Een grote valpartij ontsierde de absolute finale van de tweede etappe in de Ronde van Burgos. David Dekker kwam in het Jumbo-Visma-treintje als eerste ten val, waarna veel renners volgden. Gevolg was een één-twee-drie voor Jumbo-Visma in de daguitslag, omdat de rest van het peloton werd ogpehouden. Er kwam kritiek op het juichen van Jumbo-Visma, maar vooral over het leggen van een verkeersdrempel in de laatste kilometer. Wat is de schade na afloop van de etappe en wat hadden de renners van Jumbo-Visma te zeggen over de onveilige situatie?
Als eerste de hoofdrolspeler van de dag en vooral van de crash. Doordat Dekker ten val kwam, konden zijn ploeggenoten zegevieren, maar daar leek hij na afloop niet mee bezig. 'Gezien hetgeen is gebeurd, ben ik oké', zo laat de Nederlander via zijn eigen Twitterpagina weten. 'Het lijkt erop dat er niks gebroken is, behalve mijn moraal. Maar ik heb veel wonden.'
De Nederlandse sprinter blikt ook nog terug op de valpartij, waar een verkeersdrempel ervoor zorgde dat hij uit evenwicht werd gebracht. 'Ik zag de verkeersdrempel niet aankomen en met die hoge snelheid in een afdaling verloor ik de volledige controle. Ik hoop oprecht dat alle betrokkenen in orde zijn en snel zullen herstellen. Bedankt voor al jullie berichten', zo sluit hij af. Op de ochtend van etappe 3 in Burgos werd bekend dat Dekker zelf in ieder geval niet meer verder kan.
Jumbo-Visma kent geen euforisch gevoel na winst
Timo Roosen kon mede door de valpartij naar de ritwinst sprinten, maar had daar na afloop gemengde gevoelens bij. De Nederlander had niet in de gaten dat hij door de val van zijn ploeggenoot de overwinning in de schoot geworpen kreeg. 'Dat zag er natuurlijk niet netjes uit, maar ik wist niet wat er gebeurd was achter mij. Met de wetenschap van nu, waren we nooit juichend over de streep gekomen. Ik hoop dat alle betrokkenen oké zijn', zo laat hij later op de avond op de eigen ploegsite weten.
Ploegleider Addy Engels kon na afloop ook niet bepaald juichen met het volledige podium van zijn team. 'Het liep tot de val perfect voor onze ploeg. Daarna gaat het jammer genoeg goed mis. David ligt flink open. Hij lijkt niets gebroken te hebben. We worden dan wel een, twee en drie, maar dat geeft geen euforisch gevoel. Onze renners kwamen juichend over de finish, maar hadden geen idee wat er achter hen gebeurd was. Dat daalde daarna ook wel even in. Het is topsport en we rijden om te winnen, maar liever niet op deze manier.'
'Een schande en onaanvaardbaar'
Eduardo Affini werd tweede in de daguitslag, maar de Italiaan wilde na afloop op zijn eigen Twitterpagina duidelijk maken dat hij niet met opzet heeft gejuicht om de overwinning van ploeggenoot Roosen. 'Voordat iedereen hier onzin gaat schrijven, wil ik iets duidelijk maken. Ik deed een volle lead-out en zag een teamgenoot op tweehonderd meter van de meet passeren. Dat heb ik gevierd ja. Ik had echt geen idee van de valpartij achter ons.'
Affini vervolgt zijn verhaal, waarin hij uithaalt naar de UCI over de onveilige situatie in de laatste kilometer. 'Ik vind het heel erg en verdrietig voor alle betrokkenen en ik hoop dat niemand ernstig gewond is geraakt. Beste UCI, na alles wat er gebeurd is, is het een schande om in de laatste achthonderd meter te eindigden met zo'n hoge snelheidsdrempel. Onaanvaardbaar', zo sluit Affini zijn verhaal af.
Video: Enorme crash in Burgos ontsiert finale
Update - 4 augustus 2022 (17.35 uur): Organisatie legt fout bij Dekker
Koersdirecteur Marcus Moral heeft in gesprek met L’Equipe gereageerd op zware crash in de tweede etappe van de Ronde van Burgos. Volgens de koersdirecteur lig de voornaamste schuld bij David Dekker, die als eerste onderuit ging en vele renners in zijn spoor meenam. Volgens Dekker werd door een – niet aangegeven – verkeersdrempel het stuur uit zijn handen geslagen. De koersdirecteur zegt echter dat er geen sprake van een verkeersdrempel was. ‘Het was geen verkeersdrempel, maar een zebrapad van niet meer dan 2,5 centimeter hoog. Op een helling’, zo stelt Moral.
Moral ontkent ook dat het obstakel – een zebrapad volgens hem – niet aangegeven was. ‘Dit obstakel werd aangegeven door markeringen op de grond en door het vlaggen van een seingever. We hebben in de voorbereiding de laatste drie kilometer aan de renners laten zien. Het is onmogelijk om een parcours te vinden door rotondes of passages zoals deze te verwijderen.’
De fout ligt dus bij de renner, concludeert Moral. ‘Hij heeft dat intussen ingezien en om vergeving gevraagd. Dat doe ik nu ook. Ik zeg niet dat het alleen de schuld van de renner is. Het is de schuld van iedereen. Maar we kunnen de koersorganisatie niet aanvallen als het obstakel wel is aangegeven. Ik denk dat de laatste kilometers van de tweede etappe correct waren. We nemen onze verantwoordelijkheid, maar daarop mag men ons niet demoniseren’, besluit de koersdirecteur. Door de crash moesten verschillende renners opgeven, zoals Jannik Steimle en Davide Ballerini. De eerste brak zijn sleutelbeen, de andere kon door zware schaafwonden niet verder rijden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties