Control room Visma | LaB als F1-achtig 'hulpmiddel' voor Vingegaard en co? Snufje lijkt vooral één doel te dienen Wielrennen
Wielrennen

Control room Visma | LaB als F1-achtig 'hulpmiddel' voor Vingegaard en co? Snufje lijkt vooral één doel te dienen

Control room Visma | LaB als F1-achtig 'hulpmiddel' voor Vingegaard en co? Snufje lijkt vooral één doel te dienen

De laatste tijd werd er al het nodige over gezegd en geschreven: de geavanceerde control room van Visma | Lease a Bike, dat vanuit een soort bestelwagen de meest relevante data verzamelt voor strategieën in de race zelf. Of dient het toch eigenlijk een ander doel?

Het wagentje dat de gegevens verzamelt wordt gezien als een nieuwe stap in de technologie door de ploeg, al was de UCI er niet direct over te spreken. De internationale wielerunie startte een onderzoek naar de deugdelijkheid van het nieuwe snufje, 'op basis van de geldende regelgeving.' De bond zei dat ze de gelijkheid in de toegang tot technologische middelen wil waarborgen en 'het primaat van de mens boven de machine' wil handhaven. Deze principes houdt de UCI hoog in het vaandel, wat er uiteindelijk toe leidde dat de UCI en de ASO besloten vlak voor de start van de Tour deze wagen geen accreditatie te geven.

Voor Richard Plugge, CEO van de killer bees-formatie, was dat op het eerste zicht misschien even balen, al verklaarde hij in Italië tegenover onder meer In de Leiderstrui dat dat allemaal wel meeviel. 'Ik denk dat onze control room een toffe innovatie is. En de wielersport kan, naar mijn mening, zeker innovatie gebruiken op sommige punten. De UCI heeft ons geen sticker gegeven om het onderdeel van ‘het team’ in koers te laten zijn, maar daar hadden we ook niet om gevraagd. Het is immers een controlekamer en niets anders. Het voertuig kan dus prima buiten de koers om ergens blijven staan. Aan de finish bijvoorbeeld, vanuit waar we prima kunnen opereren.'

Plugge en Visma | Lease a Bike benieuwd naar beweegredenen UCI en ASO

'Als ploeg zijn we natuurlijk verplicht om te voldoen aan de regelgeving van de UCI. Daar hadden ze een paar redenen voor de beslissing', vervolgde de voormalig journalist. 'Daarop heb ik hen gevraagd mij de specifieke regels te sturen waarop die overwegingen zijn gebaseerd. Ik ben dus heel benieuwd waar ze mee gaan komen en wat de échte reden erachter is.'

Een gevalletje to be continued dus, zo lijkt. 'Onderaan de streep blijft het een interessant concept', besloot Plugge. 'Veel ploegleiders stuurden me al een berichtje, met complimenten of vragen. Misschien dat een mooie toevoeging kan zijn aangaande de toekomst van de sport. Uiteindelijk zijn we daar allemaal mee bezig. Als Visma | Lease a Bike willen we een drijvende kracht achter innovatie zijn en dus zullen we met zulke dingen zeker bezig blijven.'

'Het lijkt iets vernieuwends, maar dat is het misschien ook niet helemaal', concludeerde de 54-jarige Nederlander. 'Iedere ploeg is tijdens een wedstrijd continu aan het bellen, op welke manier dan ook. Dit is een mooi extra hulpmiddel om de desbetreffende mensen van dienst van informatie te kunnen voorzien. Het is vooral een idee vanuit veiligheidsoverwegingen. De ploegleiders in het racekonvooi krijgen daardoor iets meer ruimte en hoeven enkel nog op één bron van informatie te antwoorden, in plaats van op meerdere. Wij denken dat je niet tegen zulke veiligheidsideeën kunt zijn.'

Youri van den Berg (Twitter: @YourivndnBerg)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws