Gaat spiksplinternieuw Cervélo-model Van Aert of Vingegaard succes opleveren in tijdrit? Het zou zomaar kunnen... Wielrennen
Wielrennen

Gaat spiksplinternieuw Cervélo-model Van Aert of Vingegaard succes opleveren in tijdrit? Het zou zomaar kunnen...

Gaat spiksplinternieuw Cervélo-model Van Aert of Vingegaard succes opleveren in tijdrit? Het zou zomaar kunnen...

Op dag zes stond nog het 'akkefietje' met Jasper Philiipsen centraal, daags nadien zullen bij Visma | Lease a Bike - en dan vooral omtrent Wout van Aert, Jonas Vingegaard en Matteo Jorgenson - alle ogen op die o zo belangrijke tijdrit in de Tour de France gericht zijn. In de Leiderstrui sprak erover met ploegleider Frans Maassen!

'Ik denk dat we naar omstandigheden redelijk goed voorbereid zijn op de tijdrit. Naar mijn idee kunnen we het goed doen. We zijn erg gemotiveerd', klonk het direct duidelijk én ambitieus bij de 59-jarige DS. Voor Van Aert geldt de 25 kilometer lange chrono tussen Nuits-Saint-Georges en Gevrey-Chambertin als generale repetitie c.q. belangrijke test voor de olympische tijdrit in Parijs, voor Vingegaard is het uiteraard een belangrijke etappe in het kader van de gele trui-jacht.

Vingegaard, Van Aert en Jorgenson zullen Tourtijdrit voluit rijden namens Visma | Lease a Bike

'Het is voor Jonas best moeilijk geweest om zijn originele tijdrithouding weer aan te kunnen nemen', vertelde Maassen in het kader van het lange revalidatietraject van de Deen. 'Hij is immers met een achterstand naar deze Tour gekomen. Om hem aan de start te krijgen, hebben we eerst überhaupt al naar het ideale plaatje moeten zoeken. Daardoor miste hij uiteraard wel wat tijdrittrainingen. Het blijft altijd een dingetje om daar een soort evenwicht in te vinden. Wanneer je twaalf dagen in het ziekenhuis hebt gelegen, de Dauphiné hebt gemist en zó in de kreukels lag, lig je heel ver achter en moet je dus flink terug zien te komen. Die ideale lijn hebben we proberen te vinden. Ik denk dat het heel goed gelukt is.'

Aan ambitie en vertrouwen dus echt geen gebrek bij Maassen, die waarschijnlijk spreekt namens een killer bees-formatie waar alle neuzen dezelfde kant op staan. 'Ik heb wel het idee dat Jonas er klaar voor is. Dat weet ik zeker. Hij heeft al laten zien dat hij er klaar voor is. Jonas is supersterk, al zijn er natuurlijk meerdere enorm goed bezig. Maar wat betreft Jonas zien we een ontzettend hoog niveau, dus trekken we met veel vertrouwen naar de rest van de Tour. En dus ook naar de tijdrit.'

Lees verder onder de foto!

Gaat spiksplinternieuw Cervélo-model Van Aert of Vingegaard succes opleveren in tijdrit? Het zou zomaar kunnen...
In de Tour van vorig jaar leverde Vingegaard misschien wel een van de beste tijdritten ooit af

Menigeen ziet Remco Evenepoel en geletruidrager Tadej Pogacar als grootste favorieten voor de ritzege in Bourgondië, zo ook de Limburgse ploegleider. 'Ik verwacht van Pogacar een topprestatie. Ik denk dat hij momenteel de meest complete renner van allemaal is. Hij gaat dus zeker heel goed zijn, maar dat maakt voor ons verder allemaal niet uit. Wij moeten ons eigen niveau halen. Daarin mogen we niet teleurstellen. We moeten zorgen dat we elke dag scherp zijn. En dan zullen we aan het einde wel zien wat het ons brengt.'

'Wout van Aert is Wout van Aert, hè. Die moet je nooit onderschatten'

Goed, plan-Vingegaard is duidelijk. Maar wat met plan-Van Aert, de coureur die in Dijon net niet ten val kwam door een onreglementair manoeuvre van Philipsen. 'Ook van Wout verwacht ik een goede prestatie in de tijdrit. We zullen met drie man voluit gaan. Naast Wout en Jonas is dat ook Matteo Jorgenson nog. De rest heeft een soort rustdag. Van die drie verwacht ik stuk voor stuk een mooi resultaat', aldus een optimistische coach.

Maar hoe zat het dan precies met die chrono-voorbereidingen van Van Aert, die evengoed flink in de kreukels lag? 'Net als Jonas heeft ook Wout concessies moeten doen. Hij heeft dus ook geen optimale tijdritvoorbereiding gekend. We gaan dus wel zien in hoeverre hij daar de prijs voor betaald heeft. Het parcours ligt hem denk ik wel. Na een aantal Touretappes heeft hij de cooling down op de tijdritfiets afgewerkt, om zo een beetje de gemiste trainingen te kunnen compenseren. Of hij kan meedoen om de zege? Wout van Aert is Wout van Aert, hè. Die moet je nooit onderschatten. Ik zou dus zeker zeggen dat hij mee gaat doen om de zege, temeer omdat hij écht voluit gaat.'

Is nieuw Cervélo-model de sleutel tot succes?

Tot zoverre de woorden van Maassen. Afsluiten doen we deze Visma | LaB-voorbeschouwing graag fiets-specifiek. De ploeg heeft in een communiqué aan de wielerpers namelijk aangekaart dat de Tour-chrono op een spiksplinternieuwe Cervélo P5 wordt afgewerkt. 'Deze fiets ademt een en al snelheid en is nog sneller dan zijn voorganger, met meer comfort. Op 5 juli 2024 moet de nieuwe Cervélo P5 Visma | Lease a Bike naar de winst in de tijdrit en de gele trui stuwen', zo valt er te lezen. 'De nieuwe P5 is gebaseerd op dertig jaar expertise in aerodynamica. Cervélo heeft hiermee wederom de snelste tijdritfiets ontwikkeld. Het frame is stijf, aerodynamisch en er is ruimte gemaakt voor snellere wielen en banden. De geometrie is exact gelijk gebleven aan de vorige P5.'

Wat moeten we ons dan precies voorstellen bij dit nieuwe model? Het werd keurig op een rijtje gezet:

  • De nieuwe P5 is ongeveer 5 watt sneller dan zijn voorganger. De vermogenswinst komt vooral uit de nieuwe Reserve 77/88-wielen. 
  • De afstand tussen de liggende achtervork is groter gemaakt om ruimte te maken voor een nieuwe generatie bredere, snellere wielen.
  • De stack is nu verstelbaar tot 40 mm, terwijl de hoogte van het TT-stuur met 10 mm daalt, wat het frontale oppervlak minimaliseert.
  • De nieuwe riser vergroot de verstelbaarheid, van 0 tot 30 graden, in stappen van 5 graden.
  • Het nieuwe P5-frame is ongeveer 1 watt sneller en aerodynamischer dan het vorige model.

Youri van den Berg (Twitter: @YourivndnBerg)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws