Met de dominantie van Jumbo-Visma in het Critérium du Dauphiné is de weg naar Parijs ook voor de pers echt begonnen. De afgelopen week in Frankrijk moet een cadeau zijn geweest voor de marketingafdeling van de ploeg, die als een TGV door Frankrijk raasde.
Het leek op een soort totaalwielrennen, verwijzend naar het totaalvoetbal dat Johan Cruijff tot in de puntjes uitzette. Om Merijn Zeeman of Richard Plugge te vergelijken met de voetbalgrootheid gaat misschien wat ver, maar het werkethos dat ook door hen geleverd wordt om tot dat ene doel te komen is er niet minder om: de Tour is en blijft de heilige graal, zoals we ook terugzagen in de Tour de France-documentaires van de ploeg in 2020 en 2021 (beide kijktips!).
Jumbo-Visma doet gouden zaak met Benoot en Dennis
De opbouw naar de Tour de France doet een beetje denken aan het boerenjaar dat Team Sky had in 2012. Met Bradley Wiggins als absolute kopman die voor de Tourzege moest zorgen en Chris Froome als 'new kid on the block' kort daarachter trokken de Britten dat jaar naar startplaats, maar - anders dan andere jaren- mikte Sky dat jaar ook op ritzeges en de groene trui met sprinter Mark Cavendish. Die kreeg één pion met zich mee: Bernie Eisel.
Jumbo-Visma gaat met Primoz Roglic, Jonas Vingegaard en Wout van Aert voor exact dezelfde doelen in de Ronde van Frankrijk dit jaar, waarvoor het ook goed heeft ingekocht op de punten waar Sky de tegenstand de nek omdraaide in die jaren: het middenveld, met Van Aert als absolute nummer tien. De man die iedereen om hem heen beter laat spelen.
Beroemd is de Sky-train of de Skybots, de namen die de blauwzwarte formatie in de heersende jaren toegeschreven kregen. Centrale figuren hierin waren tempobeulen als Michael Rogers, Vasil Kiryienka, Richie Porte, Edvald Boasson Hagen en Geraint Thomas, die het werk van Froome en/of Wiggins een stuk 'makkelijker' maakten.
Met de ingekochte koersintelligentie van Tiesj Benoot en de horsepower van Rohan Dennis heeft Jumbo-Visma in die categorie cruciale aankopen gedaan, wat voor de Nederlandse ploeg wel eens het verschil kan zijn tussen Tourwinst- of verlies. Hiervoor heeft het management wel lastige keuzes moeten maken, daar er doorgeselecteerd is op onder meer ploegmeubilair Robert Gesink en Tony Martin, die zelf besloot te stoppen omdat hij het wielrennen niet meer veilig vond.
Wat met factor-P en zijn ploeg UAE?
Het grote verschil met Sky in 2012 is de factor-P, oftewel Tadej Pogacar. Waar de Sky's in 2012 naast Vincenzo Nibali moesten afrekenen met - alle respect - Jurgen Van Den Broeck, Haimar Zubeldia en Tejay van Garderen - is daar nu het fietsende wonderkind uit Slovenië dat Jumbo-Visma al twee jaar dwarszit.
'Als je hem wil verslaan, zul je sterk moeten zijn. Maar ook slim', zo vertelde Zeeman in april. 'Iedereen weet dat je met iets anders zal moeten komen als hij aan de race meedoet. Anders zul je tweede eindigen. Als je op het punt komt dat het alleen nog maar op kracht aankomt, zal het erg lastig worden om hem te verslaan. Daarom zou het voor ons moeten werken om meerdere opties te hebben.'
Met zowel Vingegaard als Roglic in topvorm en de ijzersterke ploeg daaromheen heeft Jumbo-Visma nu de gewenste bescherming tegen Pogacar, die met zijn ploeg UAE-Team Emirates deze week in actie komt in de Ronde van Slovenië.
Zet je de poppetjes nu tegen elkaar af (UAE om Jumbo-Visma), dan kun je niet anders concluderen dat de Nederlandse ploeg er veel beter voorstaat. De mannen die Pogacar bij moeten staan in het hooggebergte wisten niet te leveren de voorbije weken. George Bennett (twintigste) en Brandon McNulty (elfde) hadden nog niet de beste benen in de Dauphiné, terwijl Marc Soler in de eerste rit van de Ronde van Zwitserland in de laatste groep over de meet kwam. Rafal Majka maakt naast Pogacar zijn opwachting in Slovenië.
Je weet natuurlijk niet hoe het zich in juli gaat ontwikkelen, maar voordat de renners het veld van de Tour de France betreden staat het totaalwielrennen van Jumbo-Visma wat voor op de oliedollars van UAE-Team Emirates. Bring the game on!
Tom van der Salm (Twitter: @TomvanderSalm) | e-mail: t.vandersalm@indeleiderstrui.nl)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties