Red Bull–BORA en Van Poppel vliegen (privé) met helder Roglic-plan: 'Kom beter tot m'n recht in Tour-sprints' Wielrennen
Wielrennen

Red Bull–BORA en Van Poppel vliegen (privé) met helder Roglic-plan: 'Kom beter tot m'n recht in Tour-sprints'

Red Bull–BORA en Van Poppel vliegen (privé) met helder Roglic-plan: 'Kom beter tot m'n recht in Tour-sprints'

Als BORA-hansgrohe een grote ronde start, zou het 't liefst altijd een Danny van Poppel meenemen. De 30-jarige Nederlander is er na de Giro d'Italia ook bij in de Tour de France, namens een nieuw en ambitieus Red Bull-BORA-hansgrohe. In de Leiderstrui sprak met de goedlachse spurter, die z'n sprintbenen in de Ronde van Frankrijk misschien nog weleens mag tonen. Primoz Roglic is echter de grote leider.

Van Poppel reed in mei de Giro, waar hij het na vijftien dagen met ziekte voor gezien hield. Sindsdien zagen we hem niet meer in koers. 'Ik ben na de Giro een paar dagen thuis geweest en vervolgens zou ik samen met m’n vrouw op hoogte gaan in Livigno. Na vier dagen werd ik echter heel erg ziek, dus moest ik terug naar huis, want op hoogte kun je niet echt herstellen. Terug in Monaco heb ik vervolgens goed kunnen uitzieken en heb ik mezelf eigenlijk goed voor kunnen bereiden. Ik had 2,5 of 3 weken en dat ging heel goed. Veel alleen getraind, omdat veel jongens niet thuis zijn in deze periode. Dat was ontspannen, dus ik ben er wel klaar voor.'

Klinkt goed. Van Poppel zal in de Tour naast Nico Denz, Marco Haller en Bob Jungels een belangrijke knecht worden voor Roglic in de stressvolle eerste week, waar het niet omhoog gaat. 'Met een klassementsman naar een grote ronde, dat is heel anders. Dan is het iedere dag stress en je moet paraat staan. Maar aan de andere kant verwacht de ploeg dat ik m’n werk doen, maar verwachten ze niet per se een resultaat van mij. Dat neemt wel een hoop druk weg. Ook zonder klassementsman is er stress in de Tour, dus vaak kun je beter vooraan rijden. Dat hoort er allemaal bij en die eerste week is niet altijd leuk. Maar je investeert erin en als je dat goed doet, resulteert dat in iets moois.'

De grote vraag is: is Roglic goed genoeg om er iets moois van te maken. Daniel Felipe Martínez leverde met een tweede plaats in de Giro d'Italia, maar de Sloveen mikt eigenlijk op niets anders dan Tourwinst. 'Het gaat wel goed met Primoz. Ik ken hem en we spenderen veel tijd samen. Hij is goed en relaxed, we wachten gewoon op het begin. Zo staan we erin, met in het achterhoofd die laatste drie dagen in de Tour. Die zijn dicht bij z’n huis in Monaco, dus hij weet bijvoorbeeld precies hoe lastig die tijdrit is. Dat speelt mee, dat het een andere Tour wordt met die laatste tijdrit. Primoz heeft natuurlijk wel een plan gemaakt voor de race, maar de rest is het plan wel duidelijk: hem veilig houden.'

Lees verder onder de foto

Red Bull–BORA en Van Poppel vliegen (privé) met helder Roglic-plan: 'Kom beter tot m'n recht in Tour-sprints'
Van Poppel in de Giro

Mag Van Poppel sprinten in de Tour de France?

Daarin is bij Van Poppel altijd de bijkomende vraag: wat als er een vlakke etappe wordt verreden en Denz, Jungels en Haller kunnen Roglic wel met z'n drieën beschermen? Is er dan ruimte voor een sprint? In de laatste twee edities sprintte Van Poppel in totaal vijf keer top tien. 'Ik hoef niet te sprinten, maar heb uiteraard wel gevraagd hoe het zit op dat vlak. Ik doe wat de ploeg van mij wil, maar ze hebben gezegd dat als de stress is gaan liggen en de Tour ligt wat meer in de plooi, dan zullen we zien als er een sprintkans is. Ze kunnen niks beloven en het ligt echt aan de situatie. In een relaxte etappe mag ik voor m’n kans gaan', zo klinkt het.

'Het maakt me uiteindelijk ook niet zoveel uit', vervolgt Van Poppel. 'Ik weet dat Primoz een kandidaat-Tourwinnaar is, dus ik heb alle begrip voor het standpunt van de ploeg. Als ik de kans krijg, ga ik er vol voor, want hoewel er snelle sprints zijn, zijn er lang niet zoveel sprinters als in de Giro. Daar had ik wel echt veel moeite om zonder trein echt in een goede positie te komen. Dat lukt me normaal wel, maar er vochten nu twintig man om één wiel in de laatste 500 meter. Dat was lastig. In de Tour gaat het wat harder en is het doorgaans wat lastiger, dat ligt mij altijd wel. Hier kom ik beter tot m’n recht. Ik heb al wat lastige sprintkansen gezien en daar moet ik het van hebben.'

Mocht iemand hem hebben opgeschreven voor dag één: think again. Van Poppel lacht een beetje als we hem confronteren met de ambities van onder meer Mads Pedersen om op dag één voor het geel te gaan. 'Ik heb de eerste rit bestudeerd en heb verhalen gehoord van hoe het is, en het is eigenlijk een volwaardige Alpenrit. We finishen niet bergop, maar het wordt heftig. Of Pedersen dat gaat overleven, vraag ik me af. Dat is wel heel ambitieus, want ik denk eerder aan de klassementsmannen. Als zij aan de boom gaan schudden, kunnen er niet veel volgen, zoals op dag één in de Giro. Ik denk dat het nog nooit zo lastig is geweest in de eerste Touretappe, maar dat is wel beter voor het wielrennen. Het klassement wordt meteen gemaakt, zodat er in de eerste week wat minder stress is met vijf of zes sprints. Vaak zijn er veel valpartijen en dat proberen ze op deze manier waarschijnlijk wel iets veiliger te maken.'

Lees verder onder de foto

Red Bull–BORA en Van Poppel vliegen (privé) met helder Roglic-plan: 'Kom beter tot m'n recht in Tour-sprints'

Red Bull geeft ploeg Van Poppel nieuwe impuls

Niet alleen de wielersport verandert in dat opzicht, ook de ploeg van Van Poppel maakt een ware transformatie door. Dankzij BORA en hansgrohe werd de laatste jaren al een stevig begin gemaakt met een klassementsploeg, maar met de intrede van Red Bull komt dat nu in een stroomversnelling. 'Ik heb de hele ontwikkeling van de ploeg in de laatste twee jaar wel meegemaakt, dus ik heb de vooruitgang gezien. Het was al een goed draaiende ploeg, maar nu helemaal. Ik kwam over van Wanty, dus de stap naar BORA was groot. We hebben nu allemaal een eigen kamer in de Tour, matrassen, airco, het is allemaal tiptop in orde.'

Daarbij schuwt Red Bull niet om geld uit te geven en z'n atleten in de watten te leggen. 'Wat ze bij RedBull al hebben ontdekt, wordt nu meegenomen. We hadden op woensdag een presentatie in Salzburg en dan word je opeens met een privéjet opgehaald. Dat kennen we niet in het wielrennen, dat is geen elite-sport. Formule 1 en voetbal echter wel, dus dit is mooi voor het wielrennen. We zijn er alleen nog lang niet, want dit project heeft tijd nodig. We moeten eerst fouten maken om te kunnen verbeteren. Ik zie de verandering, ook in de kleine dingen en een groter budget. Op die manier willen we wel de evenknie worden van Visma | Lease a Bike of INEOS.'

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws