlijk te zijn: ik baal er vaak van als de koers moet worden stilgelegd als er weer eentje met z’n handen aan het asfalt vast zit gelijmd. Maar ongelijk hebben ze niet. Fietsen is dan misschien milieuvriendelijk; wielrennen als profsport is dat allerminst. Vanwege de olielanden (UAE, Bahrain) en de plasticmagnaten (INEOS) op de truitjes, vanwege de reclamekaravanen die tonnen met prullaria de berm in storten, vanwege de stoet auto’s en motoren, vanwege alle reisbewegingen, óók van journalisten zoals ikzelf.'
'Een mobiliteitsdenktank becijferde dat de UCI WorldTour zeven keer vervuilender is dan de Formule 1', duidt de opiniemaker. 'Er zijn nauwelijks organisaties en ploegen die duurzaamheid hoog op de prioriteitenlijst hebben staan. We bungelen als sport hopeloos in de achterhoede als het gaat om CO2-beperkende maatregelen. Wielrennen is niet alleen slachtoffer van het probleem. We zijn er onderdeel van', sluit hij op scherpe toon af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties