Afgelopen seizoen begon het veldritseizoen al op 18 september, toen Fem van Empel en Michael Vanthourenhout het laken naar zich toe wisten te trekken in Kruibeke. Hoe anders is dat in de winter van 2023/2024, als we op 8 oktober in Beringen voor een eerste maal aan het veldrijden gaan zitten. De meningen daarover zijn verdeeld.
Volgens Sven Nys, teammanager bij Baloise Trek Lions en natuurlijk gepokt en gemazeld in de crosswereld, staan ze in het veld voor enkele overgangsjaren. Dat het seizoen pas zo laat begint, steekt wel. 'We hebben daar intern ook al gesprekken over gehad en mijn hart bloedt als ik zie dat de cross inkrimpt. Ik denk dat we nog een paar jaar door een zure appel heen moeten', liet hij zich uit in Het Nieuwsblad.
Nys geeft aan dat het voor een deel te danken is aan de planning van Wout van Aert en Mathieu van der Poel: zij beperken als publieksliefhebbers hun planning tot tien á vijftien crossen in voornamelijk de periode van de jaarwisseling, waardoor alle organisators dán ook daar met hun veldrit willen zitten. 'Daar zullen organisatoren ook weer teleurgesteld zijn want Wout en Mathieu kunnen ook niet alles rijden. En dan vind ik het jammer dat een aantal van die organisatoren teleurgesteld zijn en niet in september of oktober organiseren', aldus Nys.
In de Leiderstrui legde de stelling van Nys voor aan de Nederlandse offroad bondscoach Gerben de Knegt en ex-wereldkampioen veldrijden Erwin Vervecken, tegenwoordig mede-organisator van de Gravel World Series en ook betrokken bij het EK en WK gravel. Die wedstrijden spinnen nu garen bij de verlate start van het crossseizoen: onder meer Eli Iserbyt, Laurens Sweeck, Michael Vanthourenhout, Thibau Nys, David van der Poel, Joris Nieuwenhuis, Fem van Empel, Yara Kastelijn, Sanne Cant en Denise Betsema doen zondag mee aan het EK gravel in Oud-Heverlee.
De Knegt: 'Was sowieso geen media-aandacht voor crossen in augustus en september'
De Knegt, zelf ook jarenlang succesvol in het veld en tegenwoordig bondscoach van de Nederlandse equipe, is een totaal andere mening toebedeeld dan Nys. 'Ik denk dat het juist goed is dat het crossseizoen iets later op gang komt, want je zag de laatste jaren een tendens dat er in augustus en september al crossen waren. Daar was dan sowieso geen media-aandacht voor. Voor mij kan het crossseizoen prima in oktober beginnen.’
Als Nederlandse keuzeheer heeft hij ook een kleine vinger in de pap te roeren bij het gravel, maar die discipline heeft naar zijn mening weinig overlap met het veldrijden. 'Gravel en cross zijn wel totaal verschillende inspanningen. Wij kunnen twintig wildcards vergeven, zo doen bijvoorbeeld ook Demi Vollering en Annemiek van Vleuten dit jaar mee. Maar het gravel staat echt nog wel in de kinderschoenen. Het heeft zeker potentie, maar je ziet nu ook dat enkele weken voor het WK plots die organisatie omgegooid wordt. Alle deelnemers aan het WK gravel doen dat ook op eigen kosten.’
Over die kosten had De Knegt in het kader van veldrijden begin dit jaar wel wat te vertellen: destijds was er na de WK-titel van Van der Poel in Hoogerheide geen geld voor een collectief feest. 'Die grote sponsor is er nog steeds niet, maar de sluitende begroting is wel beter dan vorig jaar. Vorig jaar ging het om dat feestje, toen heb ik gezegd dat we het geld niet hadden om iedereen te laten blijven en eten, omdat ik dat geld ook kon besteden aan een trip naar Benidorm met de junioren. Dat was uiteindelijk een sportieve beslissing. De financiën kunnen nog altijd beter, als iemand een grote sponsor weet mogen ze me bellen.'
Ook die uitspraak heeft te maken met de beperkte visibiliteit (lees: maanden van het jaar) van de cross. 'Rondom dat WK in Hoogerheide was alles fantastisch: ‘wat is het toch een mooie sport’ hoor je dan, maar dan begint het wegwielrennen en dan is het klaar. Er wordt dan ook niet doorgepakt, maar dat is ook wel lastig. Je moet het zo zien: met bepaalde bedragen zou ik echt geholpen worden, maar als ik dan een sponsor vindt zou alleen het vervangen van de kleding al een x bedrag kosten. Als bond heb je een EK, WK en de Wereldbekers bij de junioren en beloften te bieden, maar dat Van der Poel dan nu geen EK rijdt helpt dan ook al niet...', geeft de bondscoach aan.
Vervecken ziet gravel en cross absoluut niet als concurrenten
Vervecken richt zich logischerwijs vooral op het gravel, dat de komende twee zondagen in de picture staat met het EK en het WK. 'Ik denk niet dat gravel aandacht wegpakt van de cross. Het feit dat het crossseizoen nu drie weken later begint, heeft niets te maken met het gravel. In Lokeren, normaal gesproken de eerste cross, is afgelopen jaar het BK georganiseerd en die organisator wil heel graag verschuiven naar de drukke kerstperiode, waar iedereen zit. De tweede cross, in Kruibeke, is gehinderd door wegenwerken. Daardoor is Beringen verschoven naar 8 oktober, want het heeft ook geen zin om een cross te organiseren en dan weer drie weken niets', legt hij helder uit.
‘Ik zie de twee disciplines absoluut niet als concurrenten van elkaar', concludeert de meervoudig wereldkampioen in de cross. Hij verklaart zich nader. 'Gravel is een belevingsport, een participatiesport. Dat gaat misschien op termijn een beetje een TV-sport worden, maar niet zoals cross. Dat zal altijd de TV-sport van de winter blijven', is Vervecken stellig.
Tom van der Salm (Twitter: @TomvanderSalm) | e-mail: t.vandersalm@indeleiderstrui.nl)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties