Jumbo-Visma zette in de Omloop Het Nieuwsblad direct de puntjes op de i met een perfect uitgevoerd plan, waardoor Dylan van Baarle er uiteindelijk met de zege vandoor ging. Een reconstructie van die Omloop-blauwdruk, waar al sinds oktober aan gewerkt is door de betrokkenen.
1. Gent, nog 207 kilometer te gaan
In het sfeervolle Kuipke worden de deelnemende ploegen één voor één voorgesteld, waarbij Jumbo-Visma als laatste aan de beurt is. Zo zijn de verhoudingen ook: iedereen is benieuwd naar hoe de geelzwarte brigade van de Teide is gekomen, waar het met zes van de zeven deelnemende renners deze Omloop Het Nieuwsblad heeft voorbereid.
Van Baarle geeft daar aan dat hij nog 'niet weet waar hij staat en dat hij niet dé vooruitgeschoven man zal zijn', maar de signalen van zijn teamgenoten zeggen dan eigenlijk al genoeg. 'Ze zijn goed. Hoe goed? Dat gaan we zien', vertelde Tim van Dijke, die als enige al wel reed, tegen ons bij de start. 'Ik denk wel dat het goed komt', hintte hij toen al op de overwinning in de Omloop. 'Ik denk ook niet dat we met een lagere ambitie aan de start moeten staan.'
2. Leberg, 170 kilometer van de finish
Zeven coureurs zijn inmiddels weggereden: Jelle Wallays (Cofidis), Matthis Le Berre (Arkéa Samsic), Mattias Norsgaard (Movistar), Louis Blauwe (Bingoal), Adam De Vos (Human Powered Health), Alex Colman en Gilles De Wilde (Flanders-Baloise). Daarachter rijdt slechts één man op kop, Edoardo Affini van Jumbo-Visma. En dat zorgde bij de andere renners van de ploeg voor wat irritatie.
'Edo heeft direct de controle gepakt', stelde Van Baarle, die bijval kreeg van ploegleider Arthur van Dongen. Hij verwijt de andere ploegen met favorieten niets. 'Het is hun goed recht, iedereen heeft een andere tactiek. Er is niemand verplicht om op kop te rijden of mee te achtervolgen. Wij doen dat wel, maar we gaan het zeker niet alle koersen zo doen.'
Nathan Van Hooydonck zag het wat anders. 'Daar kan ik met mijn verstand niet bij. 'Ik snap die mannen van Lotto-Dstny niet, die hebben de beste coureur van het moment. Ze hebben weet ik niet hoe hard getraind, en dan gaan we koersen en dan zeggen ze: we gaan alleen rijden als er nog meer komen helpen. Dat vind ik een beetje kinderachtig. Als wij er niet achter gaan rijden, rijdt de vroege vlucht voor de overwinning', klonk het zichtbaar geïrriteerd. Maar daarmee stonden de mannen wel op scherp, bleek later.
3. Lange Munte, 114 kilometer te gaan tot Ninove
Er is slechts één heuveltje gerond en één kasseistrook overwonnen tot dan, maar op de tweede rij stenen van de dag besluit Jumbo-Visma het lont al in het kruitvat te steken. 'We zijn hier al vanaf november mee bezig, met hoe we deze koersen willen aanpakken. Dat is het grootste verschil tussen INEOS en Jumbo-Visma. We zoeken punten uit waar we het hard willen maken. Soms is dat vroeg, soms is dat laat. Maar misschien maakt ons dat verrassend', concludeerde Van Baarle na afloop.
Tim van Dijke trok daar voor een eerste keer door, met al zijn ploegmaten (op Affini na) in het spoor. Slechts acht man haken hun wagonnetje aan: Fred Wright (Bahrain Victorious), Marco Haller (BORA-hansgrohe), Magnus Sheffield, Connor Swift (INEOS Grenadiers), Kelland O'Brien (Jayco AlUla), Daan Hoole (Trek-Segafredo), Pascal Ackermann (UAE-Team Emirates) en De Lie.
'Het was de bedoeling om op de Lange Munte controle te pakken en de koers hard te maken, dat was perfect. Die andere acht reden niet mee, dat zouden wij ook niet doen', legt Van Dongen uit. 'We hadden afgesproken om het daar te proberen en vervolgens niet meer te laten stilvallen', vult Tiesj Benoot aan. ' 'Dat is continu zorgen dat je een overtal hebt in de voorste groepen', legt Plugge de gedachte erachter uit. 'Als dat lukt, zoals nu het geval was met Tiesj, Nathan, Christophe en Jan (Tratnik, red.) in verschillende groepen, is het wel duidelijk dat wielrennen geen individuele sport is, maar een teamsport.'
4. Katteberg, minder dan honderd kilometer nog
Op de eerstvolgende helling laten de 'grote' mannen van Jumbo-Visma (Laporte, Van Baarle en Benoot) zich opnieuw uitzakken tot in het peloton, daar de andere acht niet wensten mee te rijden. Tratnik en Van Hooydonck blijven over, samen met Wright, Haller, O'Brien en Swift. Daarachter moeten de jongens van onder meer Lotto-Dstny, INEOS en Soudal Quick-Step vol aan de bak om deze aanval te neutraliseren, terwijl Affini zijn mannen nog altijd van voren weet te houden.
Als Tim Declercq, de beoogde man om het gat toe te rijden, ook nog eens ten val komt slaat de paniek een beetje toe. Uiteindelijk is het Casper Pedersen, vooraf door ploegmaat Yves Lampaert nog op drie gezet in zijn pronostiek, die het laatste gaatje dicht naar de groep. Geen probleem voor Tratnik en Van Hooydonck, die zich vanaf het moment dat ze gegrepen worden, op 65 kilometer van de meet, niet meer weg laten slaan van de voorposten. Van Dijke is na een probleem wel weg van voren.
5. Wolvenberg, 56 km te gaan, paniek in ploegleidersauto maar niet bij Van Baarle
Net voor de Wolvenberg zien we eigenlijk het enige smetje op het plan van Jumbo-Visma. Van Baarle raakt even achterop. 'Ik was de jongens even een beetje kwijt', gaf hij aan na afloop. 'Toen dacht ik: ik moet mijn eigen pad zien te vinden. Twee jongens haakten in elkaar en mijn ketting schoot er daardoor af, waarna ik de ketting er lastig opkreeg.' Daardoor draaide de Nederlander als één van de laatsten die heuvel op.
'Ik probeer mezelf dan rustig te houden', schetst de welbespraakte man uit Voorburg. 'Grischa Niermann zei vanuit de ploegleiderswagen meteen: wachten, iemand moet wachten. Maar ik zei: blijf maar gewoon zitten waar jullie zitten en dan kom ik wel naar jullie toe', aldus de kalme Van Baarle. En zo geschiedde, enkele kilometers later nestelt zich hij met de gevallen (en uiteindelijke nummer twee) De Lie terug voorin. Tratnik en Van Hooydonck controleren ondertussen nog steeds vooraan de grote groep.
6. 41 km, Molenberg, hét punt der punten
De heuvel waar iedereen, maar dan ook iedereen, voorin wil zitten: de Molenberg. Een smalle baan, waar als eerste opdraaien - of in ieder geval vooraan - cruciaal is. Jumbo-Visma krijgt dit met drie man voor mekaar, waarna Van Hooydonck zijn vermogen het werk laat doen op de stroken bergop.
Een select groepje volgt, met Laporte, De Lie, Tim Wellens (UAE), Tom Pidcock (INEOS), Stefan Küng (Groupama-FDJ). Van Baarle mist de slag net, maar herstelt het eigenhandig op de vieze uitloper van de Molenberg. Daar zien we al wie wél goed is en wie niet.
7. 38 km, dé aanval, op zijn Van Baarles
Als er iets is wat Van Baarle goed kan, is het doorzetten op de momenten dat iedereen aan het uitpuffen is. Zo bewees hij ook zaterdag weer: ploegmaat Van Hooydonck zit op kop, iedereen is aan het bijkomen van de zware Molenberg en weg is hij. Op onderstaande foto is mooi te zien hoe Van Hooydonck schuin onder zijn arm kijkt en Van Baarle al ziet komen aan de rechterkant van de weg.
‘Ik reed op kop, hij demarreerde langs links en weg was hij. Jasper Stuyven wilde er naar toe, maar die kwam er niet bij. Dan weet je dat het hard ging', vertelde Van Hooydonck na afloop. De Nederlander zelf noemde het instinct. 'Als ik vooruit zit zijn die andere jongens meer op hun gemak. Zo kunnen hun krachten sparen en mijn vlucht beschermen, dat was de tactiek. Maar het maakte niet uit wie het was.'
8. 27 km, één voor één de tank leeg
Van Baarle kreeg Le Berre (die eerder al in de vlucht van de dag zat), Florian Vermeersch (Lotto-Dstny) en Jonathan Milan (Bahrain Victorious) met zich mee, waarbij het gevaar met name van die laatste leek te komen. Milan is rap, won dit seizoen al meerdere wedstrijden en is als toptalent een onbeschreven blad in dit soort races. Twijfel was er bij Jumbo-Visma, dat op dat moment Tratnik kwijtspeelde met een lekke band, echter niet.
'Het was duidelijk dat Dylan een superdag had en dan bescherm je hem', legt Van Dongen uit. En zo geschiedde: Milan moest als eerste passen, waarna ook Vermeersch er op de Elverenberg aan moest geloven. 'Florian deed nochtans niet overdreven gek in die vlucht met Van Baarle', vertelde Lotto-Dstny-ploegleider Nikolas Maes na afloop bij HLN. 'Dylan moet dus echt supersterk zijn geweest. Lossen was geen schande.'
9. 17 km, ook Le Berre rijdt tegen de muur op Kapelmuur
Beslissende factor, of toch de meest gekende, op dit parcours van de Omloop Het Nieuwsblad is natuurlijk de Kapelmuur. Nog op de Vesten, de strook voor de bekende beklimming, rijdt Le Berre zich pierdood in het wiel van de stug doorkarrende Van Baarle. Daarachter steekt Wellens de rest af in het peloton, met Matej Mohoric van Bahrain Victorious in zijn spoor.
Daar voltrok zich één van de beslissende momenten in de koers: Laporte sleept zich in het wiel van De Lie naar dit tweetal toe, waardoor Jumbo-Visma met haar snelle man ook vertegenwoordigd is in de achtervolgende groep. Laporte sleept en sleept, terwijl Van Baarle rijdt en rijdt. In groep drie, waar ploegen als EF verwoede pogingen doen, storen Benoot en Van Hooydonck. Op de Bosberg is al duidelijk dat het heel lastig gaat worden om Van Baarle te kloppen.
Plugge zag het met trots aan. 'Dit is waar we de hele winter over hebben gepraat', doelt hij op de tactiek van overtal creëren in elke groep en ook het bewustzijn van tactisch vermogen van Laporte in zo'n situatie. 'Praten is dan heel leuk, maar op een gegeven moment moet je het ook gaan uitvoeren. Als die mannen dan in staat zijn om het zo uit te voeren zoals we het besproken, is dat geweldig om te zien. Ik ben trots.’
10. Ninove, waar Van Baarle met onwetendheid naar toe rijdt
Voor de TV-kijker was het toen al lang en breed duidelijk, maar Van Baarle zelf wist pas bij het passeren van het kilometervod dat het voor hem zou zijn. 'Ik kreeg geen tijdsverschillen, vanaf het moment dat ik wegreed heb ik niets gehoord. Ik heb geen bordje gezien en in het oortje hoorde ik alleen maar gekraak, iets van dat Christophe in de buurt zat. Het was junioren-style, maar je moet dan sterk zijn om dat uit te schakelen. Ik heb een tijdrit vanaf de Bosberg gereden', vertelde hij na afloop.
Na de finish vallen Laporte (die nog derde werd), Benoot en Van Hooydonck hem direct in de armen. Samen winnen, luidt het credo bij Jumbo-Visma. 'Een team smeden is heel belangrijk, daarom rijden we hier in november ook al rond. Dan zitten die mannen ook bij elkaar op de kamer en uren aan tafel. Om video’s te analyseren, over tactiek te spreken en plannen te maken', schetst Van Dongen.
En nu? Geen tijd voor feest, horen we bij zowel de ploegleider als CEO. 'Als we het zo mét elkaar kunnen doen is dat heel mooi, maar voor feestvieren is er nog geen tijd', zegt Plugge. 'Het seizoen is nu begonnen en we hebben een heleboel geluld, maar nu is het zaak om te doen wat we toen hebben besproken en die plannen uit te voeren.' Van Dongen vult aan: 'We hebben nog meer doelen deze periode. Laten we de voeten dus ook op de grond houden. Stap voor stap.’
Tom van der Salm (Twitter: @TomvanderSalm) | e-mail: t.vandersalm@indeleiderstrui.nl)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties