Wout van Aert is, na zijn valpartij in Dwars door Vlaanderen, zeer uitgesproken over de veiligheid in de wielersport. Hij ziet graag dat er meer maatregelen worden genomen: zo zou een limiet op het aantal versnellingen een goede stap zijn, zo zei hij eerder. Ook viervoudig Tourwinnaar Chris Froome was het daarmee eens: hoe lager de snelheid, hoe veiliger de sport. Zij krijgen nu steun vanuit het peloton, maar anderen vinden het een gek idee.
Matteo Trentin is met zijn 35 jaar een van de meer ervaren renners van het huidige peloton. Hij ziet graag dat de sport zich ontwikkelt, op alle vlakken. 'We kunnen crashes niet voor lief nemen', vertelt hij aan Cyclingnews. 'We moeten de instelling hebben om te verbeteren, zoals andere sporten hebben gedaan. We moeten begrijpen dat het wielrennen is veranderd. De snelheden zijn hoger maar dat is niet het grootste probleem.'
Want het koersen is feller dan ooit. 'Het algemene niveau van intensiteit en concurrentie is hoger. Waar vroeger 15 man tegelijk een bocht in wilde gaan, zijn het er nu vijftig. In andere grote races lossen minder renners en wordt het niet op een lint getrokken. Dat creëert alleen maar meer problemen en dat vergt aandacht.' De Italiaan van Tudor Pro Cycling ziet koersen graag het voorbeeld van Parijs-Roubaix volgen. 'Als we altijd dezelfde aanloop naar een sleutelmoment in een koers gebruiken, is dat niet genoeg meer. We moeten de veiligheid garanderen.'
In De Hel van het Noorden is, vlak voor het beruchte Bos van Wallers, een chicane neergelegd. De snelheid waarmee de renners de zware strook binnenrijden is daarmee significant lager. 'Zoals ze het bij het bos in Arenberg in Parijs-Roubaix hebben aangepakt, nadat ze naar de renners hebben geluisterd, is daar een goed voorbeeld van. Daar zagen we vroeger zoveel valpartijen, maar nu is dat gevaar een stuk minder, dankzij de chicane.'
Lees verder onder de foto!
Rasmussen: 'Draait al 150 jaar om zo snel mogelijk gaan'
Michael Rasmussen ziet het idee van een limiet op versnellingen echter helemaal niet zitten. 'Dat hoor je zelden van de jonge, vooruitstrevende renners en ik denk at dit initiatief indruist tegen alles wat we tot nu toe in het wielrennen hebben gezien', is hij meteen keihard in het Viaplay-programma Cykeltimen. De Kip wil niet dat de innovatie van de sport gehinderd wordt. 'Mensen fietsen al 150 jaar en al die tijd draaide het om zo snel mogelijk te gaan en fietsen te ontwikkelen om zo snel mogelijk te zijn. Om beperkingen op te leggen zoals in de Formule 1, dat kan ik me niet voorstellen. De volgende keer dat er een crash plaatsvindt op kasseien zal je men horen zeggen: 'Hoe kunnen de kasseien veiliger gemaakt worden?''
De voormalig renner van Rabobank denkt dat Van Aert en Froome hun persoonlijke ervaringen, en daarmee hun emoties, de boventoon laten voeren. 'Deze twee zijn in relatief eenvoudige situaties blootgesteld aan ongevallen. Froome crashte toen hij alleen op de fiets de wind op de zij kreeg. Bovendien kwam hij daarna met een voorstel om fietsen met een versnelling te verbieden, omdat ze te gevaarlijk waren om op te rijden. Het is een beetje gek.' Van Aert ging onderuit op een lange, brede dalende strook in Dwars door Vlaanderen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties