Jumbo-Visma: Na ultiem wonderjaar is er nog een héél klein beetje ruimte voor verbetering Wielrennen
Wielrennen

Jumbo-Visma: Na ultiem wonderjaar is er nog een héél klein beetje ruimte voor verbetering

Jumbo-Visma: Na ultiem wonderjaar is er nog een héél klein beetje ruimte voor verbetering

Op de dag dat Jumbo-Visma met een speciaal shirt een ode bracht aan het Blanco-team van tien jaar geleden, gaan wij namens In de Leiderstrui de prestaties uit 2022 belichten. Het sluit perfect op elkaar aan, want waar Blanco in 2013 vanaf nul moest beginnen, was 2022 zonder twijfel het meest succesvolle jaar uit de teamhistorie van Jumbo-Visma. Onder het rapport staat logischerwijs een klinkend cijfer.

Eendagswedstrijden 2022: Jumbo-Visma

Het succesverhaal van Jumbo-Visma begon al in de eerste maanden van het jaar. Bij de opening van het Vlaamse voorjaar schoot Wout van Aert in de finale van Omloop Het Nieuwsblad solo weg uit een groep verbouwereerde concurrenten. De Belg knalde alleen naar de streep, voor zijn eerste dikke vis van het seizoen. Een dag later deed Jonas Vingegaard in de Franse Drôme Classic hetzelfde. Het zou een voorbode zijn op wat we in de zomer zouden aanschouwen.

In de klassiekers speelde Jumbo-Visma een belangrijke rol. Met Van Aert, Christophe Laporte, Tiesj Benoot, Nathan Van Hooydonck en al die anderen nam de Nederlandse ploeg vaak het heft in handen. Op die manier was het in de E3 Saxo Bank Classic opnieuw raak, met Van Aert en Laporte die hand in hand over de streep rolden. De rest werd op meer dan anderhalve minuut gereden, wat een overmacht!

Het voorjaar was een nog groter succes geworden als Van Aert vlak voor de Ronde van Vlaanderen niet was getroffen door het coronavirus. Jumbo-Visma miste z'n kopman, al was vooral Laporte nog steeds op dreef. De Fransman werd tweede in Gent-Wevelgem en negende in de Ronde van Vlaanderen. In Parijs-Roubaix was Van Aert terug, maar hij miste net die paar procent. Dylan van Baarle won, Van Aert werd 'slechts' tweede. Wéér geen Ronde-winst of Roubaix-zege, die moeten dan maar in de komende jaren komen.

In het najaar was de dominantie van Jumbo-Visma iets minder groot, maar bleven de zeges komen. Van Aert zegevierde in de Bretagne Classic, youngster Olav Kooij sprintte naar winst in de Sparkassen Münsterland Giro en Laporte sloot een geweldig debuutjaar bij Jumbo af met een zege in Binche-Chimay-Binche. Overal van voren, overal in de aanval en ook nog een wereldtitel tijdrijden bij de heren met Tobias Foss. Die écht grote vis, een Monument, ontbrak in 2022. Het is eigenlijk het enige smetje, mede ingegeven door een Covid-besmetting.

Jumbo-Visma: Na ultiem wonderjaar is er nog een héél klein beetje ruimte voor verbetering

Rondes 2022: Jumbo-Visma

Was de dominantie van Jumbo-Visma in de eendagskoersen al vrij flink, in het rondewerk was de ploeg van een andere orde. Van de 48 seizoenzeges werden er 39 in rittenkoersen behaald. Een statement, maar vooral de manier waarop was een lust voor het oog. Het feest begon in Parijs-Nice, waar Jumbo-Visma een ongekende prestatie neerzette, door in de eerste etappe met drie (!) weg te rijden uit het peloton. Laporte won, voor Primoz Roglic en Van Aert. Van Aert won op dag vier de tijdrit, Roglic zegevierde in etappe 7 en won het eindklassement.

Roglic won een tijdrit in het Baskenland, Kooij heerste met twee ritzeges en eindwinst in Circuit Cycliste Sarthe. De Nederlandse sprinter pakte ook ritzeges in Hongarije, de ZLM Tour, Polen en Denemarken. Vingegaard won een rit in de Dauphiné, waar Roglic het eindklassement pakte. Timo Roosen won in Burgos, Tim van Dijke in Roemenië, Laporte pakte rit- en eindwinst in Denemarken en Vingegaard sloot zijn briljante seizoen af met twee etappezeges in de CRO Race.

De focus bij Jumbo-Visma lag natuurlijk op de Tour de France. Veel woorden hoeven we daar niet aan vuil te maken, met eindwinst, het puntenklassement, de bergtrui en zes (!) etappezeges. In de Giro d'Italia schitterde Koen Bouwman. Hij won het bergklassement, mede dankzij twee prachtige ritzeges. Een ultieme beloning én een eye-opener na jarenlang proberen en veel knechten. In de Vuelta was Roglic op weg naar het podium (en misschien zelfs z'n vierde eindzege op rij?), totdat hij in de derde week viel en opgaf. Hij verliet het strijdtoneel met 'slechts' één etappezege.

We missen ongetwijfeld nog hoogtepunten in dit overzicht, want iedere rittenkoers waar Jumbo-Visma startte, was het eigenlijk bingo. Eigenlijk werd het alleen in de Tirreno-Adriatico nog echt overvleugeld door Tadej Pogacar en zijn UAE Team Emirates. En wat waren we benieuwd wat er in de laatste dagen van de Vuelta nog had kunnen gebeuren tussen Remco Evenepoel en Roglic... We zullen het nooit weten!

Eindcijfer met onderbouwing: 9,1

Noot: dit cijfer is opgemaakt uit de algemene beoordelingen van (ex-)redactieleden van In de Leiderstrui.

Een 9,1, opgebouwd door tien keer een 9,0 en één keer een 10,0. Bij Jumbo-Visma zullen ze het ongetwijfeld met ons eens zijn dat er voor een 10,0 een Monument ontbrak. Dat voor die 10,0 Roglic misschien niet had moeten uitvallen in de Vuelta... Door een coronabesmetting en een crash liep het anders, factoren waar de ploeg gek genoeg niet eens veel aan kan doen. Maar het is ook wel fijn dat er nog een klein beetje ruimte voor verbetering is voor 2023, toch?

Transfers 2022/2023: Jumbo-Visma

Wie de laatste jaren naar INEOS Grenadiers keek, zag jaarlijks weer wat grote namen richting Groot-Brittannië gaan. Die trend is wel een beetje overgenomen door UAE Team Emirates en Jumbo-Visma. Er is steeds meer te besteden en de grote renners uit het peloton willen inmiddels graag naar Jumbo. Op die manier werden Nederlandse sterren Dylan van Baarle (winnaar Parijs-Roubaix) en Wilco Kelderman (derde in de Giro van 2020) aangetrokken. Een statement, want ze werden weggehaald bij concurrenten INEOS en BORA.

Met Attila Valter kwam een interessante renner over van Groupama-FDJ. Dat geldt ook zeker voor Jan Tratnik, een hardrijder en bovengemiddeld goede klimmer. Thomas Gloag is het jonge talent op de transferlijst. De 21-jarige Brit kwam in augustus al over van Trinity Racing en maakte tijdens zijn stage indruk met ritwinst in de Tour de l'Avenir en een ijzersterk Italiaans najaar. Het leverde hem een contract tot het einde van 2025 op.

Aan de uitgaande kant staan ook wat grote namen, zonder twijfel. Tom Dumoulin besloot te stoppen en Mike Teunissen kiest voor het ambitieuze project van Intermarché-Wanty-Gobert. Daar krijgt hij ongetwijfeld iets meer kansen. Chris Harper trekt naar Team BikeExchange-Jayco, zijn thuisploeg. Met Pascal Eenkhoorn verloor Jumbo-Visma ook nog een derde Nederlander. Hij rijdt in 2023 op procontinentaal niveau bij Lotto-Dstiny.

Dylan van Baarle rijdt in 2023 voor Jumbo-Visma.
Dylan van Baarle rijdt in 2023 voor Jumbo-Visma.

Ones to watches 2023: Jumbo-Visma

Tsja, op wie moeten we in 2023 níet letten bij Jumbo-Visma? Jonas Vingegaard gaat weer voor de Tour de France en Primoz Roglic lijkt daar ook toe aangewezen na een schouderoperatie. Wout van Aert is, met Van Baarle dit keer, de man voor het voorjaar. Ze lijken een perfecte tandem, de één met z'n sprintkwaliteiten en de ander met een enorme motor voor de langere aanval. Tel daar Laporte bij en je hebt een indrukwekkende drietand voor de klassiekers.

Op de lijst van 29 renners staan natuurlijk veel meer interessante namen. Hoe vervolgt Bouwman zijn carrière na een doorbraak in de Giro d'Italia? Hij zal meer voor eigen kans mogen rijden, maar het peloton zal hem inmiddels ook kennen. En welke rol gaat Kelderman spelen, bij zijn terugkeer naar waar het allemaal begon... Bij Jumbo-Visma zien ze in hem een klassementsrenner van topniveau. Mag hij het bijvoorbeeld in de Giro of Vuelta al laten zien? Of wordt hij aan de Tour-trein toegevoegd? Steven Kruijswijk en Sam Oomen zijn verder nog twee Nederlandse heren, van wie we heel benieuwd zijn of het knechten wordt, of dat ze toch nog eens voor eigen kans knallen.

Tobias Foss is ook iemand om in de gaten te houden. Was het WK tijdrijden een wonderdag voor de jonge Noor, of gaat hij in zijn regenboogtrui nog meer tijdritten winnen in 2023? Foss heeft bovendien grote ambities voor het rondewerk. Voor de sprints is er met Olav Kooij één echte kopman. In welke grote ronde wordt er ruimte voor hem gemaakt? Dylan Groenewegen vertrok vorig jaar niet voor niets... En wat voegt de jonge tweeling Mick en Tim van Dijke nog toe aan de ploeg? Beide kunnen ze tijdrijden, zijn ze explosief en hebben ze een leadout. Bring it on!

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws