Zonneveld ziet SD Worx 'er een potje van maken': Volledig onnodig 20 seconden door de plee gespoeld' Wielrennen
Wielrennen

Zonneveld ziet SD Worx 'er een potje van maken': Volledig onnodig 20 seconden door de plee gespoeld'

Zonneveld ziet SD Worx 'er een potje van maken': Volledig onnodig 20 seconden door de plee gespoeld'

Het stayeren van Demi Vollering achter de ploegauto in de vijfde etappe van de Tour de France Femmes was donderdag hét onderwerp van discussie in de wielerwereld. Thijs Zonneveld uit in de podcast In Het Wiel stevige kritiek op SD Worx-ploegleider Danny Stam, die volgens hem onnodig voor een gevaarlijke situatie zorgde.

Vollering kwam tijdens de etappe door een lekke band op achterstand en tijdens de terugkeer maakte ze gebruik van het zog van de ploegwagen, misschien iets te gretig. Waar het rijden achter de auto's onder bepaalde omstandigheden - zoals een valpartij - door de vingers wordt gezien, vonden vele wielervolgers de actie van Vollering en SD Worx niet kunnen.

De jury sloot zich bij die kijkwijze aan en bestrafte de Nederlandse met een tijdstraf van twintig dure seconden. De strijd om de eindzege met Annemiek van Vleuten kan immers op een secondenspel uitlopen. Zowel Vollering als SD Worx bij monde van ploegleider Stam reageerde vol onbegrip op de beslissing van de jury.

Zonneveld ziet Stam gevaarlijke situatie creëren

'Vandaag maakten ze er in de auto een potje van', begint Zonneveld zijn relaas. 'Het begon met de lekke band van Vollering. Ze rijdt op een kilometer zestig à zeventig van de finish lek, er was toen helemaal niets aan de hand. Het was niet een belangrijk moment en ze had alle tijd. Ze was zelf ook heel rustig. Ze maakten de keuze haar geen nieuwe fiets te geven, maar alleen wiel te wisselen, wat je eigenlijk niet veel meer ziet. Zeker het achterwiel kost veel tijd, dus ik zou zeggen dat je voor je kopvrouw de fiets hebt klaarstaan. Blijkbaar vond ze de fiets waarop ze reed heel fijn.'

'Ze namen dus de tijd en hadden geen haast. Daarna kruipt Vollering achter de auto. Vervolgens mag je als auto terug rijden naar de colonne. Je hebt een karavaan aan ploegauto's en wanneer je weer aansluit, gaat de renner gewoon verder van auto naar auto om terug te keren naar het peloton. Voor Vollering was dat echt geen probleem geweest. Er wachtte ook niemand op haar, want het was geen belangrijk moment', aldus Zonneveld.

'Maar in plaats aan te sluiten bij de colonne, van waar Vollering van auto naar auto kan, gaat Stam - die achter het stuur zat - naar zijn plekje in de karavaan. Zij hadden plek één en Stam wilde dus in één keer doorrijden naar die positie. Maar hij had Vollering nog achter zich rijden en dat mag dus niet. Je mag niet je renster helemaal terugbrengen naar het peloton, dat moet ze zelf doen', vervolgt de analist zijn kritiek op de ploegleider.

'En daar is een reden voor: het is gewoon gevaarlijk. In die karavaan zijn er telkens auto's die in en uit sturen en er rijden renners tussendoor. Als je auto naast auto gaat rijden met een renster aan de bumper, dan loop je het risico dat een auto in- of uitstuurt. En die auto remt altijd harder dan een renner. Als renner zit je door de achter- en voorruit heen te kijken en probeer je in te schatten wat er voor de auto gebeurt. Maar je moet ook veel vertrouwen hebben in je ploegleider, want die mag niet zomaar op de rem staan. Anders klap je namelijk vol door het achterruit, wat wel eens gebeurd is', schetst Zonneveld het doemscenario.

'Nu stond er een auto enigszins links van de weg en Stam rijdt er eigenlijk vol bij achterop. Het is dat die auto nog snel kon invoegen, want anders reed SD Worx er bovenop en ging Vollering daar weer overheen. Dit ging echt maar net goed. Ze namen een enorm risico. Ik snap dat niet, het was nergens voor nodig.'

'De jury zat er achter en het was vol in beeld. De jury zei gelijk dat doen we niet. Je weet dan dat er een boete of tijdstraf gaat volgen', vindt Zonneveld de straf allesbehalve verrassend. 'Dat is toch best wel veel. Heb je een dag eerder jezelf helemaal uit elkaar getrokken voor acht seconden en gooi je nu in één keer twintig weg. Het is echter volledig terecht. Ze hebben een heel gevaarlijke situatie gecreëerd voor Vollering en je wil niet dat dit gebeurt. En alleen een boete aan een ploegleider is niet een echte straf. Die denkt gewoon boeie; dat gaat af van het prijzengeld of de sponsor betaalt het wel. Het was echt volledig onnodig, echt twintig seconden door de plee gespoeld', concludeert de wielerjournalist.

Waar Vollering aanvankelijk een voorsprong had op Van Vleuten, kijkt ze nu tegen een achterstand van twaalf seconden aan. 'Die twintig seconden zijn wel serieus. Het uiteindelijke verschil in het klassement zal vast groter zijn, maar stel je voor dat ze die seconden niet had verloren en misschien zelfs nog zes seconden gepakt. Dan was het plus veertien geweest in plaats van min twaalf. Twintig seconden zo weggeven, daar ga je wel even over napraten en heb je wel een katergevoel van', rondt Zonneveld het onderwerp af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws