De elfde etappe van de Tour de France 2022 kan er zomaar eens eentje zijn voor de geschiedenisboeken. De dag dat Jumbo-Visma all-in ging, de dag dat we Tadej Pogacar in z'n eentje tegen vijf renners zagen knokken. En de dag dat Pogi voor het eerst écht brak in zijn profbestaan. Uiteraard hebben we wat cijfers dankzij Strava.
Jumbo-Visma lokt Pogacar uit z'n tent op en na Télégraphe
De eerste golf van aanvallen begonnen al op de Col du Télégraphe, de tweede gecategoriseerde klim van de dag. Het was Primoz Roglic die het bal opende, voortgetrokken door Tiesj Benoot. Pogacar reageerde op alles, zo is ook te zien in de analysefunctie van de rit. In het stuk net onder de top van de Télégraphe tot aan de voet van de Galibier lijkt de snelheidsgrafiek van de Sloveen wel een hartslag.
Bergaf wordt de 87 kilometer per uur aangetikt, in het kleine stukje vallei en de eerste oplopende kilometers van de Galibier proberen Roglic en Jonas Vingegaard het allebei meerdere keren. Dat is te zien aan de vele piekjes in de grafiek van Pogacar, die in deze fase nog fris oogde en niemand liet gaan. Vinnige versnellingen van 22 naar 36 kilometer per uur in een mum van tijd, en dat onder een door Strava gemeten temperatuur van gemiddeld 33 graden... Het bleek de start van de afbrokkeling.
Pogacar oogt ijzersterk op de Galibier, Bardet maakt indruk
Op de Galibier bleef het spel doorgaan tussen Jumbo-Visma en Pogacar, maar deed de jonge Sloveen van UAE ook zelf een duit in het zakje. Op de klim richting dik 2.600 meter legde de gele truidrager het tempo zo hoog, dat hij even alleen kwam te zitten met Vingegaard. Die nam logischerwijs niet over, waardoor Pogacar het tempo uiteindelijk wat drukte.
Hoe verschroeiend hard het - mede door een lekker windje mee - ging, blijkt wel uit de KOM die uit de boeken werd gereden op twee segmenten. De combinatie Télégraphe-Galibier (35,65 kilometer) werd door Pogacar in 1:26.55 uur afgewerkt. Dat was minuten sneller dan de oude toptijd, die niet eens meer in de top tien van deze Strava-KOM staat.
Mede omdat Pogacar en Jumbo-Visma speelden met de pedalen, was Romain Bardet in staat de KOM op de Galibier te pakken. De Fransman van Team DSM denderde in 47:43 minuten de berg op, 2.21 minuten sneller dan de oude toptijd van Alexander Cepeda uit 2021. Ohja, maximale snelheid bergop van de heer Pogacar? 31 per uur!
Vingegaard breekt Pogacar volledig op de Granon
Tot dusverre geen vuiltje aan de lucht voor Pogacar, maar niet voor lang. Op de Col du Granon ging het helemaal mis voor de tweevoudig Tourwinnaar, na een enorme aanval van Vingegaard. Het verschil in de laatste 4,86 kilometer van de slotklim? Meer dan 1,2 watt per kilogram!
Analyse-goeroe ammattipyöräily rekende uit dat Vingegaard 15 minuten en 20 seconden deed over de laatste 4,86 kilometer, goed voor een gemiddelde van 19,02 kilometer per uur. Aan omgerekend 1.816 hoogtemeters per uur is dat goed voor een watt per kilogram van 6.34. Bizar hoog na zo'n zware dag! Pogacar zou dat in normale doen moeten kunnen matchen, maar kwam nu niet verder dan 5.18 watt per kilogram.
Gebroken? Ja, maar ook weer niet helemaal. De Strava-analyse toont duidelijk aan dat het tempo bij Pogacar bijna biljartvlak bleef. Probleem: al z'n concurrenten waren net als Vingegaard in staat om te versnellen. Rond kilometer 146 zien we nog wel een piekje van dik 22 kilometer per uur. Het is het moment dat Vingegaard aanvalt en Pogi beseft: het is niet voor mij vandaag...
Voor meer Gespot op Strava, klik hier.
Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties