David Lappartient is ervan overtuigd dat er vandaag de dag weinig doping wordt gebruikt in het profpeloton. De Franse baas van de UCI vertelt aan Velonews dat er amper nog positief wordt getest bij dopingcontroles en dat ziet hij graag als een goed teken.
Als er amper positief wordt getest, komt dat dan omdat er niet wordt gebruikt of omdat de doping van vandaag de dag niet op te sporen is? Lappartient rekent op scenario één: 'Ik ben altijd positief als het over de mate van dopinggebruik gaat. In het verleden hebben we grote dopingzaken gehad met Armstrong, Ullrich en anderen, maar we geloven erin dat we met al onze inspanningen in het wielrennen nooit meer teruggaan naar die tijd.'
De UCI werkt nauw samen met de ITA (International Testing Agency) en WADA (World Anti-Doping Agency) voor het beste testprogramma en ook meer onderzoek in laboratoria naar mogelijk nieuwe vormen van doping. Lappartient wil namelijk niet naïef zijn en stellen dat er helemaal geen doping meer is in de wielersport. 'De grote zaken kwamen de laatste jaren altijd via de politie naar buiten en niet door middel van positieve dopingtests. We moeten als UCI dan ook nauw samenwerken met de politie en Interpol en valsspelers pakken. Ik zeg niet dat nu alle tests negatief zijn, er geen sprake meer is van valsspelen. Het verleden heeft anders aangetoond.'
Lappartient ziet verandering in mindset bij sponsoren
Een belangrijke reden voor een schonere wielersport is volgens Lappartient een verandering in mindset. Sponsoren zijn kritisch en stappen niet zomaar in. 'Als er één dopinggeval is binnen een ploeg, kan de sponsor eruit stappen, dat is bij veel ploegen de standaard. De mentaliteit in het wielrennen is veranderd, er is angst voor de politie. Bij de grote zaken uit het verleden werd de doping georganiseerd door de ploegen zelf. Natuurlijk kun je vandaag de dag nog een positieve dopingtest hebben, maar ik hoop dat teams het niet meer organiseren.'
Geloofwaardigheid en betrouwbaarheid, het zijn twee belangrijke peilers voor Lappartient. Ook hij ziet dat er anno 2022 harder dan ooit wordt gefietst en ook bij hem zit er altijd een duiveltje op zijn schouder die vraagtekens zet. 'Als ik resultaten zie die ik niet normaal vind, dan deel ik dat met de ITA. Zij kunnen er dan naar kijken. Maar ik wil niet in de positie zitten dat we meteen denken aan prestatiebevorderende middelen als iemand harder trapt dan anderen. Ik snap dat het komt door het verleden, maar het is niet goed voor de sport dat we resultaten niet kunnen vertrouwen. Het is normaal om vragen te stellen, maar we moeten ook een beetje vertrouwen hebben in het werk dat de ITA doet.'
Waarom werd Pogacar drie keer getest op één dag?
Toch worden er ook vragen gesteld bij het beleid van de UCI en de ITA. Want hoe kan het dat Tadej Pogacar vorig jaar tijdens een rustdag aangaf dat hij in de Tour de France op één dag drie keer (!) werd getest op doping? Is dat nog effectief en waarom lag de Sloveen zo onder de loep? 'In de eerste plaats omdat hij de gele trui droeg en de ITA focust meer op de leiders, om zo het wedstrijdresultaat te verzekeren. Het kan voorkomen dat je een vroege ochtendtest hebt, één voor de start van de race en één na de finish.'
Lappartient geeft aan dat hij met dit beleid ook druk wil uitoefenen op de leiders van vandaag. 'We willen druk zetten op de potentiële winnaars van de Tour de France. Pogacar werd niet zoveel getest omdat hij werd onderzocht, maar om te verzekeren dat de ITA z'n werk doet en de renners niet ontsnappen aan onze testprogramma's. Ik weet niet waarom hij drie keer werd getest op één dag. Ik kan alleen zeggen dat we vanuit de UCI meer willen testen, zodat de leiders in de Tour de France de druk voelen. Iedereen moet voelen dat de ITA naar hen kijkt.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties