Na een dag voor de klimmers en aanvallers is het in etappe 6 weer tijd voor sprintgeweld. Of misschien ook niet. Het is een zeer lastig terrein waar de renners over gestuurd worden en dat is voer voor spektakel en verrassingen. In de Leiderstrui licht de favorieten voor de ritzege voor u uit.
Het profiel van etappe 6 doet ons lichtelijk denken aan die van etappe 4. In ieder geval kunnen we eenzelfde soort koersverloop verwachten. Er zal een grote groep aankomen in de laatste kilometers, maar het geaccidenteerde terrein onderweg zal de mannen flink pijn doen. Met name de snelste mannen gaan het lastig hebben. Vandaar dat renners als Elia Viviani, Fernando Gaviria en Alvaro Hodeg op voorhand al kansloos lijken te zijn.
Aanvallers en pure sprinters kansloos
Maken de aanvallers enige kans? Dat zou kunnen, maar In de Leiderstrui acht het niet logisch. Zoals gezegd gaat het vanuit de start omhoog. De eerste top ligt op zo’n vijftien kilometer na de start, waarna het nog even vals plat door loopt en er nog eens een piekje komt op twintig kilometer na de start. Pas daarna kan er even wat spanning van de benen. Dikke kans dat BORA-hansgrohe en mogelijk ook Sunweb vol gaan rijden om de pure sprinters te lossen en hun goed klimmende sprinters een kans te geven. Lukt het niet op de eerste klim, dan zal dat zeker op de lange en twee korte klimmetjes gebeuren, die direct na de afdaling volgen.
Spek naar de bek van Sagan en Matthews
Wie maken er dan wel kans? We lichtten net al een tipje van de sluier op, maar in de sprint zijn er in deze etappe twee topfavorieten: Peter Sagan en Michael Matthews. Deze twee renners kunnen uitstekend klimmen. Vooral de laatste toonde dat recent in de Tirreno-Adriatico, en allebei hebben ze na een zware koers meestal nog de benen voor een laatste krachtexplosie. Matthews heeft naar eigen zeggen ook wel iets goed te maken. 'Ik ga nog niet heel lekker in rittenkoersen dit jaar. Hopelijk word ik beter deze Giro en worden ook de resultaten beter. Ik ben tot dusverre niet tevreden met mijn etappes. Ik ga het nu weer proberen', zei hij bij de start.
Ook Sagan won nog niet. 'Het wordt niet makkelijk. Ik heb woensdag geprobeerd om in de kopgroep mee te zitten en als ik dat dit keer ook wil, zal ik de benen moeten hebben. Wie er in de finale van voren zitten, krijgen een mooie finale. In dat opzicht kijken we dus ook naar Davide Ballerini, die in de vierde etappe al liet zien snel te zijn. 'Ons eerste doel is om het roze van Almeida te behouden, zo lang als mogelijk. Qua profiel is het een goede rit voor mij. Ik ga mijn best doen en ik zie wel wat er gebeurt. Het is niet makkelijk om te winnen, maar we blijven proberen.'
Een vierde favoriet, áls het op een sprint aankomt, is Arnaud Démare. De Fransman toonde vorm in etappe 4, maar toch schalen we hem in deze rit iets lager in dan Sagan en Matthews. Hij kon één klim overleven, maar overleeft hij er ook drie? Vlak voor de finale ligt namelijk ook de pittige Milotta. Mocht Démare dat allemaal kunnen behappen, dan stuit hij ook nog eens op heuvels in de laatste tien kilometer en een aankomst die in de laatste kilometer aan 3.3 procent omhoog gaat. Als het op een sprint aankomt, zijn er naast Sagan en Matthews zeker nog een paar renners die we als outsider opschrijven. Andrea Vendrame meette zich al met de beste sprinters van dit peloton in de vierde rit (waar hij vierde werd) en Davide Cimolai gaat deze finale zeker moeten aankunnen.
Gaan punchers de sprint saboteren?
'Als het op een sprint aankomt', schreven we zojuist. En dat deden we niet voor niks. Een sprint is namelijk verre van gegarandeerd. In de laatste tien kilometers is het zeer heuvelachtig, wat al flink pijn gaat doen. We zoomen echter in op de laatste drie kilometer van de rit. Pakweg acht kilometer solo rijden met een kudde hongerige sprinters achter je is namelijk niet evident.
Op drie kilometer van het einde ligt een strook van 750 meter die alle plannen van Peter de Grote de vernieling in kunnen jagen. Een steile puist die je bijna over het hoofd zou zien, maar die gemiddeld aan 6.3 procent omhoog gaat en stukken kent van maximaal 10 procent. Het zijn deze heuvels die na een lange, slopende rit nog renners kunnen breken, maar waar de mannen met springstof in de benen reikhalzend naar uitkijken.
De Giro en benen van springstof, dan denken we maar aan één man: Diego Ulissi. Hij won al zeven etappes in de Ronde van Italië, waarvan één eerder in de week. Dat was een iets andere aankomst, maar wie gaat de Italiaan terughalen als hij ontsnapt en de treinen van Sagan en Matthews misschien allang opgerookt zijn door een volledige dag te hebben gekoerst om de andere sprinters te lossen? Ulissi moet echter oppassen dat hij niet op de top van de heuvel, op twee kilometer van het einde, een landgenoot in het wiel heeft hangen. We schrijven Gianluca Brambilla, altijd gevaarlijk, op en Enrico Battaglin kan soms gruwelijk uit zijn slof schieten. Spektakel gegarandeerd in de straten van Matera.
Lees hier onze uitgebreide voorbeschouwing op etappe 6
(Foto: Sirotti)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties