Het ging donderdagmiddag, nota bene tijdens een veredelde overgangsetappe, helemaal mis met Mikel Landa. De Bask van Soudal Quick-Step zat te ver van achter, kon niet mee op een klim op een goede 35 kilometer van de streep en verloor zowaar zijn top vijfplek. Er was een hoop gedoe rond de ploeg, die enkele krachten vooraan wel erg laat zag uitzakken om de kopman uit de brand te helpen. Nu heeft Patrick Lefevere, de ploegbaas, zich ook uitgesproken over de jammerlijke val van Landa.
Lefevere kijkt daarbij vooral naar de technologie en trekt de vergelijking met de Formule 1. Die zorgt daar voor constante communicatie tussen coureurs en staf. 'Met die ervaring in het achterhoofd keek ik donderdag naar de Vuelta en zag ik hoe het tactisch compleet in de soep draaide voor. We hadden drie man mee vooraan, terwijl achteraan Mikel Landa een offday had. De logische gang van zaken is dan om de mannen vooraan te laten uitzakken om achteraan het klassement van de kopman te redden, maar dat heeft veel te lang geduurd.'
In zijn column in Het Nieuwsblad haalt hij vervolgens de omgeving van de koers aan. 'Oorzaak? De rit ging door het Parque Natural de Izki, waar er geen netwerk is. Ploegleider Wilfried Peeters had vooraan achter de kopgroep geen beelden in de auto en kon zelfs niet bellen naar Iljo Keisse en Geert Van Bondt. Bovendien reden de kopgroep en het peloton te ver uit elkaar waardoor ook de radiootjes niet werkten.' Daardoor zou dus nooit zijn binnengekomen dat Landa een fiks aantal minuten en zijn topplek aan het verliezen was.
Lees verder onder de foto
Lefevere trekt vergelijking met Formule 1: 'Hoe wij ze wegduwen, pijnlijk om te zien'
Patlef vervolgt zijn relaas op kenmerkende wijze en baalt zichtbaar enorm. Landa was goed op weg zijn tweede top vijfplek in deze zomer te behalen, want eerder werd hij ook al vijfde in de Tour de France. 'Het resultaat was een ‘shit show’: Mattia Cattaneo maakte kans om vooraan de rit te winnen, maar werd opgedragen om te wachten. Hij stond acht minuten letterlijk stil en had bij wijze van spreken twee sigaretten kunnen roken. Om uiteindelijk bij Landa te komen op een moment dat het kalf al verdronken was.'
Ploegleider van dienst, Iljo Keisse, schaamde zich, zo meldt Lefevere. Dat hij op deze manier de topnotering van de ploeg mede om zeep had geholpen. Onzin, want het probleem ligt ergens anders. 'Het probleem is het wielrennen, waar de bevoegde instanties graag hebben dat onze ploegleiders blind moeten varen. Hoe Formule 1 de technologie omarmt en hoe wij ze wegduwen: pijnlijk om te zien.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties