De Giro d'Italia staat weer voor de deur, en ook dit jaar is Nederland goed vertegenwoordigd. In Turijn staat een twaalftal Nederlanders aan de start. In de Leiderstrui bespreekt hun kansen en hun rol binnen de ploeg!
De hofleverancier is natuurlijk de Nederlandse ploeg Jumbo-Visma. Met vier renners leveren zij het grootste deel, terwijl ook Trek-Segafredo en Intermarché-Want-Gobert twee Nederlanders in de gelederen hebben. Tenslotte nemen ook Alpecin-Fenix, Qhubeka ASSOS, EF Education-NIPPO en Groupama-FDJ allen een Nederlander mee naar Italië. Hieronder bespreken we ze één voor één!
Bekijk ook:
Voorbeschouwing Giro d'Italia
Favorieten roze trui
Favorieten paarse trui
Favorieten blauwe trui
Favorieten witte trui
Giro d'Italia pooltips
Bauke Mollema (Trek-Segafredo)
Bovenaan deze lijst prijkt de naam van een van de beste Nederlandse ronderenners van de afgelopen jaren: Bauke Mollema. De renner van Trek-Segafredo wist meerdere keren in de top tien van een grote ronde te eindigen. Als renner van het toenmalige Belkin wist hij in de Tour de France hoge ogen te gooien, maar zijn meest recente topnotering was bij zijn huidige team. Hij behaalde een vijfde plaats in de Giro d'Italia van 2019.
Mollema staat echter niet met klassementsambities aan de start van deze Giro. In aanloop naar de Italiaanse ronde liet hij al meermaals weten zich te richten op etappezeges. Tijdens de podcast In het Wiel vertelde hij zich bij het rijtje te willen voegen van renners die in alle drie de grote rondes een etappezege boekten. Met etappes in de Vuelta en Tour op zak, is alleen een etappezege in Italië nog nodig. Met een voorjaar waarin hij al won in de Trofeo Laigueglia en Tour des Alpes Maritimes et du Var, lijkt hij in ieder geval over de topvorm te beschikken die nodig is.
Dylan Groenewegen (Jumbo-Visma)
Dat we deze naam tegenkomen op de deelnemerslijst mag gerust een verrassing genoemd worden. Dylan Groenewegen werd na zijn crash met Fabio Jakobsen in augustus 2020 voor negen maanden geschorst. Oorspronkelijk was het plan dat de sprinter van Jumbo-Visma zijn rentree ging maken in de Ronde van Hongarije, maar door het uitvallen van Chris Harper werd Groenewegen naar voren gehaald. Zo staat hij één dag na het einde van zijn schorsing voor zijn terugkeer in het peloton.
Ondanks die lange afwezigheid heeft Jumbo-Visma aangekondigd dat Groenewegen in de vlakke ritten de kopman van de ploeg is. De vraag is of hij mentaal sterk genoeg is om zich gelijk weer te mengen in het sprintgeweld in de massasprints, want áls hij er klaar voor is, dan gaat hij hoogstwaarschijnlijk presteren. Met vier etappezeges in de Tour de France heeft de Amsterdammer bewezen te kunnen winnen in een grote ronde.
David Dekker (Jumbo-Visma)
Een van de grootste Nederlandse verrassingen van het voorjaar is David Dekker. De 23-jarige renner van Jumbo-Visma bestormde het profpodium door in zijn eerste koers gelijk de puntentrui te bemachtigen. En dat niet in zomaar een koers, want hij spurtte in de UAE Tour mee met mannen als Mathieu van der Poel, Pascal Ackermann en Sam Bennett. Met twee tweede plekken en een vierde plek in de massasprints wist hij een aantal topsprinters voor te blijven.
Die sprintbenen kan de jongeling helaas niet laten zien in Italië. Nu Groenewegen onverwachts voor zijn kansen mag gaan tijdens deze Giro d'Italia, is dat voor Dekker in het bijzonder een enorme aderlating. Het jonge sprinterstalent stond eigenlijk in een vrije rol voor Jumbo-Visma aan de start in zijn eerste grote ronde. Die ambities moeten nu helaas even de ijskast in, want Dekker is de lead-out voor Groenewegen in Italië de komende drie weken. Maar wie weet, als Groenewegen de benen niet heeft...
Koen Bouwman (Jumbo-Visma)
Waar we als Nederlanders al gauw kijken naar de renners die kanshebbers zijn voor overwinningen, staan er in de schaduw van die mannen vaak trouwe knechten. Één van die trouwe knechten is Koen Bouwman. De Nederlander wist in 2017 een etappe in de Dauphiné te winnen, maar in de grote rondes is hij vrijwel nooit op de voorgrond te aanschouwen.
Waar Dekker en Groenewegen Jumbo-Visma in de sprint aan etappezeges moeten helpen, richt de Nederlandse formatie haar pijlen in de bergen op George Bennett. De klassementsrenner uit Nieuw-Zeeland wordt daarin bijgestaan door Tobias Foss en Bouwman. Zij mogen hun kopman gaan helpen in het hooggebergte van Italië. Bouwman staat dus volledig in dienst van Bennett als knecht.
Jos van Emden (Jumbo-Visma)
Als we het hebben over trouwe Nederlandse knechten, dan is Jos van Emden een van de eerste namen die genoemd moet worden. De Nederlander reed al menig grote ronde in dienst van zijn kopmannen. Met name in de Giro d'Italia stond hij al vaak aan de start: de Nederlandse hardrijder was er sinds 2016 ieder jaar bij. Dat deed hij niet onverdienstelijk. In zijn specialiteit won hij zelfs al eens een rit in de Giro. In 2017 wist Van Emden de slottijdrit op zijn naam te schrijven.
Als Van Emden een nieuwe rit wil winnen in de Giro d'Italia, dan moet dat wederom gebeuren in de tijdrit, want de inmiddels 36-jarige renner van Jumbo-Visma rijdt in dienst van de kopmannen Groenewegen en Bennett. Hij zal vooral proberen die twee zoveel mogelijk uit de wind te houden. Laten we hopen dat de oudgediende in de twee tijdritten nog eens kan laten zien dat hij het hardrijden niet verleerd is.
Oscar Riesebeek (Alpecin-Fenix)
De volgende renner in deze lijst is een iets minder ervaren ronderenner. Oscar Riesebeek staat voor het eerst aan de start van een grote ronde. Dit doet hij na een enorm sterk voorjaar, waarin hij onder meer naar een plek in de top tien reed in de Brabantse Pijl. De 28-jarige renner rijdt sinds 2020 voor Alpecin-Fenix, maar beleeft dit jaar zijn echte doorbraak. Die mag hij nu dus bekronen met een Giro-deelname.
Alpecin-Fenix staat aan de start met een goede ploeg, die wordt aangevoerd door een grote naam: Tim Merlier. De Belgische sprinter mag het gaan laten zien in de massasprints. Of Riesebeek een rol gaat spelen in het sprinttreintje van Merlier is de vraag. In het klassiekervoorjaar liet hij zich vooral zien in de ontsnapping, ruimte die hij mogelijk ook gaat krijgen in de Giro d'Italia.
Koen de Kort (Trek-Segafredo)
De oudste Nederlander aan de start van de Giro is Koen de Kort. De renner van Trek-Segafredo is met zijn 38 jaar inmiddels gerust een veteraan in het wielerpeloton te noemen. Winnen doet hij tegenwoordig niet veel meer, maar dat is ook niet gek, aangezien de Nederlander al sinds 2005 in het profpeloton te vinden is. Hij is dan ook vooral een gewaardeerde kracht vanwege zijn ervaring.
De Kort is een renner die vooral in dienst van anderen rijdt. Voorheen was hij een van de wegkapiteins in de sprinttrein van Marcel Kittel bij het toenmalige Skill-Shimano, tegenwoordig staat hij met zijn ervaring vooral de kopmannen van Trek-Segafredo bij. Ook in Italië is de verwachting dat De Kort voor zijn ploeg gaat knechten. In de sprint gaat de Italiaanse formatie voor Matteo Moschetti, terwijl in de bergen Mollema, Vincenzo Nibali en Giulio Ciccone voor ritzeges gaan.
Wesley Kreder (Intermarché-Wanty-Gobert)
Bij het Belgische Intermarché-Wanty-Gobert staan twee Nederlandse Giro-debutanten aan de start. De eerste die wij hier behandelen is Wesley Kreder. De 30-jarige Nederlander stond nog niet eerder aan het vertrek van een grote ronde, maar maakt nu dus zijn opwachting in de Giro d'Italia.
Intermarché-Wanty-Gobert staat aan de start met de ambitie om mee te dingen om de etappezeges. In de bergen rekenen ze daarmee op Quinten Hermans en in de heuveletappes op André Pasqualon. In de vlakke ritten mag Kreder zich echter laten zien. De ploeg meldde dat hij samen met Riccardo Minali mag zorgen voor succes in de massasprints. Wie weet zien we Kreder dus vooraan in de vlakke ritten!
Taco van der Hoorn (Intermarché-Wanty-Gobert)
De tweede Nederlandse renner die namens Intermarché-Wanty-Gobert meedoet, is Taco van der Hoorn. Ook voor hem betekent het een debuut in de Giro. Zijn ploeg is dit jaar nog niet bijzonder succesvol geweest. De formatie is tot nu toe met name in ontsnappingen veelvuldig in beeld geweest, bijvoorbeeld met Maurits Lammertink in de Waalse Pijl. Ook van Van der Hoorn is dit het sterke punt.
De Belgische formatie wacht nog op haar eerste zege in 2021, dus de hoop zal zijn dat dat succes in de Giro d'Italia wordt geboekt. Van der Hoorn zal daarvoor vooral moeten zorgen in de ontsnapping. De Nederlander krijgt een vrije rol van zijn ploegleiding: 'Hij is een aanvaller pur sang, dus laat hem maar lekker koersen', kunnen we optekenen uit de mond van zijn sportdirecteur, Valerio Piva.
Bert-Jan Lindeman (Qhubeka ASSOS)
Voor de Zuid-Afrikaanse formatie Qhubeka ASSOS rijdt de Nederlander Bert-Jan Lindeman. De voormalig renner van Jumbo-Visma wist op de valreep een plekje in de selectie te bemachtigen, nadat hij moest vertrekken bij de Nederlandse ploeg. Met een etappezege in de Vuelta is Lindeman niet vreemd van succes in een grote ronde.
Of Lindeman zijn klimmersbenen mag laten zien in de ontsnapping is echter nog maar de vraag. De Nederlander heeft bij Qhubeka ASSOS te maken met Domenico Pozzovivo, die hoopt op een goed klassement in deze Giro d'Italia. De kans dat Lindeman voor eigen kans mag gaan, lijkt dan ook klein. Hij zal normaal gesproken zo lang mogelijk bij Pozzovivo proberen te blijven wanneer het bergop gaat.
Julius van den Berg (EF Education-NIPPO)
Ook voor de elfde renner in deze lijst betekent de deelname het Giro-debuut. Net als Van der Hoorn, Kreder en Riesebeek rijdt Julius van den Berg voor het eerst de Giro d'Italia. Voor hem is het echter niet de eerste deelname aan een grote ronde. Hij reed in 2020 al mee in de Vuelta a España, waar zijn kopman Hugh Carthy derde werd.
Ook in deze Giro d'Italia staat Carthy weer aan de start met klassementsambities en dat betekent dat Van den Berg wederom als knecht rondrijdt om zijn kopman in de bergen bij te staan. Van den Berg heeft daar enorm veel zin in: 'Ik kijk hier al lang naar uit. Het is een van de drie grootste wedstrijden van het jaar en het zal zeker speciaal worden. '
Lars van den Berg (Groupama-FDJ)
De laatste Nederlander aan de start van de Giro d'Italia is Lars van den Berg, geen familie van de hiervoor genoemde Julius van den Berg. De nog altijd pas 22-jarige renner staat voor het eerst aan de start van een grote ronde. De Giro stond oorspronkelijk niet op zijn programma, maar door het wegvallen van Thibaut Pinot kwam er een plekje vrij, die de Nederlander mag opvullen.
Doordat Pinot niet aan de start staat van deze Giro d'Italia, ontbreekt een échte kopman bij Groupama-FDJ. De Franse formatie gaat voor een goed klassement met Rudy Molard, maar die hoeft hij waarschijnlijk niet bij te staan in de bergen. 'Het doel is om een keer in een ontsnapping te gaan en dan is het hopen dat ik kan wegblijven en zo een resultaat kan rijden.'
Pim Lansbergen
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties