In een officieel communiqué heeft de UCI bekendgemaakt dat er met het oog op 2024 strengere maatregelen worden getroffen in het kader van koersveiligheid. Het gaan dan in het bijzonder om de hoeken die de remgrepen mogen hebben, waarmee de internationale wielerorganisatie vooral de ultra-aerodynamische stuurtjes een halt wil toeroepen.
Wanneer een coureur zijn of haar shifters van de fiets naar binnen buigt, wordt het frontale oppervlak verkleind en fiets je met minder luchtweerstand. Je bent dan dus aerodynamischer onderweg, iets wat naar schatting zo'n tien tot vijftien watt kan schelen. Momenteel is er al een regel dat wanneer je met je polsen op je stuur ligt, je de remgrepen moet aanraken.
Bovenstaande maatregel werd in 2021 al geïntroduceerd, maar dat blijkt dus niet voldoende. 'Het positioneren van de remgrepen in een extreme hoek beperkt het remvermogen van de renners', zo stelt de organisatie onder leiding van David Lappartient in het nieuwe persbericht. Het vormt bovendien een wijziging van het materiaal, waardoor dit materiaal niet meer in overeenstemming is met het beoogde gebruik. Een dergelijke positionering zal in 2024 aan banden worden gelegd', klinkt het streng.
Ook Plugge aanwezig bij UCI-meeting, CPA blij met ingreep
Het statement vloeide voort uit een meeting met verschillende protagonisten uit de koerswereld. Onder meer Richard Plugge was er als voorzitter van de de AIGCP (de belangenvereniging voor professionele wielerploegen) aanwezig. In 2025 treden de nieuwe regels definitief in werking. 'Dat vereist naleving van de installatierichtlijnen van de shifterfabrikanten.'
Ook rennersvakbond CPA, onder leiding van directeur Adam Hansen, zag de nieuwe UCI-reglementen. Ze hadden er zelfs een belangrijke rol in. Als oud-renner is Hansen enthousiast over de ban op gevaarlijke remgrepen. 'Ik heb renners gesproken, omdat sommigen van hen zorgen hadden. Sommigen waren erg extreem met de remgrepen', aldus de Australiër bij Cyclingnews. 'We hebben bij het onderzoek sturen gezien met hoeken van meer dan tien of vijftien graden, met scheuren erin. Fabrikanten hebben nooit het idee gehad om remgrepen scheef op het stuur te zetten, daar zijn ze dus niet voor gemaakt.'
En dus is het gevaarlijk om dat op eigen houtje aan te passen, zegt Hansen. 'Wat de UCI nu wil bereiken, is dat renners hun remgrepen niet meer in een hoek zetten, die over het veiligheidspunt gaan. Dit is geen stomme regel, maar een broodnodige. Als een renner bergop rijdt en een scheur veroorzaakt in zijn stuur, kan dat later in een race fatale gevolgen hebben in afdalingen of sprints.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties