Asgreen noemt bandendruksysteem Team DSM 'groot voordeel', maar ook Soudal-Quick Step beschikt over technisch snufje Wielrennen
Wielrennen

Asgreen noemt bandendruksysteem Team DSM 'groot voordeel', maar ook Soudal-Quick Step beschikt over technisch snufje

Asgreen noemt bandendruksysteem Team DSM 'groot voordeel', maar ook Soudal-Quick Step beschikt over technisch snufje

Parijs-Roubaix is dé wedstrijd bij uitstek waar er allerlei technische snufjes de ronde doen de dagen voor de wedstrijd. Van de vrouwenfiets van Johan Museeuw tot veringen zoals op een mountainbike: het is allemaal de revue al eens gepasseerd. Het technische snufje waar het dit jaar over gaat: het bandendruksysteem van Team DSM (en Jumbo-Visma?).

Bij Team DSM zijn ze duidelijk: zondag staan ze in Parijs-Roubaix aan de start met een systeem waarbij de renners via een knopje aan het stuur de bandendruk kunnen regelen. 'Door op een knop op het stuur te drukken, wordt een draadloos signaal naar het systeem gestuurd om de ontlastkleppen in de middelste naaf te openen om de band leeg te laten lopen of op te pompen. Dit kan gebruikt worden bij kasseistroken of bij een plotselinge regenbui', zo staat te lezen in een persbericht van de Nederlandse ploeg. Vorig jaar werd het plan in extremis afgevoerd, dit jaar staan alle lichten op groen bij Team DSM om het systeem in koers te gebruiken.

Harde banden op het asfalt en iets plattere tubes op de kasseien: dat klinkt als muziek in de oren van elke wielrenner. Ook op de persconferentie van Soudal-Quick Step was het een gespreksonderwerp. 'Vorig jaar was er al wat twijfel om het te gebruiken in Parijs-Roubaix' zo herinnert Kasper Asgreen zich. 'Ze zullen er vast wel hard aan gewerkt hebben. Ik denk niet dat ze er mee zouden racen, mocht het niet werken. En als het werkt, is het een groot voordeel.'

Team DSM ging afgelopen zondag de wereld rond met hun op z'n minst opmerkelijk te noemen tactiek. Nu zijn ze weer het gespreksonderwerp, maar deze keer iets positiever.
Team DSM ging afgelopen zondag de wereld rond met hun op z'n minst opmerkelijk te noemen tactiek. Nu zijn ze weer het gespreksonderwerp, maar deze keer iets positiever.

Bij The Wolfpack zullen ze alleszins niet rijden met een bandendruksysteem. Maar dat betekent niet dat Soudal-Quick Step geen aanpassingen doet aan hun fiets voor de Hel van het Noorden. 'Wij hebben de 'Future Shock' vooraan in onze Specialized-fiets', zo aldus Asgreen. Op de website van Specialized vinden we terug wat dat precies is. 'De Future Shock is gepositioneerd boven het balhoofd en biedt 20 mm aan verticale bewegingsruimte. Zodra het voorwiel over ruw terrein rolt, stelt de Future Shock de fiets in staat om richting je handen te bewegen en hierdoor het voorwaartse momentum te behouden.'

Asgreen legt uit welk voordeel hier precies mee te behalen is. 'We kunnen de schokken van de kasseien hierdoor sterk verminderen, waardoor we meer druk in onze banden kunnen steken. Ik denk dat wij een aanzienlijk voordeel daaruit halen. Je merkt echt een groot verschil tussen wanneer die 'demper' aanstaat en wanneer ze niet aanstaat. Als je dat niet zou hebben, zou je een stuk lager moeten gaan in bandendruk en dat zou wel wat energie kosten. Ik ben dus blij met ons systeem. Beide systemen gebruiken, zou te veel van het goede zijn.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws