Team DSM zal Parijs-Roubaix rijden met een nieuw foefje: een bandenspanningsysteem, waarbij de renners tijdens het koersen het aantal bar in hun banden aan kunnen spannen.
In een persbericht legt de Nederlandse ploeg uit wat het precies inhoudt. 'Eenvoudig gezegd stelt het systeem rijders in staat om hun bandenspanning te verhogen of te verlagen terwijl ze op de fiets zitten, via afstandsbedieningsknoppen op hun stuur', klinkt het over de Scope Atmoz, zoals het systeem heet.
'Het belangrijkste werkingsprincipe van het systeem is een luchtreservoir en een ontgrendelingssysteem op basis van mechanische kleppen die rond de naaf van het wiel zijn bevestigd', vervolgt de ploeg.
'Het luchtreservoir is in een tubeless band gemonteerd. Door op een knop op het stuur te drukken, wordt een draadloos signaal naar het systeem gestuurd om de ontlastkleppen in de middelste naaf te openen om de band leeg te laten lopen of op te pompen. Dit kan gebruikt worden bij kasseistroken of bij een plotselinge regenbui. Het is belangrijk om op te merken dat er geen motoren of compressoren bij het systeem betrokken zijn.'
Bandenspanningsysteem ook goed voor veiligheid in het peloton
Ook voor de veiligheid in het peloton is het systeem - wat ook bij Jumbo-Visma's Edoardo Affini werd gesignaleerd in Dwars door Vlaanderen - belangrijk, stelt DSM. 'Renners kunnen niet alleen reageren op kasseistroken, maar ook op gure en plotselinge weersomstandigheden zoals een regenbui. Daardoor kan het systeem worden geactiveerd voor een optimale rolweerstand, waardoor ze met meer vertrouwen op de fiets kunnen rijden en de prestaties en veiligheid toenemen', aldus Team DSM, dat het systeem in alle wedstrijden gaat gebruiken.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties