Plan-Pogacar, WorldTour-aanval en vrije Nederlanders: een blik op 2025 met de grootste transfers in wielerland Wielrennen
Wielrennen

Plan-Pogacar, WorldTour-aanval en vrije Nederlanders: een blik op 2025 met de grootste transfers in wielerland

Plan-Pogacar, WorldTour-aanval en vrije Nederlanders: een blik op 2025 met de grootste transfers in wielerland

De laatste stekkies raken langzaam opgevuld, de transfers in de wielrennerij voor het jaar 2025 zijn bijna allemaal afgerond. Het waren er vooral heel veel. Van Jan Maas tot Jan Tratnik en van Julian Alaphilippe tot Pablo Castrillo. Ze zochten hun heil bij nieuwe ploegen, zoekend naar nieuwe energie en uitdagingen. Wat betekenen de meest in het oog springende transfers voor de verhoudingen in het wielerjaar 2025?

Vanaf 1 augustus rolden ze allemaal binnen. Voor wie zijn of haar naam al veelvuldig in de media zag rondzingen een absolute verlossing. Voor wie nog geen nieuwe werkgever had voor 2025 een dag om te beginnen met stressen. Sommigen wachtten lang, zoals Demi Vollering, met het bekendmaken van de nieuwe ploeg. Hieronder bespreken we vier interessante verschuivingen in wielerland.

Lees verder onder de foto

Plan-Pogacar, WorldTour-aanval en vrije Nederlanders: een blik op 2025 met de grootste transfers in wielerland
Red Bull-BORA-hansgrohe gaat met een gerichte tactiek 2025 in

Red Bull-BORA-hansgrohe versterkt groep rondom Roglic, maar richt pijlen duidelijk ook op voorjaar met komst revelaties

Toen de 2023-bladzijde omging naar het hoofdstuk-2024, was de transfer van Primoz Roglic met afstand de meest spraakmakende van de herfst. Het winnen van de Tour werd voor de ploeg BORA-hansgrohe het doel van het jaar, dat lukte na een turbulente voorbereiding en valpartij van de Sloveen uiteindelijk niet. Roglic wordt een dagje ouder, en met het ingestapte Red Bull als nieuwe geldschieter is de Duitse ploeg de bakens toch enigszins gaan verzetten, getuige de namen die in 2025 de ploeg versterken.

Want wie inzoomt op de inkomende transfers, ziet een heuse nieuwe voorjaarskern ontstaan. Mick van Dijke en tweelingbroer Tim van Dijke ontwikkelden zich bij Visma | Lease a Bike sterk in het voorjaar van 2024 en zij zijn niet de enige nieuwkomers. Wat te denken van Gianni Moscon en Jan Tratnik? Deze twee ervaren mannen hebben hun sporen verdiend in het voorjaar. Moscon was jarenlang vaste gast in de finale van Parijs-Roubaix, terwijl Tratnik in februari de Omloop Het Nieuwsblad won.

Tel daar de komst van Oier Lazkano en Laurence Pithie bij op en er ontstaat een schitterende groep coureurs voor de startlijsten in het voorjaar. Pithie is de snelle man van dienst, Lazkano de opportunistische avonturier voor de Belgische wedstrijden. Beide mannen braken door in 2024. Bovenstaande zes namen zouden eveneens allemaal nuttige krachten zijn als wegkapiteins of knechten bergop voor Roglic. In de Tour, die veel venijnige ritten kent, of anders in de Giro. Red Bull heeft zijn huiswerk gedaan en de ploeg op geweldige wijze in de breedte versterkt.

Lees verder onder de foto

Plan-Pogacar, WorldTour-aanval en vrije Nederlanders: een blik op 2025 met de grootste transfers in wielerland
Toch zeker een van de grootste transfers van het jaar: Simon Yates naar Visma | Lease a Bike

Uiterst slimme zet Visma | Lease a Bike: komst Yates moet Tourploeg Vingegaard weer naar niveau van 2023 brengen

Vanaf het moment dat de broertjes Adam en Simon Yates uit elkaar gingen, ontwikkelden de carrières van de Britse tweeling zich behoorlijk verschillend. Beide klimmers bleken behoorlijk grillige klassementsrenners. Het ene jaar top, het andere jaar flop. Adam koos voor de collectieven van eerst INEOS Grenadiers en later UAE Team Emirates, waar Simon bij Jayco AlUla bleef.

En eerlijk is eerlijk: het dragen van minder druk op de schouders deed Adam Yates goed: hij eindigde op het podium van de Tour van 2023 als rechterhand van Tadej Pogacar. De klimmer koerste met name dit seizoen in wedstrijden met minder zwaarte zelf naar mooie resultaten. 'Doet ie goed, dat broertje van mij', zal Simon Yates gedacht hebben. Zijn stap naar Visma | Lease a Bike leek een vreemde, maar is best begrijpelijk als we inzoomen op renner en ploeg.

Want Visma | Lease a Bike mist de slagkracht die het voorheen als collectief wel had. Het opstellen van meerdere klassementsrenners in grote rondes is een recept voor succes gebleken in de laatste jaren. En terwijl de druk komende zomer volledig op de schouders van tweevoudig Tourwinnaar Jonas Vingegaard zal liggen, kan Simon Yates in de luwte eventueel een eigen klassement rijden.

De komst van de Brit zorgt voor extra buskruit bergop en dat heeft de Nederlandse ploeg simpelweg nodig. De ploeg mist een échte tweede klassementsman sinds het vertrek van Roglic eind 2023. Met Matteo Jorgenson, Sepp Kuss en Simon Yates kan de ploeg straks in juli een mooie klimtrein opstellen met mannen die zelf de druk van pure kopman niet zullen voelen. Het is daarbij uitkijken of Yates zelf ook beter zal presteren. Die kans lijkt, afgaande op de uitwerking van Adams transfer naar UAE, toch behoorlijk groot.

Lees verder onder de foto

Plan-Pogacar, WorldTour-aanval en vrije Nederlanders: een blik op 2025 met de grootste transfers in wielerland
Na tig jaar in dienst van Soudal Quick-Step is het afwachten wat Julian Alaphilippe voor Tudor zal betekenen

Tudor wil WorldTour met gestrekt been aanvallen: Alaphilippe en Hirschi nieuwe parels van ploeg in ontwikkeling

Tudor Pro Cycling sloeg in de nazomer twee keer op niet mis te verstane wijze toe. Julian Alaphilippe en Marc Hirschi werden binnengehaald. Deze twee veelzijdige coureurs beginnen in Zwitserse dienst aan een fris hoofdstuk in hun loopbaan, terwijl ze als nieuwe gezichten van Tudor de groei van het team moeten versnellen. De puzzelstukken tussen team en renners lijken precies te passen en de verwachtingen zullen meteen hoog liggen.

Hirschi treft bij Tudor een gespreid bed aan. Hij reed eigenlijk al een volledig eigen programma, als een van de weinige renners bij UAE Team Emirates. Dat was echter wel vaak in de kleinere wedstrijden. Een ploeg van eigen bodem, waar hij volledige vrijheid zal krijgen, lijkt dé omgeving om verder door te groeien naar het briljante niveau dat door de Zwitser werd aangetikt in het coronajaar 2020. In dat jaar koerste Hirschi aan de zijde van Roglic, Pogacar en Alaphilippe in de grootste koersen.

En laat laatstgenoemde nou samen met Hirschi naar Tudor trekken. Alaphilippe kende een renaissance in 2024 met onder meer een fraaie ritzege in de Giro. Een nieuwe, niet door Patrick Lefevere geleide omgeving zal de eigenzinnige Fransman een groeibodem geven om te excelleren. We zagen immers afgelopen seizoen dat de nu 32-jarige Loulou dat nog altijd kan. De tandem Hirschi-Alaphilippe kan zomaar eens mee gaan doen in de finales van de grootste klassiekers. Bovendien ligt met deze twee namen de weg naar de Tour wagenwijd open voor Tudor. Een straf staaltje scouting van de Zwitsers.

Lees verder onder de foto

koen bouwman
Koen Bouwman zal bij Jayco AlUla eindelijk verlost zijn van het Visma | Lease a Bike-keurslijf

Poels, Teunissen en Bouwman: Bevrijde Nederlanders op zoek naar succes in 2025

Vanuit Nederlands perspectief worden drie mannen bevrijd van de rollen die ze eerst hadden. De meest in het oog springende transfer is toch die van Koen Bouwman. De Achterhoeker toonde in 2022 in een vrijbuitersrol aan tot grote hoogte te kunnen stijgen. Hij had bij Visma | Lease a Bike echter simpelweg de vrijheid niet en kiest voor een gedurfd vertrek. Bouwman krijgt wat hij wil bij Jayco AlUla en zal eigenlijk voor het eerst in zijn loopbaan op voorhand een vrije rol hebben, misschien wel in de Tour de France. Dan zal direct duidelijk worden hoe de kleine blonde klimmer zal gedijen zonder de veiligheid van een knechtenrol.

Bij Astana Qazaqstan geldt hetzelfde scenario voor Mike Teunissen en Wout Poels. Eerstgenoemde leek voorbestemd de nieuwe sprintaantrekker van Olav Kooij te worden, maar zal juist bij de Kazakse ploeg zijn ooit zo gewenste vrijheid weer terugvinden. Hij kan een grote rol voor de blauwhemden spelen in de voorjaarsklassiekers. Voor Poels rest nog één doel: een Girorit winnen. Op 37-jarige leeftijd is de Limburger nog niet versleten en bij Astana zal die missie waarschijnlijk niet gedwarsboomd worden, zoals bij Bahrain Victorious al wel gebeurde. Noteer Poels alvast maar voor de vele vluchtersritten in La Corsa Rosa.

Lees verder onder de foto

dan mclay
De komst van Dan McLay naar Visma | Lease a Bike was toch wel een daverende verrassing

Eervolle vermeldingen: Martinez, Higuita, Asgreen en Narváez

Bovenstaande aardverschuivingen daargelaten, verkasten nog vele toppers naar andere ploegen. Misschien wel de meest in het oog springende: Jhonatan Narváez verliet INEOS Grenadiers voor UAE Team Emirates. De vraag is hoeveel vrijheid de Ecuadoraan in de ploeg van Pogacar krijgt. Die lijkt Sergio Higuita alvast wel te krijgen bij Astana. De Colombiaan speelde een kleine rol bij Red Bull-BORA-hansgrohe sinds de komst van Roglic.

En wat te denken van Lenny Martinez? De pas 20-jarige Fransman verzilverde zijn topjaar bij Groupama-FDJ met een gang naar Bahrain Victorious en daar zullen de verwachtingen hoog zijn. Kasper Asgreen vertrok als vertrouwd Lefevere-poulain dan weer bij Soudal Quick-Step. Hij ging naar EF Education-EasyPost, een ploeg die goed past bij de Deen. En tot slot Dan McLay, het konijn uit de hoge hoed dat Kooij bij Visma | Lease a Bike moet afzetten voor diens sprintzeges. De komst van de Brit is het bewijs dat de Nederlandse topploeg een risicootje durft te nemen. Gezien het verleden bij onder meer de komst van Bart Lemmen, zal ook de komst van McLay zomaar perfect uit kunnen werken.

Een hoop om naar uit te kijken, nu het seizoen 2024 erop zit. Voor alle transfers voor 2025, hier een overzicht!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws