Deze zondag staat in Valkenburg de eerste UCI Gravel World Series in Nederland op het programma, als onderdeel van een grotere Gravel Gran Fondo. In de aanloop naar het evenement is er nogal wat te doen over de startvolgorde, met journalist Thijs Zonneveld in de hoofdrol.
Het zit zo: woensdag maakte de organisatie op haar website bekend wie er in de zogenaamde 'Priority Box' van start mag gaan, een startvak met 25 plaatsen helemaal vooraan. In dat vak gaan onder meer David van der Poel, Jasper Ockeloen, Daan Soete, Corné van Kessel, Roy Jans, Marcel Meisen, Jens Debusschere, Cameron Mason, Jonas Rickaert, Jan Bakelants, Sep Vanmarcke, Laurens ten Dam en Maarten Wynants van start.
Grote ontbrekende - volgens hemzelf - was Thijs Zonneveld, die zich namens BEAT Cycling dit jaar ook heeft toegelegd op de graveldiscipline. 'Rij zondag Gravel Limburg, een UCI Qualifier voor het WK Gravel. De profs, oud-profs, influencers en journalisten zijn de organisatie op het eerste startvak gezet. Behalve eentje. Geen idee wie ik daar ooit voor de schenen heb getrapt, maar goed', mopperde Zonneveld via zijn Twitteraccount, met een bereik van bijna 200.000 volgers.
'Het probleem is dat ik ook niet in het tweede, derde of vierde startvak sta. Ik mag starten als 500e, minuten na de eersten. Omdat ik 40+ ben, aldus de organisatie. Hoe ik ooit nog vooraan moet geraken: geen idee. Geflikt omdat ik een ouwe lul ben. Top', gaf hij nog mee. Daarmee is kwalificatie voor het WK gravel, in oktober in Veneto, een nagenoeg onmogelijke optie voor hem zondag.
Zonneveld krijgt veel bijval
Met zijn bereik wekte dit heel wat reacties op. Zo kreeg Fiets-redacteur Menno Grootjans, in de categorie 65+, wel een plekje in de zogenoemde Priority Box. 'Niemand snapt hoe die lijst van 25 tot stand is gekomen. Of waarom iemand als Thijs, die naast dat hij best een beetje kan trappen ook een bekende Nederlander is, er niet op staat. Iemand tegen de schenen getrapt? Zou kunnen, daar is hij niet vies van. Maar dat zou toch geen reden mogen zijn', stelt dat tijdschrift.
Daarom koos de Fiets-redacteur ervoor om zijn plekje beschikbaar te stellen. 'Onze Menno snapt het trouwens ook niet. Hij heeft niet om een plekje op die lijst gevraagd en start liever een stukje naar achteren tussen zijn leeftijdsgenoten. Dan komt er dus een plekje beschikbaar, dat we graag afstaan aan Thijs. Dat heeft hij ondertussen ook aan de organisatoren laten weten. Kom op mensen, los dit even op en maak er zondag een mooie wedstrijd van', gaf dat medium nog mee.
Ook de bekende gravelcoureur Ockeloen, zelf wel in het eerste startvak, liet van zich horen. 'Ook ik vind het raar en onterecht dat niet alle wedstrijdrenners vooraan staan en er opgesplitst wordt op leeftijd. Laat alle leeftijden door elkaar rijden, laat elites vooraan staan, splits achteraf de uitslag op. Net als in de VS.'
BEAT Cycling pleit voor verandering van systeem
Vanuit BEAT Cycling kwam er vrijdag ook nog een reactie op de ontstane tumult. 'Gisteren hebben we aandacht gevraagd voor de vraagtekens die wij hebben bij de startvolgorde van de Gravel Fondo Limburg aanstaande zondag. Gezien de reacties worden onze vraagtekens breed gedeeld. We danken iedereen die ons een hart onder de riem heeft gestoken en onze vraagtekens deelt.'
'We vinden het belangrijk om het volgende te benadrukken. Gisteren hebben we de aandacht gezocht via ons boegbeeld Thijs Zonneveld. We beseffen echter dat het veel meer renners treft, en ook daarvoor nemen we het op. Het systeem voor de startvolgorde moet echt veranderen voor een eerlijk level playing field en kansen.'
'Wij pleiten voor een eerlijk systeem waarin álle wedstrijdrenners vooraan starten', gaan ze verder. 'Gevolgd door de competitieve fietsers in de leeftijdsgroepen en daarachter de toerrijders. We begrijpen dat dit voor aanstaande zondag geen haalbare optie meer is, maar wel voor de wedstrijden die daarna komen.'
'Thijs heeft inmiddels van diverse renners die wel een plek hebben in het eerste vak het aanbod ontvangen om deze plek over te nemen. Wij waarderen dit gebaar enorm', schrijft BEAT Cycling. 'Tot op heden hebben wij niks gehoord van de organisatie en we weten dus ook niet of dit een reële optie is. Sowieso vinden we dat Thijs niet zomaar op een ander zijn plek kan gaan staan. Het gaat ons om het systeem, niet om via publieke aandacht een plek voor Thijs te bemachtigen.'
'We denken graag ook even mee. Een startplek vooraan aanstaande zondag voor alle elite renners met een licentie lijkt ons wel een goede mogelijkheid die op de nog korte resterende tijd te realiseren valt', sluit de ploeg af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties