Pogacar geeft Giro (en Van der Poel en co) weinig hoop met programma-keuze en uiterst ambitieuze uitspraken Wielrennen
Wielrennen

Pogacar geeft Giro (en Van der Poel en co) weinig hoop met programma-keuze en uiterst ambitieuze uitspraken

Pogacar geeft Giro (en Van der Poel en co) weinig hoop met programma-keuze en uiterst ambitieuze uitspraken

Tadej Pogacar gaat er in 2025 een flinke klap op geven in het voorjaar. De Sloveen van UAE Team Emirates mikte in 2024 vol op de Giro d'Italia, Tour de France en het WK en met succes. Komend seizoen staat titelverdediging in de Tour en Rwanda op de kalender, maar valt vooral de grote hoeveelheid klassiekers op.

Hoewel het in een persconferentie in Spanje vooral ging over de Giro d'Italia óf de Vuelta a España, kunnen we er niet aan ontkomen dat dat op dit moment amper meer een vraagstuk is. Pogacar begint zijn seizoen in de UAE Tour, doet daarna zijn geliefde Strade Bianche, gaat een nieuwe poging doen om Milaan-Sanremo te winnen en vliegt dan het Vlaamse voorjaar in, met de E3 Saxo Bank Classic, Gent-Wevelgem en de Ronde van Vlaanderen. Daar voegt hij een volledig Ardense campagne aan toe, met de Amstel Gold Race, de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik.

Waar Pogacar in 2024 als voorproefje op de Giro alleen Strade, Sanremo, Luik en de Ronde van Catalonië deed, daar zal hij in 2025 een hoop meer kilometers in de benen hebben, wil hij opnieuw naar de Ronde van Italië trekken. Volgens ploegbaas Joxean Matxin wordt de beslissing over de tweede grote na naast de Tour genomen als het parcours van de Vuelta in december bekend wordt gemaakt. Op papier lijkt de Giro - die in januari wordt voorgesteld - niet echt in het programma te passen.

Lees verder onder de foto

tadej pogacar
Pogacar als winnaar van de Ronde van Lombardije

Pogacar wilde terug naar de kasseien, maar nog niet die van Roubaix

Dat Strade Bianche op zijn kalender staat, is geen verrassing. Pogacar won 'm in 2024 nog en schreef daarmee z'n tweede zege bij op de witte wegen van Toscane. Milaan-Sanremo won hij nog nooit. 'Milaan-Sanremo is de meest onvoorspelbare race op de kalender en daar wil ik me graag bewijzen. Ik kom steeds dichterbij winst, dus het is zeker weer één van de doelen. Ik hou van de race, de langste van het seizoen en een Monument. Het venijn zit in de staart, dat maakt het interessant.'

Dat hij zijn rivalen op de Cipressa en Poggio nog niet wist te lossen in reeds vier deelnames, vindt Pogi niet zo gek. UAE Team Emirates maakte de afgelopen jaren ongetwijfeld een goed plan, maar richting Sanremo loopt het altijd anders. 'Het wielrennen is één van de meest vrije sporten, als het gaat om tactiek. Je moet vaak improviseren, omdat er zoveel kan veranderen in een wedstrijd. Je kan uren analyseren, maar het loopt altijd anders. Je moet denken met je hoofd.'

Dat is in Vlaanderen een stuk minder het geval, net als in de Ardennen. Daar wint vaak de beste, ongetwijfeld de reden dat Pogacar er in 2025 weer voor kiest. 'Parijs-Roubaix ligt mij niet heel goed, daar is nog tijd voor in de komende jaren. Ik hou echter van de klassiekers, daar heb ik het altijd goed gedaan. In 2024 ging het een beetje anders, dus keer ik graag terug op de kasseien. Het maakt niet uit of ik daarvoor de regenboogtrui draag, ik vind het gewoon leuk om te doen.'

Lees verder onder de foto

Pogacar geeft Giro (en Van der Poel en co) weinig hoop met programma-keuze en uiterst ambitieuze uitspraken
Tadej Pogacar rijdt ook in 2024 de Tour de France

Pogacar wil de Tour winnen, ook als hij iets minder zal zijn

Na een bomvol voorjaar volgt een maand geen koers en vermoedelijk een hoogtestage, om in juni de Dauphiné te betwisten. Matxin stelt: als de Giro er in mei bij komt, gaat de Dauphiné eraf. Nog zo'n aanwijzing dat de Italiaanse grote ronde geen ideale optie lijkt. Pogacar gaat in juli namelijk sowieso de Tour rijden, voor de hand ligt dus de Vuelta in september, want daar won Pogacar nog nooit. 'De Tour de France is het grote doel, samen met het verdedigen van mijn titel op het WK. Ik wil beide titels graag verdedigen, dan zou ik tevreden zijn.'

Dat hij kan kiezen, is al een luxe en ook totaal niet vreemd na een wonderseizoen met 25 zeges, waarvan twee grote rondes, twee Monumenten en de wereldtitel. 'Voor mij persoonlijk was het mijn beste seizoen ooit. Waarschijnlijk was het deze eeuw ook het beste seizoen overall, maar daar kan ik niet over oordelen. Het was een geweldig jaar en ik heb het enorm naar m'n zin gehad. Ik ging lekker slapen, alles was exceptioneel. Soms heb je zo'n jaar, waarin je geluk hebt en alles goed valt. Zo werkt het wielrennen, dus ik ben dankbaar dat alles heel soepel ging en dat ik in staat was om in ieder race in vorm te zijn. Alles kwam samen.'

Dat wil niet zeggen dat Pogacar niet uiterst ambitieus blijft. 'Natuurlijk kan je blijven verbeteren, alleen met de leeftijd al. Ik zie mezelf niet als een oude renner, ik ben nog jong. Dus misschien is er nog ruimte om iets meer te groeien. Dat zullen we deze winter zien en in de eerste races, maar het ziet er goed uit. Ook als ik een beetje minder ga zijn dan in 2024, zal het nog steeds oké zijn. Het zit 'm in de kleine details, alle mensen groeien tot op de laatste dag van hun leven. Dat is in de sport niet anders met een carrière. Als je niet meer kunt groeien of achteruit gaat, kun je beter stoppen. Trainen, voeding, slapen... Je gaat altijd voor perfectie.'

Lees verder onder de foto

tadej pogacar
De Tour staat hoe dan ook op de planning voor Pogacar

Voor Pogacar hoeft het niet trager of minder

'Drie grote rondes doen? Dat hoeft voor mij niet', zegt hij dan. Al komt hij er ook meteen weer op terug. 'Misschien dat het ooit gebeurt, ik zou het graag eens proberen. Het heeft alleen geen prioriteit, we hebben dertig renners in de ploeg. Als het nooit gebeurt, zal ik daar niet van balen. Twee grote rondes doen in het jaar was wel leuk om te doen, helemaal in in goede vorm. Dat moet je goed plannen, met trainingskampen, racedagen en rust.'

Het is de balans die voor Pogacar werkt. Fysiek is hij beter dan ooit, mentaal heeft hij de juiste mensen om zich heen, hij had naar eigen zeggen 'een geweldig offseason' en bij UAE Team Emirates tekende hij een dik, vet contract tot het einde van 2030. 'Als je een lang contract tekent, kun je je louter focussen op het fietsen en presteren. Je hoeft je geen zorgen meer te maken om een nieuw contract, dus dat is een voordeel. Ik voel me hier thuis en heb hier geweldige vriendschappen gemaakt. Het voelt dus goed dat ik hier nog lang zal zijn.'

Voor Pogacar mag de trein dus op volle vaart blijven rijden, ook nu de wielerwereld oproept om het allemaal juist wat minder snel te maken. 'Iedereen wil altijd sneller, de hele wielerwereld ontwikkelt zich net als alle sporten. Er worden records verbroken met de ontwikkeling van de technologie. Daar gaat een fiets die tien kilometer per uur langzamer gaat niet zoveel aan veranderen. Marketing zal een probleem zijn, als we dingen gaan aanprijzen die minder goed zijn. Alles moet beter, dat wil de sponsor ook. Daarin zijn geen limieten, vroeger was het net zo gevaarlijk. Ik denk niet dat er toen minder risico's werden genomen, toen ze langzamer gingen.'

Voorlopig programma Tadej Pogacar voor 2025

UAE Tour
Strade Bianche
Milaan-Sanremo
E3 Saxo Classic
Gent-Wevelgem
Ronde van Vlaanderen
Amstel Gold Race
Waalse Pijl
Luik-Bastenaken-Luik
Criterium du Dauphiné*
Tour de France
Vuelta a Espana*

*Als op basis van het parcours wordt besloten de Giro te doen, rijdt Pogacar deze koersen niet.

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws